logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Maraton – úspěch až napodruhé

Maraton – úspěch až napodruhé

Proč jsem se rozhodl pro maraton? Právě já, který o sobě už mnoho let tvrdí, že nesportuje ani u televize? Protože mi to přišlo jako ten nejlepší nápad, čím si udělat radost ke čtyřicátým narozeninám. Po první myšlence na motorku a druhé na obytný vagon přišla ta třetí na maraton. Mohlo za to nejspíš jen žertem pronesené pozvání do týmu na kvadriatlon. Prvotní semínko tím bylo zaseto, i když jsem pozvání nepřijal. Navíc jsem si vzpomněl na kdysi zahlédnutou knížku

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jak? Poprvé a neúspěšně.
  2. Jak? Podruhé a úspěšně.
  3. Co dál?
  4. To nejlepší nakonec

Jak uběhnout maraton za 100 dní. Závěr byl jasný, ke čtyřicátinám si nadělím maraton. Přesněji absolvování a přežití maratonské vzdálenosti v čase pod 6 hodin.

Jak? Poprvé a neúspěšně.

Napoprvé jsem postupoval vzorně. Po mnoha letech kancelářského života bez sportu jsem si stanovil smělý cíl – viz výše. A protože jsem na sebe, jako každý chlap, opatrný, chtěl jsem šetřit své nohy a nevyběhnout ven, dokud budu vážit přes 100 kg. Tou dobou jsem vážil asi 105 kg. Začal jsem tedy hodinkou pohybu na rotopedu a orbitreku 5 – 6 krát týdně. Váhový úbytek 1 kg za týden mi přišel příjemně motivující. V mezidobí jsem přečetl spoustu článků o běhání, Milošovu knihu o maratonu a samozřejmě i Born to Run. Po několika týdnech mám konečně méně než sto kilo a vyrážím si udělat Cooperův test, abych věděl, podle jakého rozpisu v knize trénovat. Dále postupuji podle knihy a zázraky se dějí, to, co se zdá jeden týden nemožné, další týden už možné je. Po patřičných týdnech přípravy se hlásím na první závod, přesně jak radí kniha. Je to ten nejkrásnější závod na 25 km, od třetího kilometru běžím skalami zcela sám, protože všichni už jsou dávno pryč. Přežil jsem a je mi fajn. O dva týdny později mi loupne v koleni a je po běhu. Chodit jde bez kulhání, ale běh přináší bodavou bolest v koleni. Podle známého ortopeda je to jen unavené a mám si dát pauzu. Poslechnu. Nejprve na týden (koleno stále bolí), potom do jara (to už mne nebolí nic, ale je zima) a pak ještě více než rok navrch. Prostě mi „spadl řemen" a já už ho neuměl nahodit.

Jak? Podruhé a úspěšně.

Sen absolvovat maraton před čtyřicátými narozeninami mne neopustil, jen se mi velmi zkrátil čas. Zbývá mi už jen jedna sezóna. Napodruhé to zkouším po svém. Opět pomocí rotopedu a orbitreku shazuji vše nad 100 kg, tentokrát ze 114 kg. Nechci to uspěchat a tak držím tempo úbytku na 1kg/týden skoro celý podzim. O vánocích se mi daří nepřibrat, což mi ke spokojenosti stačí. Rád se toulám, užívám si toulek po okolí a čekám na den, kdy to přijde, kdy zase vyběhnu. Zkouším to, ale vůbec to nejde na svět. Toulám se a stále vymýšlím, jak zvládnout ten maraton. Během jedné z vycházek mne napadá zkusit maraton nejprve ujít a pak už to má velmi rychlý spád.

19. 4. 2015 – zkouším, jestli se dá maraton ujít a zjišťuji, že i bez jediného metru běhu to jde za 6:50:41
26. 4. 2015 – zkouším, kolik ujdu a uběhnu za 3 hodiny, když poběžím každou desátou minutu – výsledek 21,9 km za 3:00:06
3. 5. 2015 – zkouším, kolik ujdu a uběhnu za 4 hodiny, když poběžím každou desátou minutu – výsledek 29,6 km za 4:00:03
9. 5. 2015 – dávám si běžeckou pauzu a jdu dálkový pochod Babička bez jediného metru běhu – výsledek 49 km za 7:55:14
17. 5. 2015 – zkouším, kolik ujdu a uběhnu za 5 hodin, když poběžím každou desátou minutu, doufám, že to bude alespoň 35 km. Po pěti hodinách mám v nohách více než 36 km, a tak měním plány – výsledek 42,2 km za 5:54:21 (prvních 5 hodin každou desátou minutu běh, zbytek pouze svižná chůze).

Sen, absolvovat maratonskou vzdálenost pod šest hodin dříve než mi bude čtyřicet, jsem si splnil a vlastně to netrvalo ani měsíc. Navíc jsem si cestou uvědomil, že ke spokojenosti nepotřebuju organizovaný závod, stačila mi k tomu jen vlastní GPS se záznamem. Hodně mne překvapilo, že ke zkrácení času na maratonské vzdálenosti o hodinu mi stačilo běžet jen každou desátou minutu. Koleno už dávno nezlobí a mám pocit, že celkově je na mne mé tělo teď takové hodnější než před těmi téměř dvaceti kily.

Co dál?

Teď chci trochu regenerovat plaváním, i pro případ, že by mne jednou napadlo zkusit triatlon, a časem ještě trochu pokračovat v chůzi a běhu. Jak to dopadne, nevím, ale zatím to vidím tak, že si budu pohrávat s půlmaratony a po týdnech přidávat čas běhu. Každou desátou, devátou, osmou,… minutu běh a podle výsledků pak vymyslet nějaké pokračování a nové cíle. Půlmaraton pod dvě a půl hodiny nebo pod dvě? Nebo s během každou pátou minutu zkusit zase prodlužovat trasu až k maratonu? Kdo ví?

To nejlepší nakonec

Příjemným bonusem bylo, že se ke mně na poslední tři vycházky, tedy i na tu maratonskou, přidal šestnáctiletý syn – byly to moc fajn pánské jízdy. Kdyby pro nic jiného, kvůli tomuhle to všechno stálo za to.

Miloslav Kukla foto
  • přečteno: 3840/3680×, 3 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (26 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Daniel | 29. 5. 2015 13.28 hod. | 37.48.36.xxx
Tak za poslední odstavec PELEC HORE !!!
Se mnou děti už dávno nikam nejdou – nevyběhnou – nevyjedou. A tohle už mám jen ve vzpomínkách ....

Iva | 29. 5. 2015 11.28 hod. | 195.113.135.xxx
Díky za hezké počtení.S tím nejlepším nakonec. Držím palce v dalším tréninku.

Rosťa Gramskopf | 29. 5. 2015 8.21 hod. | 92.243.218.xxx
Krásnej článek, chlape. A poslední pasáž článku je myslím hodně hezky sečtený smysl toho všeho. Jinak chválím metodiku tréninku ... :-) A dlouhodobý cíl, kterého ses držel. Gratuluju.
Jak pokračuješ? Dals půlm. pod 2:30 / 2:00? :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků