logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Rychlokurz Běžecké školy pro běhání a sportování v teplých až tropických dnech a taky na to, co dělat po něm

Rychlokurz Běžecké školy pro běhání a sportování v teplých až tropických dnech a taky na to, co dělat po něm

Jak v domácích podmínkách provádět chlazení a masáž v jednom:

1. Vezměte běžnou půllitrovou PET láhev a naplňte ji vodou (máte-li dost místa v mrazáku, naplňte si rovnou dvě). 2. Vložte ji do mrazáku a nechte ji tam, dokud voda nezmrzne. 3. Po každém tréninku pak vyndejte láhev z mrazáku a rolujte každou nohou až 10 minut. Těm co neběhají, ale třeba si vyjdou jen na horkovzdušnou procházku, to pomůže zrovna tak.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Před během se zasolte šťávou z celeru řapíkatého
  2. Místo zahřátí se zchlaďte
  3. Udělejte si ledový zábal
  4. Po běhu si dejte Kokosovou vodu
  5. DOPLŇOVÁNÍ TEKUTIN PŘI BĚHU

Před během se zasolte šťávou z celeru řapíkatého

Celer řapíkatý je zdrojem vitamínu C. Dále obsahuje bílkoviny, vlákninu, vitamín B1, vitamín B2, karoten, draslík, sodík, vápník, fosfor, železo, hořčík a jiné. Jeho specifickou chuť a vůni vytváří éterický olej. Celer řapíkatý posiluje činnost ledvin. Podporuje činnost pohlavních žláz. Je vhodný při artritidě, revmatismu a dně. Též se doporučuje, když vám tečou nervy, neboť snižuje množství stresových hormonů.

Pro nás je však důležitý v horkých letních dnech zejména pro velký obsah draslíku, sodíku, vápníku a hořčíku a také proto, že posiluje činnost ledvin. Šťáva z řapíkatého celeru má poměrně specifickou chuť, jak je uvedeno výše, proto ji doporučujeme míchat se šťávou z červené řepy a mrkve. Jiní zas doporučují smíchat celer s mrkví, jablkem, rajčetem a citrónem. Každopádně, kdo si řapíkatý celer koupí, schroupe ho v nějakém salátu, či vypije jeho šťávu, neprohloupí.

Místo zahřátí se zchlaďte

Při běhání v horkých dnech je vhodné se co nejdéle před vyběhnutím zdržovat v chladných místnostech. Jedna ze studií, zkoumající vliv momentální tělesné teploty na výkonnost, uvádí, že pokles tělesné teploty před tréninkem může zvýšit vaší momentální výkonost až o 3,7 procenta.

Udělejte si ledový zábal

Trik je vlastně stejný jako u předchozí rady, ale v tomto případě se budeme bavit o situaci, kdy běháte delší dobu venku na přímém slunci a slunce z vás doslova a do písmene vysaje veškerý život, takže máte pocit, že už neuděláte ani krok. Tohle se mi přihodilo při mém prvním oběhu České republiky. Běžel jsem již třetí den, nebe bylo bez mráčku, teplota ve stínu byla podobná té v předchozích dnech. Blížil jsem se k Plzni, kde jsem měl mít krátkou autogramiádu. Zvědové mi hlásili, že v plzeňských ulicích se teplota na slunci pohybuje kolem 50 stupňů. V předchozích dnech už jsem měl 2x úpal, i když jsem se chránil, jak jen to šlo. Pár kilometrů před Plzní, bylo to v Nýřanech, jsem chytil 3. Tělo jsem měl jak v jednom ohni. Před sebou ještě 13 dní běhu. Docela prekérní situace. Naštěstí se najednou v mém zorném úhlu objevil rybník. Okamžitě jsem zastavil, poprosil jsem doprovod, aby mi z auta vyndal osušky, ty jsem namočil do vody a pak se do nich celý zabalil. Naštěstí tam byly i stromy, takže jsem si dal v tomto zábalu 20 a pak vyběhl osvěžený na další díl cesty. Od té chvíle jsem to praktikoval i každý den večer, než jsem zalehl ke spánku, a pokaždé jsem usnul, jak když mě do vody hodí. Od té doby nedám na tyhle zábaly, když je takové vedro jako nyní, dopustit.

Po běhu si dejte Kokosovou vodu

Kokosová voda obsahuje pro běžce důležité minerály (elektrolyty). Elektrolyty jsou minerály obsažené v krvi a jiných tělních tekutinách, přenášející elektrický náboj. Mají vliv na regulaci množství vody v těle, na kyselost organismu (pH), na činnost svalů, nervů a na další důležité procesy v těle člověka. Při zvýšené fyzické námaze a následném pocení, vylučujeme minerály (draslíku, vápníku, hořčíku a sodíku), které musíme následně doplňovat. Minerály na sebe váží vodu a tím napomáhají hydrataci těla, čímž mají pozitivní vliv na náš fyzický výkon.

Kokosová voda je vyvážený koktejl draslíku, vápníku, hořčíku a sodíku!

DOPLŇOVÁNÍ TEKUTIN PŘI BĚHU

Vypocené tekutiny je třeba při běhu doplňovat nejlépe vodou

Váha: 70 kg; teplota: 15 – 25 stupňů Celsia; intenzita zátěže: střední, taková, kterou jste bez problémů schopni při plynulém běhu nebo rychlé chůzi udýchat (do 75% TF max)

vzdálenost náhrada ztracených tekutin
0 – 5 km 0 – 0,2 l
6 – 10 km 0,2 – 0,5 l
11 km – ½maraton 0,5 – 1 l
½maraton – maraton 1 – 2 l

Proměnné:

Na každý 5 kilogramů nad 70 kg navíc počítejte s navýšením pitného režimu o 0,05 l na každých 5 km
Při velkém horku (nad 25 stupňů Celsia, je nutné zvýšit příjem tekutin o 0,1 l/5 km
Při vysoké intenzitě běhu (závodní) se výdej tekutin nezvyšuje, neboť člověk je na trati kratší čas.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice108
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků