logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Hus-a my všichni na provázku

Hus-a my všichni na provázku

Legendární brněnské divadlo Husa na provázku se kdysi muselo přejmenovat na Divadlo na provázku, protože nějakému sluhovi komunistického režimu přišel tento název nebezpečný – mohl se přece snadno stát zdrojem nežádoucího protistátního humoru. Šéf toho režimu se totiž jmenoval Husák.

Divadelníci se tomu zasmáli a tehdejšímu režimu vyhověli, aby mohli dělat svoji práci a hrát divadlo. A když se režim změnil, změnili svůj název, takže dnes se zase jmenují jako kdysi a na repertoáru mají to, co se jim líbí.

Podobný postmoderní nadhled byl v 15. století pochopitelně nepředstavitelný. Jan Hus to viděl černobíle: buď já, nebo oni. Buď prohnilý církevní establishment přizná svoji prohnilost, nebo to nepřizná a já pocítím jeho tvrdou ruku a klidně mohu skončit na hranici. Nikoli na hranici s Rakouskem jako exulant, ale na hořící hranici. Nic mezi tím.

Teologické spory se dějí po celém západním světě dnes a denně. Po celá staletí. V době po Husovi se změnilo pouze to, že pokud se dvě strany nedomluví, mají na výběr z široké palety možností, které Hus neměl. Iniciovat převolení šéfů církve demokratickým procesem, vzdát se členství v jedné církvi a přestoupit do jiné nebo založit nové církevní společenství, v pořadí asi tak tisícíčtyřstépadesátéšesté. Nebo z církve vystoupit a do žádné jiné nevstupovat.

To všechno je možné a žádný koncil vám nebude dělat potíže. Tedy pokud se náhodou nejmenujete Róbert Bezák, nejste arcibiskup, nechodíte v džínách a nežijete na Slovensku.

Žijeme prostě v době náboženské svobody a žádná církev, kromě té, která nechce nebo nepotřebuje, aby ji lidé brali vážně, se neprohlašuje za tu pravou a posvátnou.

Nevím, co by tomu řekl Hus. Možná nic. Jeho zásluhy a zejména jeho charakter ale neradno zlehčovat, i přesto, nebo snad právě proto, že žijeme v době plné relativismu. Nikoli nutně relativismu mravního, ale prostě fyzikálního a náboženského. Husa bychom měli respektovat už proto, že lidí ochotných hledat pravdu a bránit ji nemáme nazbyt.

Z oslav šestistého výročí upálení Mistra Jana mám velmi rozpačitý pocit. Myslím, že mnoho příslušníků dnešního náboženského establishmentu, které by Mistr Jan pravděpodobně odsoudil k doživotnímu nepodání ruky, ho ve svých projevech vodilo jak na provázku. Ale tak už to chodí. Skuteční proroci se kamenují, křižují a upalují, zatímco náboženským funkcionářům líbáme ruku.

Článek vyšel 13.7.2015 na Neviditelném psu a vychází se svolením autora

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 5515/5355×

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Život kolem nás

všechny články Život kolem nás

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Postižení Achillovy šlachy : Dobrý den, je vhodné jako léčbu využít finskou saunu? Děkuji »
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Cooperův test je dobré snažit se běžet přibližně rovnoměrným tempem s tím, že by se tep ke konci…»
  • NIKE ZOOM FLY z vás dostanou víc, než ve vás je! : Miloši, najdu někde druhou recenzi botiček? »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na druhých 13 týdnů běžeckého roku. Vhodný jako vylaďovací plán na půlmaraton : Dobry den Miloši, chtěl bych se optat, zařazuje te do treninku běh do kopce, už několikrát jsem se…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků