logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Rozdíl a vztah mezi koučinkem a mentálním tréninkem

Rozdíl a vztah mezi koučinkem a mentálním tréninkem

Ve sportovním koučinku se objevují dva termíny: Koučink – hledání vlastních odpovědí a řešení pomocí dotazování, objevení a využití vnitřního potenciálu a mentální trénink – „nahrávání" nových a pozitivních vzorců chování do podvědomí s cílem jejich automatického využívání.

Je důležité si vyjasnit jejich roli v koučovacím procesu. Každá z těchto metod má své správné místo a čas, kdy se aplikují přímo na sportovce. Každý člověk je jedinečný, a proto je potřeba zvolit taky individuální přístup při postupu k dosažení cíle. Nedá se tady vytvořit určitá šablona, kterou sportovci nebo trenéři nastudují v dostupné literatuře, nebo převezmou od svých kolegů a sportovců. Pro efektivní dosahování sportovních cílů je potřeba oslovit odborníky – kvalifikované sportovní kouče nebo sportovní psychology, kteří mají potřebné znalosti a zkušenosti a dokáží sportovci pomoci.

Každý sportovní kouč využívá tyto dvě metody jiným způsobem. V mém vlastním pojetí je koučink nadřazen mentálnímu tréninku a využívám ho při každém sezení s klientem. Mentální trénink je jako „třešnička na dortu“, proto doporučuji „zdobit" později, až na základě důkladné analýzy mentálního nastavení sportovce. Nejdřív si pomocí koučinku se sportovcem definujeme cíl a následně si k němu vytvoříme cestu, která nám nedovolí něco v budoucnu opomenout a povede nás přímo k němu. Pak pracujeme na konkrétních krocích, které ho postupně přibližují k jeho sportovnímu cíli. Základem je hledání zdrojů, které způsobily sportovci například: snížení výkonnosti, předzávodní trému, neschopnost zvládat tlak, stres atd. Až po odhalení starých a neefektivních mentálních nastavení je možné začít pracovat na novém a efektivním nastavení mysli směřujícím k dosažení cíle. Mezi hlavní zdroje snížené psychické odolnosti většinou patří: negativní výroky v mysli, snížená sebedůvěra, špatné předzávodní a závodní rituály, neschopnost přijmout a zvládnout tlak, negativní vliv okolního prostředí a další.

Rozdíl těchto dvou metod je hlavně v tom, že v koučinku sportovci neradím, neříkám mu, co má dělat. Pracuji s jeho osobností, s jeho myšlenkami a mentálními mapami, respektuji jeho přání a jeho konkrétní kroky, na které si přišel sám. Jako kouč mu pomáhám pomocí otázek najít své vlastní odpovědi, ta nejlepší řešení, která by stěží sám hledal v záplavě svých negativních myšlenek, způsobených sníženou psychickou odolností. Koučink je skvělý nástroj, ale je potřeba přesně vědět kdy, jak a na co se sportovce zeptat. Při jeho správné aplikaci jsou výsledky často až fascinující.

Mentální trénink doporučuji až na základě zjištěných skutečností pomocí koučinku (zdrojů problému), vycházím přitom z mentálního nastavení sportovce (různé bloky a návyky). Je velice důležité, aby každá mentální technika byla doporučena speciálně podle osobnosti sportovce! To znamená, že například „vizualizace" je obecná technika, ale její přesné provádění se sportovci „ušije na míru“. Pokud bych mu přikazovala kdy, kde a jak má vizualizaci realizovat a nerespektovala jeho návyky a požadavky, byla by technika neefektivní. Při každém dalším setkání se pomocí koučinku nastavují nové, kontrolují a doladují se již zavedené mentální techniky, hlavně na základě jejich využití přímo v terénu – na tréninku, závodě i mimo něj. Výsledkem je přesný „mentální manuál sportovce“, který je jim ověřený v praxi a na 100 procent posílí jeho psychickou odolnost. Protože právě ona se skrývá za obsahem cílů profesionálních sportovců. Na jejím základě dokážou sportovci překonávat různé překážky, kterým ve své sportovní kariéře musí dennodenně čelit. Velkým přínosem je to, že pomocí svého „mentálního manuálu“, který vytvořit trvá až půl roku, si sportovci dokážou pomoci v budoucnu i bez konzultací se sportovním koučem, nebo jen s jeho občasnou asistencí v krizových situacích.

Mým jednoduchým shrnutím je, že pomocí koučinku kouč pomůže sportovci odhalit vše, co mu bránilo dosahovat maximálních výkonů a naopak nastavit vše, co mu těchto výkonů pomůže dosahovat. Tady neradím! Doporučení mentálního tréninku je určitá forma rady, i když se i tady musí sportovec se vším na 100 procent vnitřně ztotožnit. Pokud se toto povede, jsou výsledky úžasné a sportovního cíle je vždy dosaženo.

Mentální trénink je dle mých zkušeností bez koučinku méně efektivní, proto je jejich vztah – vzájemné propojení ve sportovním koučinku pro mou práci nevyhnutelné.

Na závěr je důležité si ještě jednou připomenout, že zásadní roli tady hraje i fakt, že bez odborné práce sportovního kouče nebo sportovního psychologa by bylo velice těžké a v některých případech i nemožné dosáhnout tak efektivních výsledků, které mohou zá trvá sadním způsobem ovlivnit výkonnost, ba dokonce kariéru profesionálního sportovce.

Andrea Změlíková foto
  • přečteno: 4847/4630×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas100
Asics140
Brooks20
Inov-860
Icebug6
Hoka One25
Mizuno59
Newton5
NB22
Nike63
Salming380
Salomon43
Scott3
Vibram Fivefingers9
Vivobarefoot6
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce49
Běhám bos, bot netřeba14
ON9

kde se diskutuje

  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Já chtěla loni běžet za 110 min. a kamarádka mi řekla, že se mám držet vodiče s parukou. Omylem…»
  • Jak se obléci na běh do teplého počasí : Díky za tipy! Já mám oblíbená funkční tílka s podprsenkami a přes ně tílko s obrázkem běhu (aby…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Ta pozadí .... upřesňuji na 3. čtvrtinu. A možná bych se nechal přesvědčit i na 2. Žádný extrém…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Romane, s Karlem je to jistota, ten se kochá rád! Výborná volba! S Joggerem bych si dovolil mírně…»
  • Půlmaraton pod 100 minut se vyplatí : Fanouš je jak kecal z Prodané ... Ale jeho argumenty jsou přímo geniální. Já, ale nebudu dřív doma,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků