logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Staň se vítězem, dříve než vyběhneš za svým snem. Staň se vítězným typem

Staň se vítězem, dříve než vyběhneš za svým snem. Staň se vítězným typem

Malá lekce vítězství: o tom, jestli vyhrajete nebo skončíte mezi poraženými, rozhoduje stav vaší mysli. Vzpomínám si na množství soubojů, které jsem kdy svedl se svými soupeři a v nichž jsem vyhrál, přestože všechny tréninkové ukazatele, všechny předchozí společné tréninky ukazovaly na to, že tentokrát odejdu poražený.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Tréninkový typ
  2. Závodní typ
  3. O tom, jestli budeš vítěz, rozhoduje stav tvé mysli
  4. Nauč se, že závod je nejlepší trénink
  5. Chceš-li se stát vítězem, nauč se prohrávat!
  6. Jak se poznají PORAŽENÍ?
  7. Staň se vítězným typem – staň se vítězem

Tréninkový typ

Pro tréninkový typ je charakteristické, že touží vyhrát každý trénink, přitom je jedno, jestli běží ve skupině nebo jen proti času ze včerejška. Pro tréninkový typ je každý trénink závodem. Do každého tréninku dává tedy všechny své síly, není divu, že mu pak při vlastním závodě dojdou a porazí jej „závodní typ“.

Závodní typ

Závodní typ na rozdíl od tréninkového ví, že není důležité vyhrát v přípravě, byť by to znamenalo tisíc vítězství (ale malých) proti jednomu (velkému).

Mohlo by se zdát, že závodní typ je oproti tréninkovému typu takový flákač, který sází na svůj talent. Mohu vám s klidným svědomím říci, že já nikdy žádný talent neměl, nebo ne až takový, jak by se mohlo zdát. Naštěstí jsem však už velmi záhy pochopil, že k tomu, abych byl skutečně dobrý až výjimečný v tom co dělám, je nejdůležitější vytrvalost – jít si po malých krůčcích, krok za krokem, za svým. Pochopil jsem také, že když se mi podaří mou výkonnost zvyšovat postupně, vydržím na vrcholu mnohem déle, než ti, kteří na něj vyběhli velmi rychle.

V mém růstu mi hodně pomohlo i to, že běh byl v té době v plenkách, moc se nevědělo, jak se na něj nejlépe připravit, takže stále přicházely nové a nové informace, které posouvaly vědomí o tom, co funguje a jak to funguje, a i to mi hodně pomohlo, protože i když jsem vytrvalý, tak se rozhodně o mně nedá říci, že bych byl trpělivý. Z toho důvodu jsem okamžitě, jak se objevil nějaký nový prvek, ho hned zkoušel, a když se osvědčil, zařadil jej mezi ty, které jsem pak v tréninku používal.

O tom, jestli budeš vítěz, rozhoduje stav tvé mysli

Proto si zapamatuj, že:

Když toužíš po vítězství, ale nevěříš tomu, že vyhraješ, vítězství se nikdy nedočkáš!

Když začneš v závěru závodu pochybovat o svém vítězství, byť by jsi měl „nedostižný“ náskok, prohraješ!

Když v závodě začneš pozorovat své soupeře s cílem zjistit, jestli pro tebe mohou být nebezpeční, prohraješ!

Když si budeš věřit, přestože vše nasvědčuje tomu, že soupeři jsou silnější než ty, nebudeš se rozmýšlet, zda jim nasadit trhák ve chvíli, kdy cítíš, že prožívají drobnou krizi, pak budeš vítěz!

Když do poslední chvíle budeš věřit svému tréninku, svým schopnostem, svému úsudku, pak budeš vítěz!

Nauč se, že závod je nejlepší trénink

Ano, závod je nejlepší možnou formou tréninku, ale jen potud, pokud si do něj předem připravíš taktiku, jak jej poběžíš, a tu nezměníš ani tehdy, když ti začnou soupeři unikat a bude jasné, že v tomto závodě nezvítězíš. Jen v závodě se totiž můžeš naučit POSLOUCHAT, co si přikážeš a tím i otestovat, co dokážeš.

Jen tak si můžeš otestovat své přednosti a své slabiny, a s tím, co POZNÁŠ, pak dále pracovat, abys přednosti ještě zesílil a slabosti povýšil alespoň do stavu průměrnosti.

Chceš-li se stát vítězem, nauč se prohrávat!

Chceš-li se stát vítězem, uvěř tomu, že porážka člověka nestaví do pozice poraženého, pokud se z ní dokáže poučit, ale do pozice pozdějšího vítěze, právě proto, že se z ní dokázal poučit. Nikdo na světě tě nemůže porazit, kromě jediného člověka, a tím ji TY!

Jak se poznají PORAŽENÍ?

Přečetli jste si někdy, nebo slyšeli jste někdy v rozhovoru s VÍTĚZEM: dneska to nejspíš nebude ono, mám natažený sval, cítím se takový slabý, asi na mě něco leze…, jak to slýcháváme před většinou běžeckých závodů v České republice a na Slovensku? Možná si podobná postesknutí přečtete s očekávaným vítězem v rozhovoru poté, co prohrál, což samo o sobě už naznačuje, že si před závodem nevěřil. VÍTĚZ, když prohraje, ocení výkon svého přemožitele, i tak se poznají skuteční VÍTĚZOVÉ.

Staň se vítězným typem – staň se vítězem

Takže úkol do závěrečných týdnů, než se postavíte na start „svých“ závodů zní: STAŇ SE VÍTĚZEM!, uvěř ve své síly, ve své schopnosti, ve svou šťastnou hvězdu, a když „náhodou“ prohraješ, oceň svého soupeře, který tentokrát věřil více než ty.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (23 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice103
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků