logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem

Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem

„Jak zhubnu na břiše? Proč mi jako první zhubnou prsa? Proč mám nejvíce tuku na bocích? Mám si počítat kalorie? Vyřadit pečivo? Jak se zbavím chuti na sladké?" ...na všechny tyto otázky (a i na mnohé další) jsme se zeptali jednoho z největších odborníků v Čechách a na Slovensku, autora mnoha knih a publikací, zakladatele školy pro výživové poradce a prezidenta Aliance výživových poradců v ČR, Ing. Ivana Macha CSc.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Kdo je Ivan Mach

Mnoho ľudí nám po Vianociach píše, že chce schudnúť a pýtajú sa ako na to? Čo by ste im poradili, ako začať, aby neprišiel neželaný jojo efekt, či smútok z neúspechu?

Obecné zásady a rady na hubnutí zná každý, jsou jich plné časopisy a weby obzvláště na začátku roku. Lidé jsou bezradní, protože právě obecné rady u nich nefungují, a to většinou opakovaně. Jednou redukují celkové kalorie, potom jen sacharidy a pak zase tuky. Nebo vyzkoušejí posilovnu a pak Zumbu – a „zázrak" se stejně nekoná. Problém vidím v tom, že žádná obecná rada u konkrétního jedince nemůže dobře fungovat už z podstaty věci, protože každý jsme jiné individuum se svými geny, historií, návyky, krevní skupinou, psychosomatikou, metabolismem, hormonální a imunitní výbavou. Veliký pokrok ve výživovém poradenství znamená využití tzv. komplexní nutričně-typologické metody ke stanovení optimálního jídelníčku pro konkrétního jedince. Tento přístup umožňuje, aby výživový poradce opravdu převzal část zodpovědnosti za úspěšné hubnutí na sebe, i když největší práci musí samozřejmě odvést klient. Proto bych Vašim tazatelům rád poradil, ať vyhledají vzdělaného a zkušeného výživového poradce, který jim jídelníček ušije na míru a tak výrazně zvýší šance na úspěch v hubnutí.

Ivan Mach

Akých 5 zásad je pri chudnutí podľa vás najdôležitejších?

  1. Nalít si čistého vína a nalézt příčinu/y, proč jsem ztloustnul či proč nemohu zhubnout.
  2. Vycházet z toho, že nikdo nezná moje tělo a organismus tak dobře jako já sám, tzn. nevšímat si obecných rad nebo dokonce zázračných diet z lifestylových magazínů, ale zapojit svůj vlastní rozum a hlavně vůli!
  3. Rozhodně omezit sacharidy v jídelníčku, zejména z pečiva a sladkostí, a energii z nich nahradit energií z tzv. zdravých tuků a bílkovin z masa, ryb a luštěnin.
  4. Najít si takovou tělesnou aktivitu, která je nám příjemná, čerpá do těla dostatek kyslíku (na spalování tuků) a zapojuje většinu kosterního svalstva.
  5. Výrazně zvýšit pravidelnost pití a objem vypité vody, což je nejjednodušší trik, jak potlačit hlad a podpořit transport tukových částic v těle směrem ke svalům, kde se tuky spálí (aktivovat lymfatický systém).

Mnoho ľudí by chcelo schudnúť z brucha, niektorí zo stehien. Čo by ste im poradili?

Tzv. selektivní hubnutí je obtížné, velmi záleží na somatotypu, na pohlaví, na genetické podmíněnosti uložení břišního tuku (androidní a gynoidní způsob ukládání tuků). Většinou se musíme smířit s tím, že hubneme „celkově“, tj. ztrácí se nám tuk jak z obličeje, tak z problémových i neproblémových partií.

Prečo ako prvé žena schudne práve z partií, z ktorých chce schudnúť najmenej (z pŕs) a najťažšie to ide práve z tých problematických?

Ivan Mach

Jestliže v těle vznikne poptávka po tucích jako zdroji energie, protože jsme tak nastavili jídelníček a pohybový režim, začne se nejdříve spalovat tuk v podkoží a teprve poté se začne využívat tuk z útrob (z viscerální oblasti), který obklopuje orgány uložené v břiše a plní tam řadu metabolicko-hormonálních funkcí.

Prečo sa ženám ukladá tuk hlavne v okolí bokov, zadku a chlapom skôr „rastie pupok“?

To je podmíněno geneticky – muž má sklony k androidní a žena ke gynoidní obezitě, které jsou charakterizovány znaky, které jste popsala. Pokud však naroste „pupek" ženě a muži se začne ukládat tuk na zadku a na stehnech, může to mít velké zdravotní, tj. hormonální a metabolické komplikace.

Máte mnohé skúsenosti s klientami a chudnutím. Z čoho majú ľudia lepšie a dlhodobejšie výsledky – ak chudnú s vypracovaným jedálničkom na mieru, alebo bez?

Mnohokrát nemají klienti ani ponětí o zákonitostech fyziologie trávení a tudíž stravování, natož o typologické individualizaci jídelníčků. U nich rozhodně „zafunguje" jídelníček vypracovaný výživovým poradcem. U edukovanějších klientů někdy stačí eliminovat tzv. dietní chyby popř. vyloučit některé alergizující potraviny (např. lepek) či zohlednit podezření na intoleranci (např. na mléko), které naději na zhubnutí výrazně snižují.

Akú rolu zohráva počítanie kalórií? Má to vôbec význam?

Ivan Mach

Jídelníček by měl po stránce energie propočítat poradce a podle toho stanovit přibližné porce. Klienti obvykle s kaloriemi a dalšími údaji na etiketách potravin neumějí pracovat. Pokud jsou etikety vůbec čitelné, údaje na nich jsou pro neodborníky zavádějící (viz naše kniha s Dr. Fořtem Nevíte co jíte).

Aký je váš názor na rôzne bielkovinové diéty, alebo sacharidové vlny?

Diety, tzn. striktní nebo léčebné výživové postupy, patří spíše do léčebné a tzv. sportovní výživy (sacharidové vlny). Nenazývejme dietou jídelníček, v němž navýšíme podíl bílkovin, po kterých se v zásadě netloustne a které chrání svaly před odbouráváním, a podíl zdravých tuků na úkor sacharidů resp. pečiva.

Čo také pečivo? Ak chce žena schudnúť, vyradili by ste ho z jedálnička? Alebo po akom siahnuť, aby to bolo pre nás najmenšie zlo? (špaldové, ražné, ciabatta, grahamové...)

Podle mých zkušeností je vyloučení pečiva na začátku hubnutí velmi prozíravé – 90 % klientů po této eliminaci hubne snadněji. Potom je možné přejít na takovou konzumaci pečiva, kterou klient dobře toleruje a která je dána především množstvím a druhem lepku, který bude konzumovat. S výjimkou rýže obsahují všechny druhy pečiva, které jste vyjmenovala, lepek.

„Polystyrenové" chlebíčky – to je veľmi obľúbená potravina mnohých žien. Sú počas obdobia chudnutia správnou voľbou namiesto tradičného chlebíka?

Při hubnutí jsou jakékoliv sacharidy či škroby, ať už ze špaldy nebo z „polystyrenů“, kontraproduktivní a je vhodné je nahradit zeleninou a přiměřeným množstvím ovoce.

Neustále sa stretávame s vetou „po 17- tej už nejem" alebo „ nevečeriam“. Dá sa dosiahnuť schudnutie touto cestou a je to tá správna voľba?

Většinou se jedná o jednu z metod, jak zredukovat celkový příjem kalorií, takže i tímto způsobem někdo zhubne. Podobně lze „hladovět" od večeře až do oběda následujícího dne, tj. vynechat snídani a přesnídávku (tzv. přerušované hladovění).

Ivan Mach

Odporúčate jesť 5 x za deň, alebo iba vtedy, keď máme hlad?

Kdybychom při hubnutí poslouchali jen signály hladu, zhubneme jen stěží. Tyto signály vznikají jako důsledek neurohumorálních procesů v našem těle, které jsou vyvolány nejenom potravinami, ale i např. stresem. Při „normálním" metabolismu stačí jíst 3krát denně (v návaznosti na pracovní a pohybový režim), při výrazně zvýšeném metabolismu (hodně svalové hmoty, nízký věk atd.) bych doporučoval jíst každé cca 3 hod.

Ako by mohol vyzerať jedálniček ženy, ktorá chce schudnúť cca 5 kíl, vstáva 6:30, od 8:00 pracuje. Má sedavú robotu, 45 rokov a dve deti. Spať chodí cca o 23:00 a chodí 3x do týždňa na Zumbu.

Může vypadat jakkoliv – podle jejích chutí, sensitivity na potraviny, druhu zaměstnání, průběhu stresového zatížení atd. To je právě to, co nefunguje – vzory jídelníčků. Kolik jich už bylo napsáno?

Aký je váš názor na delenú stravu? Je pre naše trávenie vhodné dodržiavať tieto princípy?

Ano, mám některé klienty, kterým takový management stravování plně vyhovuje a nemá význam jim sdělovat, že tato metoda dosud nebyla dostatečně vědecky ověřena.

Aký je váš názor na mäso a tofu? Ktorému vy dávate prednosť a prečo?

Ano, rozumné náhražky masa, jako je např. tofu, mají v našem jídelníčku místo, i když nejsme vegetariáni ani vegani.

Aké jedlá by ste odporúčali pred cvičením?

Opět vás neuspokojím, záleží na druhu tréninku, trénovanosti... Rozhodně by měl být organismus dobře zregenerovaný a hydratovaný.

Ivan Mach

Sladkosti – to je často kritický bod v stravovaní takmer každej ženy. Je možné sa zbaviť chutí na sladké, alebo radšej ich uspokojiť nejakou kvázi zdravou mňamkou?

Ano, podle zkušenosti se lze zbavit návyků jak na sladké, tak na slané tím, že pomocí vlastní vůle, cílevědomosti a zodpovědnosti k sobě samým prostě tyto chutě potlačíme a „vymažeme“. Např. tím, že prostě nebudeme konzumovat nic s rafinovaným bílým cukrem, přidanou fruktózou a různými tzv. potravinářskými sirupy s výjimkou ovoce a výjimečně kvalitní čokolády.

Máte nejaké dobré rady pre ženy, ako sa zbaviť (resp. zredukovať) celulitídu prostredníctvom stravovania?

Celulitis lze omezit aktivací lymfatického systému (kam patří i pitný režim) a redukcí podkožního tuku (výživou a cvičením).

Ako to, že Vy vyzeráte neustále tak dobre? Prezraďte nám vaše tajomstvo?

Zdaleka už nevypadám tak jako za mlada (viz fotografie z TV české pohádky Princové jsou na draka). Věk ani výživou nezastavíš!

Ivan Mach
Ivan je ten první namakaný borec, z vašeho pohledu, zleva

Rozhovor vedla: Lucia Švaral – spoluzakladateľka, inštruktorka a redaktorka Fitshaker, kde též článek původně vyšel.

Článek nám poskytl a vychází se svolením Ivana Macha

Kdo je Ivan Mach

Ivan Mach

Ing. Ivan Mach, CSc.: Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Jako vedoucí výzkumný a vývojový pracovník působil na špičkových pracovištích chemického a potravinářského průmyslu, např. Tukový průmysl, koncern (vedoucí Analytické laboratoře, Praha) a Výzkumný ústav polygrafický Praha (ředitel). Od sedmdesátých let se věnuje odborné sportovní a dietologické publicistice a lektoroval řadu odborných knižních publikací. Je autorem mnoha titulů knih, překladů, odborných publikací, článků, skript a přednášek. Působí jako lektor řady kurzů, je odborným garantem certifikovaných kurzů výživových poradců Nutris – první a nejstarší školy pro výživové poradce v ČR, kterou v r. 2004 založil. Přednáší na 1. Lékařské fakultě UK v Praze, Masarykově univerzitě v Brně a VŠ Palestra Praha. Je poradcem Lékařské komise Českého olympijského výboru a je veřejně znám jako popularizátor fitness a zdravé výživy v novinách, časopisech, rozhlasu a televizi. Působí jako poradce pro výživu a životní styl, sportovní dietolog a manažer vrcholových sportovců a byl jmenován soudním znalcem v oboru. Působil jako produktový manažer a ředitel velké zahraniční společnosti vyrábějící suplementy (Pharma Nord, Dánsko, zastoupení pro ČR a SR, Praha), produktově spolupracoval se společnostmi Penco, Nutrend, Aminostar, Walmark, Penam a byl odborným mluvčím České asociace pro speciální potraviny. Nyní je prezidentem Aliance výživových poradců ČR.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 18117/17010×, 2 komentáře
Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem Patnáct odpovědí na nejčastější otázky o hubnutí. Rozhovor s expertem na výživu Ivanem Machem

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (31 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Margita | 6. 11. 2015 12.07 hod. | 194.228.20.xx
Podle mne je nejdůležitější vnitřní motivace, důslednost a trpělivost. Když člověk ví PROČ chce zhubnout a PROČ je to pro něj důležité a je trpělivý, tak si najde informace, co a kdy jíst a jak cvičit. U mne funguje vysoce intenzivní intervalový trénink – HIIT, vypustila jsem pečivo a chleba a jím hodně zeleniny, s rozumem ořechy a zdravé tuky.

Štěpán | 5. 11. 2015 10.12 hod. | 195.122.220.xxx
Všechny ty rady jsou správné. Ale myslím si, že každý člověk s nadváho minimálně tuší, že když omezí příjem energie a zvýší výdej, začne hubnout.
Potíž je v tom, že my mladší tlustí přes to, že to všechno často víme stejně jíme špatně.
Vůle a motivace je určitě správná věc co pomůže, ale sebesilnější motivace časem oslábne, sebesilnější vůle časem povolí. Možná ne za týden ale třeba za měsíc, nebo půl roku a jojo efekt je na světě.
Hubnutí podle mě není o radikální změně životního stylu, ale o takové změně, se kterou je člověk ochotný žít po zbytek života.
Pokud si třeba nechci odpustit například večerní tabulku čokolády, stojí za to přijít na to proč do háje tu čokoládu večer potřebuju. To je často ale spíš otázka na psychoterapeuta, než na dietologa.
A na závěr: Pokud si tu večerní čokoládu prostě nechci nebo nemůžu odpustit, možná není správné, abych se pokoušel hubnout. Vede to jen k další frustraci a nezdaru.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků