logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Bosé běhání. Pravidla zdravých nohou

Bosé běhání. Pravidla zdravých nohou

Šesté pravidlo Běžecké školy pro zdravé nohy se jmenuje běhání naboso. Popravdě, mělo by být pravidlem číslo jedna, protože zdraví člověka je velmi spjato s tím, jak zdravé a spokojené má nohy.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč je běhání naboso pro nohy zdravé
  2. Co všechno se můžete v knize Bosé běhání ještě dočíst

Bosé běhání je další skvělý počin nakladatelství Mladá fronta, za nímž redakčně stojí Tomáš Dimter. Autory jsou Michael Sandler a Jessica Lee a předmluvou ji opatřili Danny Dreyer (Chi running) a Bosonohý Ted (jeden z hrdinů Zrozeni k běhu).

Bosé běhání překvapivě nezavrhuje běhání a chození v botách, spíše varuje před tím, začít chodit a běhat bosí bez postupného přizpůsobování, tak jak mnozí často činí. Když se začtete do popisu Michaelova stylu běhu důkladněji, zjistíte, že také našlapuje na bříško, přestože je v textu mnohokrát zdůrazněno, že člověk má našlapovat na přední část chodidla. To, co vypadá jako rozpor mezi tím, co doporučuje natural running či přirozený běh (a já), a Michael, vidím spíše v tom, že se doposud nepodařilo zcela definovat to, co je míněno nášlapem na špičku a nášlapem na bříško, a to přesto, že Bosé běhání se to snaží vysvětlit velmi podrobně. Čímž se však občas do toho zamotává:-).

Co je pata je zcela jasné (nachází se na druhé straně chodidla než prsty) a když na ní došlápnete bosí, zakřičíte ouvej a hned při následujícím došlapu budete koukat, abyste už tak blbě nedošlápli. Nášlap na špičku prochází vývojem, neboť bříško se nalézá v přední části chodidla, nelze tedy napsat: „Našlapujte na střed chodidla“, to by byla hloupost, tak se napíše špička, aby se zdůraznila přední část chodidla, ale na špičce chodidla jsou prsty a zkuste běžet pár kilometrů po prstech, taky budete za chvíli křičet „Ouvej, ouvej" a sklopíte to na bříška.

Proč je běhání naboso pro nohy zdravé

Běhání naboso je zdravé, protože při něm, počínaje chodidlem, pracuje zcela přirozeně (zapojují se při něm postupně všechny úpony, svaly, klouby, jak mají) celá noha. A nejenom svaly, šlachy, úpony, klouby nohy, potažmo dolních končetin, ale přes svaly středu těla (core) se přičiní o váš běh (o váš let) celý vršek.

Bez dlouhého studování prostě běžte ven, zujte boty a zkuste pár minut běžet, jsem si jistý, že během těch pár minut zjistíte, jak je běhání naboso pro celé tělo osvobozující. Ale bacha, protože jste až dosud běhali obutí, většinou v botách neumožňující noze přirozenou práci, tak to s tím běháním naboso nepřežeňte a začněte se na něj připravovat cvičením. V knize najdete množství vhodných cviků jak na posílení, tak na protažení všeho – všech svalů, úponů, šlach, které při běhání a chození v botách nemohly nebo nemusely pracovat, a tak vám lehce zakrněly.

Kniha Bosé běhání je velkou studnicí dalších užitečných informací, rad, poznání, které byste měli do svého života přenášet postupně, na základě vlastní prožité zkušenosti. Pak pro vás bude za čas běhání a chození naboso radost, která vám pomůže uvolnit se, nebrat se tolik vážně, vrátit do dětství nejen vašeho osobního, ale i dětství člověka (doby, kdy se začal stavět na nohy), do doby, kdy chodil a běhal bos.

Běhat a chodit bos je naprosto osvobozující pocit, ale bohužel, i když vám chodidla a všechno v těle zpevní natolik, že se bude cítit bosí nejen svobodně, ale i bezpečně, tak člověk nesvázal jen své nohy pomocí bot, ale „oblékl" do krunýře i většinu cest, takže se bot úplně nezbavíte, v tom případě pak však boty, které obujete, nechte vybrat vaše nohy a vybírejte takové, které mají co nejpružnější podrážku a mezipodrážku, a také mají široký svršek, aby v nich mohly vaše chodidla co nejaktivněji pracovat.

V knize není moc věcí, s kterými bych s Michaelem polemizoval. Knihu doporučím s nejlepším svědomím mladým stejně jako dříve narozeným. Těm možná obzvlášť, neboť často vyvrací mýty lékařů, kteří jim nedoporučují chůzi a běh poté, co si způsobili zdravotní problémy tím, že se léta nehýbali, seděli na zadku a rostli do šířky.

Bosé běhání doporučuji pozornosti úplně každému, protože zcela určitě pomůže zlepšit každému jeho běh a běh života vůbec!

Běžná cena: 349,- Kč

Knihu si můžete objednat na e-shopu Běžecké školy

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (25 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Lukáš Findeis | 3. 9. 2015 0.01 hod. | 217.195.172.xxx
Danieli, co myslíš tou narážkou na bosou komunitu? Jestli chceš něco vědět, tak mi napiš na lukas(at)naboso.cz a jestli jsi z Prahy, tak si někdy můžem zaběhat a probrat to osobně.

Daniel | 8. 7. 2015 12.14 hod. | 37.48.48.x
Od cca července loňského roku jsem šel do "polobosého" běhu. Nejprve Vivabarefoot Achilles a teď LunaSandal.
Je to opravdu "osvobozující".
Žel jsem se jako asi většina nevyvaroval začátečnických chyb – OPRAVDU je třeba začínat postupně a přidávat velmi opatrně – zvláště pokud člověk běhal dříve spíše jako hromotluk.
Ale postupem času cítím že když běžím tak "tančím" on ty boty ani nic jiného nedovolí a běhám většinou polní a lesní cesty. Ale stále cítím že jsem ještě dost "prkenej" asi gimnasti či tanečníci kteří jsou od přírody vláční to zvládnou lépe.
Neměnil bych ... doporučuji .. jen ta komunita okolo podobného běhu je velmi velmi sporá a člověk je spíše odkázán na knihy a vlastní zkušenosti pokus x omyl.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Knížka, která mě zaujala

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků