logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžci a běžkyně, nebojte se svalů! Svaly jsou zásobárnou energie a spalovači mrtvol, tedy tuku

Běžci a běžkyně, nebojte se svalů! Svaly jsou zásobárnou energie a spalovači mrtvol, tedy tuku

U běhu platí pravidlo, že čím menší váha, tím rychleji to běhá. To je sice pravda, ale na druhou stranu také platí, že svaly jsou malé energetické elektrárny, které nám pomáhají spalovat tuky. A pokud člověk běhá, aby si udržel váhu nebo dokonce aby zhubnul, nezbude mu nakonec nic jiného, než si nějakou tu svalovou hmotu vybudovat!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Svaly coby zásobníky energie
  2. Svaly coby spalovače tuku
  3. Tuk svaly nenahradí

Podívejte se třeba na Haile Gebrselassiho, ano, je to tintítko co do vzrůstu, ale rozhodně to není žádné vyžle, při každém pohybu na něm svaly doslova jen hrají.

Kdo je pravidelným návštěvníkem Běžecké školy, dobře ví, že tématu posilování se pravidelně věnujeme – a to přesto, že většina běžců a běžkyň má stále za to, že to je ztráta času a raději veškerý čas, který si vyšetří na trénink, proběhají a za hlavní kritérium svého tréninkového úspěchu mají naběhané kilometry za týden, za měsíc, za rok.

Když mluvíme o potřebě vybudování svalového základu, nemluvíme o tom, že by se z člověka měl stát kulturista, který na sobě nese kilogramy (většinou) neaktivní hmoty. Mluvím-li o neaktivní svalové hmotě, míním tím tu skutečnost, že když ty svoje svaly mají použít třeba při stěhování nábytku, nebo přenesení jakékoliv váhy na delší vzdálenost, tak jsou marní.

I z toho důvodu preferujeme funkční trénink, což je posilování vlastním tělem, kdy zařazujeme cviky, které člověku dodají funkční sílu, kterou pak bude moci účinně použít v běžném životě. Ale k čemu dnes vlastně svaly, když si na stěhování můžeme pozvat stěhováky, případně pozvat šikovného souseda, a když není k dispozici ani stěhovák, ani šikovný soused, tak to určitě zvládne nějaký robot?

Ale zpět ke svalům coby zásobníkům, spalovačům energie a tomu, že jsou pro běžce a běžkyně nedoceněnými pomocníky a že se jich nemusíte bát.

Svaly coby zásobníky energie

Jistě víte nebo jste už někdy slyšeli, že jeden z nejvýznamnějších zdrojů energie pro běžce je svalový glykogen, což je cukr neboli sacharid, o nichž určitě víte, že je rychlým zdrojem energie pro vaše svaly. Dnes se nebudeme pouštět do žádných hlubších studií, jak to všechno funguje, to si necháme na další články věnované této problematice. Články, na nichž se společně s námi bude podílet jeden z největších odborníků na výživu a na výživu ve sportu u nás Ing. Ivan Mach.

Svaly coby spalovače tuku

Když při výkonu spálíme svalový glykogen, tak jej pak musíme zase doplnit, abychom mohli vůbec fungovat, abychom mohli chodit, běhat, cvičit. Zásoby svalového glykogenu se mimo jiné doplňují tím, že se náš podkožní tuk v době, kdy odpočíváme, různými chemickými pochody přeměňuje na svalový glykogen.

Má-li člověk optimální váhové složení těla, zejména co se svalů a tuku týče, tak bez toho, aby dodával tělu energii z vnějších zdrojů (jedl, pil, kapačky), je schopný běžet při optimálním tempu (dodávkách kyslíku – dýchání) velmi dlouho a poměrně rychle.

Tuk svaly nenahradí

Většina běžců a běžkyň má větší procento tuku než je zdrávo, bohužel ale ten tuk bez svalů nedokáží přeměnit při běhu na energii, kterou potřebují, proto je třeba si vybudovat potřebnou svalovou hmotu, a to nejen, když chce člověk hubnout, ale i když chce běhat rychleji a déle!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (24 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Veya | 13. 7. 2016 7.11 hod. | 217.197.156.xxx
souhlasím :) co jsem se začala věnovat kruhovým tréninkům a thai boxu, tak jsem se v běhu výrazně zlepšila. Vše se navzájem doplňuje :)

woodman | 13. 2. 2015 20.07 hod. | 37.48.38.xxx
Mňam mňam... na tu výživu se těším. ;-)

Martin | 13. 2. 2015 13.50 hod. | 194.39.218.xx
Stručně a výborně popsáno! Sám tento názor mohu jenom potvrdit. Poté, co jsem (před 19 lety) začal posilovat, dbát o sportovní stravu a nabral nějaká ta kila svalů, jsem se ve všech sportech, které dělám, prudce a výrazně zlepšil. Myslím tím především stabilitu, sílu, rychlost. Dodnes pravidelně posiluji a zároveň dbám na vytrvalostní trénink. Jde to krásně skloubit a cítím se skvěle.

Radovan Zelenc | 13. 2. 2015 11.53 hod. | 193.87.75.xx
Dobrý deň.
JA nezanedbávam posilovanie s vlastnou váhou,lebo potom netrpím bolesťami chrbta,lepšie sa beží do kopca a po rovine.A nezanedbávam strečing.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink : Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá,…»
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Proč bys měla začít běhat? : Ještě je důležitá jedna věc – nenechat se moc často zastrašit horším počasím, protože pak se…»
  • Deštivý, ale krásný úvodní závod Běhej lesy Brdy : Skvělý závod, i když počasí bylo velmi chladné. Terén byl houpavý s krásnými výhledy. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků