logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tři maratony, tři zkušenosti

Tři maratony, tři zkušenosti

Každý odběhnutý maraton je pro člověka velkou zkušeností, která jej posouvá na cestě poznání sebe sama, svých schopností, svých umanutostí, a to bez ohledu, jak jsme na něm uspěli či neuspěli. Nepřipomíná vám to život? – Miloš Škorpil

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Duben 2014 – Vídeňský maraton
  2. Květen 2014 – Pražský maraton
  3. Duben 2015 – Unhošťský maraton

Duben 2014 – Vídeňský maraton

Asi týden před odjezdem do Rakouska jsem na svém pravém bérci zjistil progredující varikoflebitidu. Příčina byla jasná – dlouhodobě zanedbávané preventivní nošení kompresivních punčoch při postižení varixy. Varikoflebitida prostě někdy přijít musela. Ovšem týden před plánovaným maratonem přišla dosti nevhodně. Její velikost naštěstí nesplňovala kritéria nasazení nízkomolekulárního heparinu a bylo možné ji léčit prostou kompresí. I když je jasné, že nedílnou součástí léčby je také chůze (léčba klidem je dávno opuštěná), otázkou bylo, jak se varikoflebitida zachová při maratonu. Na tuto otázku mi neodpověděli ani specialisté na žilní choroby. Pouze se shodovali v tom, že bych se maratonu měl vzdát. Neposlechl jsem je, na bérec jsem natáhl kompresivní punčochu s vyšším svěrem a maraton jsem odběhl. Na další průběh varikoflebitidy to nemělo žádný vliv.

Květen 2014 – Pražský maraton

Již před Vídní jsem delší dobu při běhu vnímal lehkou citlivost levé paty. Místo toho, abych si urychleně koupil nové boty, jsem stále střídal své staré. Když jsem dobíhal do cíle na Heldenplatz, byl jsem rád, že pata vydržela a nezlobila víc než při běžném tréninku. Zazlobila asi tak čtrnáct dní poté, a to dosti důrazně. Při jednom výběhu se citlivost v úseku jediného kilometru změnila v ostrou píchavou bolest. Musel jsem přejít do kroku a domů jsem dokulhal po špičce. Zbývající čas před Pražským maratonem jsem vyplnil docházením na ultrazvuk a laser. Neběhal jsem, při chůzi jsem kulhal. Bolest ustupovala velmi pomalu a já se už smiřoval s myšlenkou, že Prahu vzdám. S definitivním rozhodnutím jsem čekal do poslední chvíle. Tři dny před startem jsem při registraci v maratonském expu zakoupil špičkové boty s technologií „boost“. Zafungovaly jako mávnutí čarovným proutkem. Náhle jsem mohl opět běhat. Sice s určitým stupněm bolesti, ale bolest už byla snesitelná. A já stál před další otázkou – jak se pata zachová, pokud se pro start přeci jen rozhodnu. Na rozdíl od předešlé varikoflebitidy (která tou dobou už byla zhojená) jsem se žádného specialisty neptal, protože mi bylo jasné, jak by odpověď zněla. Maraton jsem doběhl. Sice značně kulhaje, ale doběhl. Druhý den ráno jsem ke svému velkému překvapení zjistil, že se obtíže vrátily na předstartovní úroveň. Takže nedošlo k žádnému zhoršení. Bez jakékoliv další léčby a při běžném tréninku bolesti v průběhu následujících dvanácti měsíců postupně odezněly docela.

Duben 2015 – Unhošťský maraton

Tento maraton byl můj pětadvacátý. Uvádím to proto, abych doložil, že je mi důvěrně známé, jak vypadají dny po absolvovaném běhu z hlediska svalových obtíží. Z odborné literatury je mi známo, že někteří autoři doporučují urychlit regeneraci po velké zátěži hyperbaroxií. Unhošťský jarní maraton se běžel v sobotu. Následující den v neděli jsem strávil dvě hodiny v kladenské barokomoře. Bohužel musím konstatovat (i když jsem velkým zastáncem hyperbaroxie), že jsem žádné vylepšení oproti běžnému odeznívání obtíží na sobě nepozoroval.

Co říci závěrem? Moje popsané zkušenosti nejsou ničím jiným než prostými kasuistikami. V žádném případě si nečiním nárok na jejich zobecňování. Nicméně si myslím, že moje zkušenost s bolavou patou by mohla posloužit jako důrazné doporučení včas myslet na výměnu oběhaných bot.

Miloš Králíček foto
  • přečteno: 3907/3607×, 5 komentářů
Tři maratony, tři zkušenosti

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Ivo | 23. 4. 2015 13.56 hod. | 78.45.88.xxx
Přípravu na maraton jsem zvolil dle plánu ("Trénink na posledních 7 týdnů...) Minulé úterý ne při běhání intervalu zastavila prudká bolest v zadní části levého stehna. Zkusil jsem 2 dny neběhat, v pátek jsem byl na sonu, které mi naštěstí neobjevilo žádnou prasklinu ve svalu, tak jsem v sobotu běžel RT 10km v Č.Budějovicích ale nešlo to, tak jsem to jen dokulhal za 47 min. Od soboty tedy neběhám, chodím na elektro proudy a jen jezdím na kole, neboť při tom tu bolest svalu necítím. Mohu poslední dny před PIM trénovat jen na kole? Je to ostatečná příprava? Sám moc nevím, PIM (5 v pořadí) vzdát alespoň zatím nechci...

fotoMiloš Škorpil: Ivo, v posledním týdnu už je to spíš o udržení kondice, takže kolo je dostatečný prostředek k jejímu udržení, když člověk nemůže běhat.

Tomáš | 22. 4. 2015 13.49 hod. | 213.168.182.xx
před týdnem jsem dobral antibiotika, a za 11 dní mám běžet maraton...navíc můj první....mám? nemám? nechci to vzdát bez boje...

fotoMiloš Škorpil: Tomáši, pokud se nebudeš snažit dohnat tréninkový výpadek, tak běžet můžeš, rozebíhej však závod obzvlášť opatrně, pak můžeš dosáhnout i dobrý výsledek.

running turtle | 22. 4. 2015 10.13 hod. | 193.228.234.xxx
Věčné dilema – běžet – neběžet. Já si minulé pondělí udělala výron. Týden jsem to nechala, teď už zase běhám, bolí to, při běhu ale ne. Maraton je za 10 dní. Taky věřím, že to bude dobré. :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků