logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Na začínání je krásné to, že všechno, co zkusíte, je nový osobák

Na začínání je krásné to, že všechno, co zkusíte, je nový osobák

Trvalo mi dlouho, než jsem se smířila s tím, že už neběhám, co jsem běhala. Dlouho jsem odmítala uvěřit, že prostě situace (nejen ta životní) se změnila a moje časy jsou nenávratně pryč…. Znovu začínání mne unavovalo, a marné pokusy dostat se na vysněné původní tempo mne nutily znovu a znovu to vzdávat. Asi to zná každý, kdo měl někdy (většinou neplánovanou) větší pauzu…

Je to cca 8 týdnů, co jsem vzala do ruky knihu Běh pro ženy a v ní si přečetla sice asi jednoduchou, nicméně pro mne hlavně kouzelnou formulku (která, přiznám se, mne dříve nenapadla) – a to, že běhat můžete, jak chcete – 10 m, 10 min, půl hodiny, hodinu… Ale hlavně pravidelně. Řekla jsem si, ty jo, 10 min denně dám. No a nedala – alespoň ne na poprvé. Ale zato každý den… Nebo spíš téměř každý den. Postupně jsem se dostala k tomu, že jsem „uběhla" 5 km za 45 min. No přiznám se, že jsem z toho byla dost hotová a chtěla s tím vším praštit. Pak jsem si řekla, že „do včera" jsem nevěděla, že to „běžím" 45 min a měla jsem prostě čistou radost z toho, že to „běžím“, tedy že opravdu jdu ven s cílem běžet, a že se o běh opravdu snažím…

Pár známých lidí mne podpořilo. Dan Orálek, úžasný to běžec a trenér, mne potěšil větou: „Děláš to dobře“, a tak jsem pokračovala ve svém každodenním snažení se o běh. Bylo celkem jednoduché vyběhnout u nás v přírodě (tedy u rodičů na Šumavě), ale bylo třeba udržet běhání v pravidelnosti i u nás doma, tedy ve městě, v kterém jsem toho nikdy moc nenaběhala… Moc mi to fakt nešlo. Když už se mi podařilo vyběhnout, tak jsem po 2 km plynule přešla do chůze. Začala jsem tedy alespoň chodit pravidelně plavat. S tím mi pomohl úžasný místní nadšenec, Milan Černý, který se tu stará o místní triatlonové naděje, a protože taky běhá, motivoval mne, abych šla na závody.

Protože jsem měla problém uběhnout 2 km v kuse, inspirovala jsem se během Modřanskou roklí, kde se běží 2 km do mírného kopce a pak zpět – takže to byly 4 km. Díky podpoře Petry a Kamila Kotlíkových, kteří se o nás v Praze postarali, jsem se opravdu postavila na start a cíl byl jasný, i když mi ho většina místních běžců nevěřila. Cíl byl doběhnout. Tedy přesně řečeno, běžet celou cestu… A věřte, nevěřte, připadalo mi to hoooodně daleko. Vystrašil mne fakt, že je značen každý 0,5 km – myslela jsem si totiž, že už jsem na 1. km a ono ne. Taky bylo zvláštní, jak mne neustále někdo předbíhal (startovalo se totiž intervalově po 20 s, a přesto mne předběhlo 12 lidí). V cíli jsem měla ohromnou radost, neboť cíl byl splněn a já měla nový osobák – 4 km v kuse:-).

Pak jsem přidala Kardioběh v Plzni – bylo to vlastně 6 km, neboť jsme trochu zakufrovali, ale radost a krásný pocit ze splněného cíle byl fakt na místě. Neptejte se mne na čas, protože ten sice byl lepší než očekávání, ale nebyl vůbec důležitý – totiž ten by mne rozplakal, ale fakt, že jsem na začátku a postupuju pomaloučku vpřed, mne drží nad vodou, nebo spíš nad běžeckou tratí:-).

Takže další výzva – začala jsem se snažit s Honzou z Plzně, řekla jsem si, že zkusím další aktivity na podporu běhání… Společně jsme se vydali na místní hodinovku. Dan říkal, ať zkusím držet tempo 5:50 – takže jsem s tím tempem začala. Honza byl přesvědčen, že bych mohla běžet rychleji… bylo to jedno. Věděla jsem, že bez ohledu na to, jak to dopadne. si zaběhnu osobák (počítáno od nového začátku před pár týdny). V každém kole na mne volala moje zapisovatelka kol Lucie, za kolik jsem to kolo měla, snažila jsem se je mít všechny pod 2:20, což bylo náročnější, než jsem čekala, alespoň do 5. km. Na 5. km na mne zavolal Honza, že teď to začne bolet, ale opak byl pravdou, teď se to uvolnilo a začalo to jít, co jít, běžet – dokonce jsem běhala kola kolem 2:10 až 2:05 – šlo to samo. Proběhla jsem 10. km a dala si takový menší výklus, do konce hodiny ještě zbývalo pár kol a tak jsem se posnažila, ale 11 km za hodinu jsem fakt nedala – de facto je to nejhorší (tedy nejpomalejší) hodinovka v mém životě. No a co – mám radost, páč mám nový osobák a věřím, že to půjde teď už jen líp a líp. Před pár týdny bych nevěřila, že uběhnu v kuse 10 km, já je dokonce dala několik minut pod hodinu. No řekněte, není to krásné, znova začínat? Sbírat nové osobáky a snažit se o nové a nové úspěchy? Přeju všem, co váhají, ať začnou, stojí za to vydržet – je to pěkný pocit, daleko lepší, než prostě „házet flintu do žita“. Ať vám – nám to běhá.

DagmarKa Kodýtková foto
  • přečteno: 2695/2577×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků