logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trasa ½maratonu České Budějovice a rady jak ho ve zdraví přežít

Trasa ½maratonu České Budějovice a rady jak ho ve zdraví přežít

Start se odehrává na jednom z nejkrásnějších náměstí v Evropě, na náměstí Přemysla Otakara II. Povrch sice není zrovna ideální, kostky, ale ta atmosféra startu a finiše na náměstí je nádherná. První metry jsou po kostkách, pak se naběhne na asfalt při výběhu z náměstí a běžíme rovně uličkou Karla IV. Po 300 metrech se dostáváme opět na kostkový povrch. Tady pozor, kostky jsou větší než na náměstí a hrozí zvrtnutí kotníku. Po zatáčce doleva už se běží po krásném asfaltu ulicí Na Sadech, kde bude stín. Vyběhneme z městského parku a přes Mariánské náměstí se dostáváme na Pražskou třídu. Zde je položen nový povrch, dokonce se sníženou hlučností. Ale diváky, doufám, bude slyšet dostatečně. Budovy kolem jsou celkem vysoké, takže by zde nemuselo být velké teplo a přímý sluneční svit.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. A běžíme dál
  2. Jak ve zdraví přežít Českobudějovický půlmaraton
    1. V Českých Budějovicích zapomeňte na rekordy
    2. Řeďte si ionťák vodou
    3. Hyponatrémie
    4. Plánujete-li absolvovat celý půlmaraton v čase 2:15 a více, vezměte si s sebou vlastní láhev na pití
    5. Zavodnění a ochlazení rozhodně nepodceňte na 11,5 a na 17. kilometru
    6. V cíli si nesedejte a místo studeného piva si raději nejdříve dejte teplý čaj nebo čistý vývar
    7. Budete-li mít po závodě tělo v jednom ohni, udělejte si studený zábal
    8. Rada spíše první než poslední. Cesta do Českých Budějovic – nebezpečí, které na vás číhá před závodem

trasa Českobudějovického půlmaratonu

A běžíme dál

Míjíme Igy centrum, dále jednu z největších křižovatek v Českých Budějovicích, zahýbáme doprava a hned následuje prudká otočka do protisměru. Povrch stále asfalt. Tady ovšem budovy bohužel nejsou, takže sluníčko bude svítit přímo. Navíc jde o velkou asfaltovou plochu, takže pokud nebude pokropeno, silnice bude hodně rozpálená.

Běžíme dál, kolem komplexu obchodů, zahýbáme doleva a vbíháme do jedné z nejkrásnějších lokalit v Českých Budějovicích, Pražského předměstí a ulice Plzeňská. Po Jiráskově nábřeží, stále po asfaltu a v lehkém stínu, běžíme k Dlouhému mostu, kde zahýbáme zpět do města, doleva.

Za šestým kilometrem nás čeká opět prudká pravá a vbíháme opět do centra. Přes náměstí, kde nás čekají kostky, vybíháme směr zimní stadion a kolem Krajského úřadu Jihočeského kraje, který je tradičním partnerem půlmaratonu, se přes Malši vracíme opět na Senovážné náměstí. Odtud naše kroky zamíří na největší odbočku z města, po Rudolfovské třídě, ulici Nádražní, pod viadukt, přes Pekárenskou ulici až k ulici Okružní. Tady dle polohy sluníčka můžeme narazit na přímé slunce. Proto na 10. km rozhodně doporučuji využít občerstvovací stanici, stejně tak jako na 11,5 km houbičky na osvěžení. Pak nás totiž čeká běh po čtyřproudé silnici sice z kopce, ale na sluníčku.

Těsně před 14. km ostrá levá a budeme zpět v Nádražní ulici. Po Rudolfovské se dostaneme opět do ulice Na Sadech, parku a čeká nás běh Pražskou třídou. Pozor, po 17. km nezahýbejte doprava, ale doleva na Strakonickou. Uděláme okruh přes ulici Čéčova mezi paneláky a jsme opět na Pražské třídě, odkud to budou už jen dva kilometry a kousek do cíle.

Přes Mariánské náměstí, ulici na Sadech budeme opět vbíhat na kostky, nejdříve ty větší a na náměstí, těsně před cílem, na ty menší. Jste v cíli a máte to za sebou – ½maraton pokořen.

Držím vám palce a mám pro vás na závěr pět rad:

  1. Pořádně se před závodem zavodněte!
  2. Neběžte na čas, ale na zážitek, frajerů jsou plné hřbitovy!
  3. Užijte si to! Elitu stejně nepředhoníte:-)
  4. Po doběhu do cíle a převzetí medaile se ještě lehce vyklusejte, případně se nechte namasírovat.
  5. Druhý den si dejte dle stavu buď lehký výklus, nebo aspoň procházku.

Jirka „Forrest Gump“ Gruntorád

Jak ve zdraví přežít Českobudějovický půlmaraton

V Českých Budějovicích zapomeňte na rekordy

Když sleduji teploměr za oknem, když vyjdu ven, tak se mi mimoděk vybaví situace pár let zpět, když jsem dobíhal jako vodič na 2 hodiny do cíle Miřejovického půlmaratonu. Bylo horko k zalknutí, Pepa Burian byl na to připravený, takže prakticky každé tři kilometry bylo možné doplnit tekutiny. Dobíhám do cíle a cca 300 metrů před ním vidím běžce, u něhož se sklání otec. V cíli se dozvím, že přibližně ve stejných místech skončila favoritka závodu. Důvod? Na poslední občerstvovačce se rozhodli nezdržovat se pitím, aby ukrojili pár vteřin z výsledného času. Výsledek jsem již předestřel – cíl nikdy neviděli, zato viděli sanitku zevnitř a skončili v nemocnici na kapačkách. Doufám, že tahle moje vzpomínka vám otevře oči a zpomalí váš krok na občerstvovačkách více, než tisíckrát dobře míněné rady.

Jirka vám popsal novou trasu, která vás v Českých Budějovicích zítra čeká, upozornil vás na různá nebezpečí, doporučil vám se nikam nehnat, pravidelně pít a využít osvěžovacích stanic. Já bych k tomu rád přidal, že kromě doplňování tekutin byste neměli zapomenout všude, kde se dostanete k vodě, chladit si zátylek. Buď tak, že si prostě polijete hlavu vodou, nebo si za rantl výstřihu strčíte mokrou houbičku, kterou pak na každé občerstvovačce a osvěžovačce vždy znovu namočíte a strčíte zpět.

Řeďte si ionťák vodou

Obyčejně radím střídavě pít ionťák a vodu, v počasí, které bude v Budějovicích, by vám však mohla ohřátá voda nadělat v žaludku pěknou paseku, pokud by nebyla „stříknutá“ cukrem a  solemi.

Hyponatrémie

V horku má člověk též tendence se přepít, což není také nejlepší nápad, neboť pak hrozí hyponatrémie. I proto radím v odstavci výše si namíchat vodu s ionťákem a vypít pouze jednu dávku, to znamená do 0,25 l nápoje na cca 2,5 kilometru. Více o hyponatrémii se dočtete zde.

Plánujete-li absolvovat celý půlmaraton v čase 2:15 a více, vezměte si s sebou vlastní láhev na pití

Počítáte-li, že poběžíte celý půlmaraton v čase okolo a nad 2 a čtvrt hodiny, vezměte si s sebou vlastní láhev s vodou. I když jsou občerstvovačky a osvěžovačky doslova skoro na každém kroku, s rostoucí vzdáleností bude nejspíše klesat vaše tempo, tím pádem se prodlouží (i když vzdálenost bude stále stejná) doba, za níž se dostanete z jedné občerstvovačky na druhou, což by pro vás, v případě, že nebudete mít po ruce vlastní zdroj tekutin, mohlo mít fatální následky.

11 a 17 kilometr

Zavodnění a ochlazení rozhodně nepodceňte na 11,5 a na 17. kilometru

Vrátíte-li se k popisu trati od Jirky, dočtete se tam, že mezi 12. a 13. kilometrem a pak okolo 18. kilometru poběžíte po čtyřproudé silnici, jež bude, přestože již bude padat soumrak, ještě pěkně vyhřátá od slunce. Uvnitř vás pak bude sálat oheň způsobený vzrůstající celkovou únavou, proto i kdybyste trošku ošidili chlazení na jiných občerstvovačkách a osvěžovačkách, na té na 11,5 a 17. kilometru to neudělejte, mohli byste doslova a do písmene shořet, respektive přinejmenším chytnout úpal. Více o úpalu se dočtete zde

Omlouvám se, že jsem vás tu trošku postrašil, ale mluvím z vlastních zkušeností. I z té, kdy jsem na jednom z prvních ročníků Moravského ultramaratonu doprovázel přímo na trati jednoho pana doktora, který jej běžel. Běželi jsme rozpáleným Moravským krasem, pan doktor nedbal mých rad, pak na jedné občerstvovačce spadl k zemi jak podťatý, jen čirou náhodou se mi podařilo jej včas zachytit, jinak by padl hlavou přímo na betonový obrubník plotu, o nějž se opíral. Když jsem pak tuto situaci popisoval v Běžeckém světě, dostalo se mi posléze od něj odpovědi, že on nemůže nikdy chytit úpal, protože je doktor. Takže nehrajte si na chytráky, protože dehydrovat, nebo se naopak přepít či přehřát může opravdu každý!

V cíli si nesedejte a místo studeného piva si raději nejdříve dejte teplý čaj nebo čistý vývar

Až se dostanete do cíle, nesedejte si, hodně těžko by vás pak zvedali i heverem. Alespoň půl hodiny se snažte ještě zůstat na nohách, dojděte si pro tašku s pitím a když se nebudete moci na to, co v ní najdete, ani podívat, zaskočte někam, kde vám udělají čaj nebo ještě lépe nabídnou silný vývar. To, co bude plavat v něm, klidně vyhoďte, ale samotný vývar vás hodně osvěží a to natolik, že pak si s chutí dáte i pravý Budějovický Budvar.

Budete-li mít po závodě tělo v jednom ohni, udělejte si studený zábal

Je dost možné, že po doběhu budete mít pořád pocit, že „hoříte“. Nemějte z toho obavu, je to obyčejná svalovka (svalová únava), navíc podpořená celkovým přehřátím. V tom případě si co nejdříve udělejte studený zábal. Vezměte osušku (lepší je však prostěradlo) namočte do studené vody a na 10 – 15 minut se do toho zabalte. Po téhle proceduře pak budete spát jako miminko.

Rada spíše první než poslední. Cesta do Českých Budějovic – nebezpečí, které na vás číhá před závodem

Mnozí z vás se nejspíš ještě stále ukájejí tím, že start závodu je až v 19 hodin. Ano, ale kolik z těch, co v Českých Budějovicích poběží, bydlí v Českých Budějovicích či blízkém okolí? Proto byste neměli podcenit ani cestu, neboť většina účastníků se jistě chystá jet až odpoledne, tedy v tom největším horku. Pokud jedete autem s fungující klimatizací, tak fajn, ale měli byste ji nastavit trošku na vyšší teplotu, abyste nenastydli či neutrpěli po výstupu z auta teplotní šok. Při jízdě nezapomínejte průběžně doplňovat tekutiny. Pokud to jde, jeďte dřív, vyřiďte si předzávodní formality a pak se někde ve stínu natáhněte a po cestě zrelaxujte, je to mnohem lepší, než naskakovat do závodu celí ztuhlí a bez energie ještě před tím, než vůbec vyběhnete.

Miloš Škorpil

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 10882/9917×, 8 komentářů
Trasa ½maratonu České Budějovice a rady jak ho ve zdraví přežít Trasa ½maratonu České Budějovice a rady jak ho ve zdraví přežít

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (27 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Šárka Moosbauer M. | 5. 6. 2016 17.26 hod. | 89.203.130.xx
Včera 4.6.2016 jsem běžela svůj první půlmaraton v čase 2:27. Ta atmosféra v Českých Budějovicích mě naprosto uchvátila. Za ten super čas vděčím hlavně panu Škorpilovi. Před půl rokem jsem si koupila jeho knihu "Škorpilova škola běhu" a pročetla jsem jí sem a tam,tam a sem a výsledek je tu. Šárka M.

Jáchym | 3. 6. 2016 14.48 hod. | 62.168.35.xxx
Škoda, že kvůli zlaté známce museli organizátoři změnit trasu. Poslední ročníky se běhá po obchvatu ve východní části Budějc, kde není ani živáčka.

Marek | 2. 6. 2016 18.28 hod. | 37.48.10.xx
Pro rok 2016 je mapa trochu jiná: www.runczech.com/file/edee/2016/maps_2016/cb_2016.pdf

Honza | 7. 6. 2015 9.41 hod. | 89.103.98.xx
Moc, děkuju za tenhle článek. České Budějovice byl můj první závodní 1/2 maraton a ten článek mi moc pomohl. Ještě jednou moc díky. Honza

Carlos | 6. 6. 2015 12.03 hod. | 188.120.197.xx
Ta 3x Pražská bude peklo :)

fotoMiloš Škorpil: Co by Pražáci neudělali pro zviditelnění Prahy ve světě :)

Roman | 6. 6. 2015 9.54 hod. | 93.91.49.xxx
Krásný den všem. V Budějcích pozor po 9. kilometru po odbočce z Nádražní ulice do Pekárenské přijde hned po železničním přejezdu do velké stoupání v délce ca. 300 metrů. Mějte se a pěkně si to ve zdraví užijme.

Jitka Hánová | 5. 6. 2015 7.19 hod. | 193.228.234.xxx
Díky za cenné rady. Budu se jich držet jako klíště. :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků