logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Vnitřní klid a duševní rovnováha můžou být tím správným klíčem k vítězství!

Vnitřní klid a duševní rovnováha můžou být tím správným klíčem k vítězství!

Jako sportovní kouč jsem si uvědomila, že každý sportovec, se kterým spolupracuji, většinou řeší ten samý problém. Nedokáže udržet vnitřní klid a duševní rovnováhu!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč to tak je?
  2. Co tedy sportovce pohání?
  3. Co tedy znamená vnitřní klid a duševní rovnováha?
  4. Jaké strategie přispívají k získání vnitřního klidu a duševní rovnováhy?
  5. Není lepší to raději zkusit?

Ať už je to tréma, nezvládání tlaku nebo stres, výsledkem je to, že veškeré zdroje způsobující jeho potíže se odrazí na jeho snížené výkonnosti. V náročných situacích si nedokáže navodit stav vnitřního klidu a začne podléhat negativním faktorům. Místo toho, aby se zmobilizoval a hledal způsoby, které mu pomůžou získat potřebnou duševní rovnováhu a zaměřit pozornost na výkon, se jeho mysl dostává mimo jeho kontrolu. To způsobuje ještě větší psychickou nestabilitu a je nemožné, aby za těchto okolností dokázal podat maximální výkon. Pokud nemá s mentálním tréninkem zkušenosti, neumí si sám poradit, je zoufalý, ztrácí motivaci a v některých případech uvažuje i o konci kariéry.

Nejraději jsem, když mě sportovec kontaktuje sám, bez donucení trenéra nebo rodičů, že potřebuje v této situaci pomoci.

Často slyším větu: „Trenérko, můžete mi pomoci?

Moje odpověď zní: „Ano, pokud to skutečně chceš sám a jsi ochoten na sobě tvrdě pracovat a učit se nové věci.

Tehdy se jim rozzáří oči a já nepochybuji o tom, že jim dokážu pomoci. Odhodlání sportovce je vždy obrovské, málokdo pracuje na sobě tak intenzivně jako právě profesionální sportovci. Jejich výhodou je i skvělá schopnost práce s emocemi. Dokáží je identifikovat, pracovat s nimi a to přináší rychlejší výsledky.

Proč to tak je?

Sportovci si často sahají na úplné dno, zažívají obrovské psychické i fyzické vypětí. Jestli je to trénink nebo závod, kde jdou často na hranici svých možností, neodradí je to. Jsou schopni překonat tu psychickou i fyzickou bolest a jít si za svým cílem dál. Věřte mi, že trénovat přes bolest je na jejich každodenním pořádku a na druhý den je zase čeká trénink a vypětí. Sama jsem zažila stavy, kdy jsem po tréninku sotva dokulhala na masážní lůžko a pak se svalovou horečkou domů. V té chvíli jsem měla chuť toho nechat, ale ráno jsem opět vstala a znovu jsem šla na trénink, který byl opět zkouškou mých psychických i fyzických schopností.

Co tedy sportovce pohání?

Silná touha dosáhnout svého cíle, svého vítězství!

Mé působení ve vrcholovém sportu mi umožnuje v současné pozici sportovního kouče více pochopit jejich situaci, emoční vypětí a veškeré stavy, které jsem v průběhu své sportovní kariéry prožívala taky. Dokážu jim lépe naslouchat, pochopit je a vidět věci, které často „stojí“ za jejich slovy. V tomhle případě mi má intuice často napoví věci, které zrcadlí vnitřní stav sportovce a úžasným způsobem nás posunou dál.

Co tedy znamená vnitřní klid a duševní rovnováha?

Říkám tomu „srovnané myšlení“, které mu pomůže identifikovat své zdroje potíží a následně aplikovat strategie, vedoucí k pozitivní změně – dosažení vnitřního klidu.

Vnitřní klid a duševní rovnováha mu pomůžou udržet si sebedůvěru, sebejistotu a nadále také v případě neúspěchu věřit ve vlastní schopnosti! To je pro sportovce klíčový moment! Aby i v situaci, kdy se mu tolik nedaří, nepodléhal negativním emocím, více přemýšlet o dané situaci, jednal s rozvahou a dokázal čelit závodnímu tlaku. Jednoduše řečeno, pokud je schopen ovládnout svoji mysl, „on se stává pánem každé situace“ a s rozvahou dokáže najít řešení. Skvělá zpráva pro sportovce je, že duševní rovnováha není vrozené mentální nastavení, ale dá se získat a posilovat usilovným mentálním tréninkem.

Jaké strategie přispívají k získání vnitřního klidu a duševní rovnováhy?

  1. Určit si své cíle – dlouhodobé i krátkodobé: vytvořit si seznam metod a postupů k nim a průběžně je kontrolovat, hodnotit a v případě potřeby upravovat.
  2. Trénink pozornosti: přijmout a smířit se s věcmi, které nejdou změnit. Zabývat se věcmi, které mohu ovlivnit a soustředit se na přítomný okamžik. Zaměřit pozornost správným směrem – má omezenou kapacitu. Nikdy se nesoustředit na chyby, ale na to, čeho chceme dosáhnout.
  3. Zachovat klidnou mysl a nehodnotit situaci hned na začátku: problém vypadá na na začátku vždy horší, než ve skutečnosti je. Udělat si odstup a v klidu situaci analyzovat, až opadnou emoce. Nerozhodovat se pod tlakem a vše si důkladně promyslet. Využít možnost dopředu si naplánovat situace, které se můžou stát na závodě, a tím získat bezpečné prostředí a schopnost si v té situaci poradit a udržet vnitřní klid.
  4. Zvažovat více řešení a zdržet se negativních soudů: základem je udržení mysli v pozitivním módu. Neodsuzovat se a změnit negativní vyjadřování na pozitivní – jak se vyjadřujete, tak myslíte a to se vám taky děje.
  5. Věřit ve vlastní schopnosti a nelitovat následného rozhodnutí: rozhodnout se pro pozitivní změnu a nebát se k ní vykročit. Nezpochybňovat své rozhodnutí a věnovat energii a pozornost postupům a metodám k dosažení cíle. Změnit své stereotypní myšlení a nebát se řešit problémy novým způsobem. Zbavit se předsudků, věřit a očekávat pozitivní konec.
  6. Ocenit se a pochválit i za drobné úspěchy a pokroky: sepsat si seznam silných stránek, svých úspěchů a věcí, na které jste hrdí.
  7. Pokud dokážeme některé strategie z daného seznamu využívat ve svém sportovním životě, jsme na dobré cestě stát se klidným, vyrovnaným člověkem, který má nakročeno k VÍTĚZSTVÍ! Vše záleží jen na rozhodnutí, jak moc to chceme, a co jsme pro to ochotni udělat. Změna je těžká jen natolik, nakolik si budete myslet, že těžká je!

    Není lepší to raději zkusit?

    Jen klidný a vyrovnaný sportovec může udržovat trvale vysokou výkonnost!

    Andrea Změlíková foto
    • přečteno: 4874/4655×

    Hodnoť článek

    5 z 5 hvězd líbí se mi (13 hodnocení)

    Bookmark and Share

    Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků