logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku?

Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku?

S protahováním se to má stejně, jako s běháním přes patu či přes špičku: neplatí tak úplně ani jedno, ani druhé, ale třetí cesta, tedy dopad na střed nohy, následně došlap na patu a odvalení přes špičku. U protahování pak platí, že se člověk nemá protahovat před během, ale po běhu (pokud jde o statické protažení), ovšem po lehkém zahřátí se může běžec protáhnout dynamicky i před během. Co to znamená v praxi, se dočtete právě v tomto článku.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč se máme protahovat
  2. Nejdříve je třeba svaly zahřát (prokrvit)
  3. Rozdíl mezi protahováním statickým a dynamickým
  4. Příklad statického protažení
  5. Příklad dynamického protažení

Proč se máme protahovat

Protahování nám pomáhá udržet, případně zvýšit, celkovou hybnost kloubů a pružnost svalů a vazů. Nemůžete si však myslet, že protahováním zachráníte všechno, tak to ani náhodou. Protahováním například nic nenaděláte s tím, když v důsledku přetěžování určité skupiny svalů (třeba v důsledku špatného běžeckého stylu, celkového vyosení či různých dysfunkcí nohy) dojde k jejich zkrácení. Respektive tady již nepomůže samotné protahování, ale musíte k tomu přidat i posilování antagonistických svalových skupin.

Nejdříve je třeba svaly zahřát (prokrvit)

Stále se můžete dočíst, většinou od autorů přejímajících informace z druhé ruky (opisovačů), že je potřeba se protahovat před během či jakýmkoliv jiným sportem. Tyto informace historicky nevznikly z neznalosti, ale vytržením z kontextu. Autor, který napsal, že např. před běžeckým tréninkem je třeba se protáhnout, měl za to, že je každému nad slunce jasné, že nikoho nenapadne protahovat naprosto ztuhlý sval, a popisoval situaci následující poté, co se člověk zahřeje buď krátkým (5 – 10 minutovým) pomalým během či poskakováním na místě, a protažení provede před intenzivním tréninkem. Pak ano, pak platí, že se běžci mají protáhnout před (intenzivním) tréninkem, ale jen pokud je to pojato takto! Jinak platí přísný zákaz protahování před tím, než svaly patřičně zahřejeme, ať už zmíněným poklusem, nebo třeba válením se po rolleru.

Rozdíl mezi protahováním statickým a dynamickým

Při statickém protahování jdeme do dané pozice, kterou po určitou dobu (10 – 30 sekund) držíme, zatímco při dynamickém protažení provádíme cviky s kontrolou pohybu. Dynamické protahování se doporučuje zvláště před tréninkem, při němž je vyžadována velká rychlost nebo síla (intervalový trénink, skoky, běh do kopce a z kopce, silový trénink). V případě regeneračního běhu či joggingu není tento způsob protahování nezbytný. Pokud cítíte po tréninku, že vám někde něco táhne, tak proveďte statické protažení postižené svalové skupiny.

Pokud bych vám měl poskytnout svou praktickou zkušenost s protahováním, tak bych řekl toto: V době, kdy jsem ještě skutečně usiloval o výkon, což bylo zejména v době, kdy jsem trénoval na dráze nebo prováděl cílený intervalový trénink, jsem se před rychlostním, tempovým, silovým či odrazovým tréninkem protahoval a bylo mi to vždy ku prospěchu. Nyní však toto provádím jen v rámci tréninku s klientem, abych mu ukázal, jak a co má dělat, ale jinak se už neprotahuju, protože když jdu sám běhat, tak je to jen jogging, i když mi to občas „ustřelí" ke 3 minutám na kilometr.

Příklad statického protažení

Statické protažení

V kleku natáhněte jednu nohu před sebe, špičky přitahujte směrem k tělu. V této pozici vydržte až 30 sekund (vydržte tak dlouho, dokud je vám to příjemné, neměli byste pociťovat bolest). Na každou stranu (podle potřeby) několikrát zopakujte.

Příklad dynamického protažení

dynamické protaženíZe stoje proveďte výpad vpřed pravou nohou, ruce položte vedle pravé nohy, horní část těla natočte k pravé straně a pravou ruku vytrčte vzhůru. Vraťte se zpět do stoje, vykročte levou nohou, ruce položte k levé noze, horní část těla natočte k levé straně a levou ruku vytrčte vzhůru. Toto celé několikrát zopakujte.

Jak to říct, no prostě: Mládí vpřed aneb na mladého pana ředitele prostě nemám

hele – takhle to musíš dělattak ještě jednou, abys to pochopilto je děsný, na to se fakt nedá koukat

Miloš Škorpil foto
Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku? Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku? Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku? Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku? Má se člověk protahovat před, během nebo po tréninku?

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (24 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martina Piskorova | 20. 4. 2015 21.11 hod. | 90.178.106.xx
Miloš, ten Tvoj psík je krásný!!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků