logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou

Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou

Už dlouho jsem si tak pěkně nezaběhal, dalo by se říci slovy běhajícího klasika. I když pravda, už dlouho mě tak nebolely nohy a nebyl jsem tak příjemně znaven, jako po letošním Poutním ultramaratonu zakončeném Poutním maratonem. Po maratonu jsem usnul téměř ve stoje a když jsem se probudil, zul si boty, vypil sklenici vody, ze mě vypadlo úlevné UF! V tu chvíli jsem si uvědomil, že i když to bylo nádherné, tak toho bylo právě tak dost, prostě jako když si naložíte plný talíř šťavnatého masa s vyváženou oblohou.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

1. Z Komáří vížky byl vidět kolkolem celý širý svět
  2. Ze Šatlavy do Kaleku vede cesta dlouhá, když ji běžíš s Milošem, voláš stále ouha
  3. Z Kaleku přes Klínovec do Božího daru si jeden moc neorazí
  4. Boží dar se s námi loučí chladem a deštěm
  5. Životní křižovatky
  6. Poutní maraton
    1. Fotogalerie z fotografiemi z Poutního maratonu
  7. O Poutním maratonu napsali
  8. Rozhřešení

Z Komáří vížky byl vidět kolkolem celý širý svět

první den PUMu

Start byl v pondělí po 17. hodině na Komáří vížce, odkud nás čekalo na rozehřátí sedmnáct kilometrů do Šatlavy, příjemného penzionu v Moldavě, který ještě nedávno sloužil jako cela předběžného zadržení a kanceláře celníků. Když jsme vybíhali, byla pěkná kosa, v údolí se proháněly mraky, nicméně výhled na České středohoří byl nádherný. V gospodě na Komáří vížce (obsluha se chovala jak za báťušky cara) jsme obdrželi od Petra Hrušky „baťůžky" na cestu v podobě map. Musím říci, že tentokrát jsem si ji každé ráno poctivě dal do ledvinky, kde zůstala nepoužita až do chvíle, kdy jsem ji další ráno vyměnil za novou.

trasa prvního dne Poutního ultramaratonu 2015
Statistiky dne: Vzdálenost: 16,22 km; čas běhu: 1:53 hod; spálené kalorie: 1434; celkové stoupání: 208 m; hydratace: 1,42 l; polojasno

Ze Šatlavy do Kaleku vede cesta dlouhá, když ji běžíš s Milošem, voláš stále ouha

start do druhého dne PUMU 2015občerstvení při druhém dnu PUMu 2015

Po půl deváté vybíháme ze Šatlavy, cestička se krásně line hore kopcom. Běžíme po červené, prostě pohoda. Nechávám se unášet pocitem dobré cesty, bohužel jiné než té, po níž se běžeti má. „Nu což, každá cesta nakonec zavede člověka do Říma, tak co bych na ní měnil“, říkám si, když za sebou slyším nějaké pískání a volání, a supím si to vesele nahoru vpřed. Dobíhám na silnici, za chvíli za mnou dva nováčci Tomáš Mach a Dalibor Dvorštiak. Dalibor říká: „Oni mi cosi říkali, že se rád zabíháš, ale já nedbal, nuž tedy, teď to mám!“. Zatímco hned po startu jsem nedbal vyznačené trasy a ušetřil nám všem cca 3 km, nyní nám třem přidávám kilometrů šest. Jaké je ale naše překvapení, když kousek od Mníšku vidíme zleva přibíhat ty, kteří běželi po trase, která byla sice o něco kratší, zato více outdoorová. V Mníšku dáme oběd a vyrážíme dál směr Hora sv. Kateřiny, kde nejdříve vyšplháme na rozhlednu, abychom vzápětí padali strmým pádem po sjezdovce dolů. Koukneme se do díry, v jejímž nitru krušili horníci (odtud Krušné hory) rudu obsahující cín a jiné kovy, a pokračujeme na Brandov. V Brandově naposledy před cílem etapy doplníme tekutiny a energii. Petr upozorňuje, že cca po 500 metrech se máme dát prudce vpravo, to už ale neslyším, naštěstí slyším, jak 200 metrů za mnou volá Dalibor: „Vrať se, tudy cesta nevede“. Nu což, na mém kontě přibývá pár nastoupaných metrů. Do Kaleku už je to potom pohodových 13 km vzhůru proti proudu krásného horského potoka.

trasa první etapy PUMu 2015
Statistiky dne: Vzdálenost: 53,86 km; čas běhu: 6:19 hod; spálené kalorie: 4774; celkové stoupání: 718 m; hydratace: 1,97 l; slunečno

Z Kaleku přes Klínovec do Božího daru si jeden moc neorazí

na trase třetího dne PUMu 2015

Z Kaleku běžíme s „pomalu cupajícím" Pepou, ostatní nějak přestali věřit mým navigačním schopnostem a to udělali obrovskou chybu, neboť na cestě do Přísečnice jsem je uplatnil v plné míře poprvé, a pak na cestě k bývalé vápence u Kovářské podruhé. Díky tomu jsme s Pepou nejen ušetřili pár metrů, ale hlavně se neplahočili terénem, v němž to bylo spíš pro horské turisty než poutní běžce.

bývalá obec Kőnigsmühle

Největšími zážitky této etapy pak ale bylo proběhnutí bývalou obcí Kőnigsmühle (včetně trasy vedoucí z vápenky k ní) a výstup na Klínovec. A večer pak posezení s panem Chladem, který není vůbec chladný a pro svůj kraj dýchá a dokáže o něm moc hezky a zasvěceně povídat.

trasa druhé etapy PUMu 2015
Statistiky dne: Vzdálenost: 51,63 km; čas běhu: 6:35 hod; spálené kalorie: 4556; celkové stoupání: 1142 m; hydratace: 1,19 l; slunečno

Boží dar se s námi loučí chladem a deštěm

Rozjímání před startem etapy z Božího daru

Zatímco večerní posezení s panem Chladem bylo milé a teplé, to, co nás vítá druhý den za oknem, je mokré a studené. Po slunečních paprscích, které nás vítaly předchozí rána, ani památky. Jaký div, když se nikomu z vyhřátého pelechu na zdejší faře, která běžícím poutníkům poskytla azyl, nechce. Ale nedá se nic dělat a tak okolo deváté vybíháme vstříc dnes jen 50 kilometrům. Zpočátku běžíme po Ježíškově cestě a připadáme si jako v pohádce, i proto, že skoro celých jedenáct kilometrů až do Českého Mlýna klesáme. Tady doplníme energii a začneme naopak stoupat do Potůčků, když cestou míjíme krásný skalní útvar Holubí skály. Před námi (běžím opět s Pepou) běží rychlonožky, kousek za nimi a kus před námi Monča, za námi pak Zdeněk se Steffenem. Cesta se nejdříve line líně vzhůru (teda hlavně my jsme líný běžet), pak se vydá mokrou trávou doprava a začne klesat. V klesání předbíháme Monču a valíme se dolů kopcem. V jednom místě přeskakujeme nějaké chroští. Najednou se zprava ozve nějaký halas, to rychlonožky hlásí, že běžíme zase svou cestou a že to chroští tam dali oni, abychom uhnuli doprava. Jak se ukázalo, tak ani oni neměli být tam, odkud na nás hulákali. Tak se stalo, že jsme zase v čele.

kudy tudy chlaciV Sauersacku jdeme do roboty

V Potůčkách jdeme s Pepou na hrachovku, ostatní běží dal. Za Potůčky pak vidíme Zdeňka se Steffenem, jak si to míří za průšvihem a navádíme je na správnou cestu, po níž běžíme víceméně společně až k bývalé nacistické továrně na zpracování cínu – Sauersack. Zajímavé místo, které rozhodně doporučuji navštívit, budete-li někdy pobývat poblíž. Ze Sauersacku běžíme dál se Zdeňkem, který nám však v dlouhém seběhu do Stříbrné utíká. Rychloběžky běží po vyznačené trase vedoucí korytem potoka, kteroužto laskominu si necháváme rádi uniknout, takže v cíli jsme opět před nimi.

trasa třetí etapy PUMu 2015
Statistiky dne: Vzdálenost: 46,48 km; čas běhu: 5:27 hod; spálené kalorie: 4120; celkové stoupání: 618 m; hydratace: 1,28 l; přeháňky

Životní křižovatky

Rozjímání před etapou do Chebu

Poslední etapa cesty po Krušných horách nás vede ze Stříbrné do Chebu. I když běžíme za GPS navigací v rukou Marka, tak před Kraslicemi bloudíme v místních lesoparcích. Těší mě, že ani GPS není samospasitelná:-). Z Kraslic vyrážíme na Vysoký Kámen, valíme to přes louky, na jedné se nás většina poztrácí. Od začátku běžím se Zdeňkem a Jíťou, běžíme v duchu Běžících pohodářů z Vltava runu, prostě se nikam neženeme, což se ukazuje jako velmi prozřetelné, takže nakonec ani ten kufřík není tak velký, jak na začátku vypadal. Jsme rádi, když na začátku obce Krásná, kde je jinak zima jak v morně a krásná nám nikomu rozhodně nepřipadá, na nás mává Petr Hruška a po dalším kilometru občerstvovací mikrobus s jeho lodivodem Jirkou Kadlecem.

Chlad nás provázíobčerstvení u dančů

Pokračujeme dál na Vysoký Kámen a přes Luby (kde se trošku motáme) do Lomničky. Zde u kostela je další občerstvovačka. Loučíme se s Jitkou, která odjíždí vodit jiné do Olomouce, zato se k nám přidává nalezenec Pepa, který se před tím ztratil ve vysoké trávě. Nyní už nás čeká snadná cesta do Františkových Lázní a Chebu, ale my se Zdeňkem to musíme vzít oklikou přes naši životní křižovatku, obec Křižovatka.

trasa čtvrté etapy PUMu 2015
Statistiky dne: Vzdálenost: 51,26 km; čas běhu: 7:00 hod; spálené kalorie: 4392; celkové stoupání: 438 m; hydratace: 1,16 l; přeháňky

Poutní maraton

společně na cestěspolečně na cestě

Ráno pocit, že nevstanu: „A otočit se můžeš?" „Můžu." „Tak si nestěžuj, jiný se ani neotočej‘“, probouzím se se slovy klasika českého humoru na rtech. Zvedám své tělo a uvádím je do polohy stojmo. „Hlavně vykročit levou nohou“, běží mi hlavou (sakra už je ten běh tady zase). Nasnídám se, Dana s Doníkem mě převezou do Chebu ke kostelu, obhlédnu situaci: „Fajn, nejsme tu sami, přeci jenom to špatné počasí všechny neodradilo“. Přivítáme se se známými a méně známými, a jdu na rozcvičku. „A jejda, já mám dneska řídit rozcvičku“, problikává mou unavenou myslí a tělem. „Hm, co budeme cvičit?“, ptá se mysl. „Zkus běžeckou abecedu, to se hodí“, napovídá tělo. Dáváme se společně do díla, jaký div, že při tom levituji nad podlahou kostela. 5, 4, 3, 2, 1 odpočítává Petr Hruška vteřiny do startu 6. ročníku Poutního maratonu. Běžíme. Proběhneme kostelem, proběhneme okolo kostela, seběhneme a vyběhneme schody před kostelem. Vydýchneme si a následuje ostrý start. K Maria Loretě běžím se Zdeňkem a Pepou, od Maria Lorety do Waldsassenu s Milanem Motorkářem Muzikářem a odtud až před Cheb sám. Dávám nohu před nohu, „užívám si" každý krok, každý nádech, každý výdech, snažím se být přítomen a zároveň mé myšlenky běží širým světem. Cíl, jdu k autu, jedeme domů, lezu do sprchy, dávám si sklenici vody, usínám. Jdeme na večeři, napíšu o životních křižovatkách, vložím do administrace, usínám. Je mi fajn, jsem naplněn po okraj putováním a v tuhle chvíli ho mám dost:-).

Fotogalerie z fotografiemi z Poutního maratonu

Bára Rybová

Živé Chebsko

Poutní maraton v pohybu

trasa Poutního maratonu
Statistiky dne: Vzdálenost: 42,22 km; čas běhu: 5:46 hod; spálené kalorie: 3616; celkové stoupání: 434 m; hydratace: 0,96 l; přeháňky

O Poutním maratonu napsali

Maraton zdolali chodci i běžci

Rozhřešení

Rozhřešení žádné není, neboť kdo nikdy neběžel, ať hodí kamenem, nebo jinak, dostal jsem otázku: „Co jste dělal, když jste doběhl?" „Lehnul si a spal." „A další den?" „Spal." „A třetí den?" „Spal." „A čtvrtý den?" „Zul si boty!“:-). Přeji vám šťastný života běh s úsměvem!

This object requires Flash Player.

Miloš Škorpil foto
Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou Poutní ultramaraton 2015 byl šťavnaté maso s vyváženou oblohou

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

• Všechny, co se hýbou pro zdraví by měli zkásnout, nebo rovnou zbásnout! : Samozřejmě ze vším souhlasím. Kde jsou ty zlaté časy co jsem při běhu nikoho podobně postiženého za…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »