logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Dosud prosazovaná výživová „pyramida" s maximem energie z rafinovaných sacharidů se ukazuje jako chybná, přinejmenším vědecky nepodložená. Doporučení průměrným občanům, aby jedli stravu s nízkým obsahem tuku, zato s vysokým obsahem sacharidů, veřejně vyhlašovaná formou potravinových pyramid, naopak sehrála významnou negativní roli při vzniku současné epidemie obezity, cukrovky a metabolického syndromu. Tato výživová „doporučení" ovšem vznikala v souladu se zájmy velkých průmyslových odvětví, z nichž každé mělo a má více lobbistické moci než všechny veřejné zdravotní zájmy dohromady.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 30. 11. 2015

Potravinové pyramidy minulosti

Zatímco výskyt obezity a dalších nemocí viditelně rostl, vznikaly už dříve mnohé studie doporučující odlišné stravování než „státní" výživová doporučení. Ukázaly, že sponzorované dietní pokyny a potravinové pyramidy byly nutričně a biochemicky závadné. Přesto radikálně změnily stravovací návyky lidstva ve vyspělých zemích směrem ke zvýšené konzumaci tzv. cereálií, rafinovaných olejů a margarínů. Dnes už není pochyb o tom, že existuje časová souvislost mezi pyramidální stravou (typu tzv. „zdravé srdce“) a aktuální, narůstající epidemií kardiovaskulárních chorob, obezity a cukrovky 2. typu.

Učme se jíst a odměřovat zdravé tuky!

Z hlediska celého vývoje lidského druhu jsme začali jíst zpracované škroby a sladkosti teprve velice pozdě, tj. cca před 12000 lety. Většinu tělesné energie dnes čerpáme z technologicky zpracovaných škrobů a cukru v potravinářských výrobcích, ale během téměř celého historického vývoje člověka jsme ji čerpali hlavně z tuků ryb, masa, vajec, ořechů a semen a jen částečně ze sacharidů v zelenině a ovoci, nikoliv z obilovin (nanejvýše a nepatrně ze zrn, podobných travním semenům), z rafinované mouky s vysokým glykemickým indexem, bílého cukru a fruktózového sirupu (a jiných průmyslových zdrojů). To je neoddiskutovatelná antropologická skutečnost!

Tím spíše, že se dnešní moderní člověk téměř nehýbe, je proto nezodpovědné mu doporučovat, aby převahu energie k běžnému životu získával ze sacharidů, přestože je geneticky nastaven z pozdního paleolitu, kdy se historicky odehrála drtivá většina jeho vývoje. Musíme se znovu učit jíst a odměřovat opravdu zdravé tuky a vymezit jim v jídelníčku odpovídající, vědecky zdůvodněné místo s ohledem na jejich vysokou energetickou hodnotu, tedy na to, jaké místo v našem životním stylu zaujímá pohyb (sport).

Podle knihy Fořt P., Mach I.: Nevíte co jíte, Albatros (Brno), 2014

Ing. Ivan Mach CSc. foto
  • přečteno: 11990/11315×, 1 komentář
Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity! Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda | 25. 11. 2018 23.43 hod. | 77.236.218.xxx
Dovolil bych si autorovi oponovat, za obezitu nemůže žádná pyramida, byť špatná, ale lidé samotní. Zkuste udělat průzkum, mezi "vyžranou" částí populace, co je přivedlo do stavu v jakém jsou, těžko to někdo svede na pyramidu.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání na běžeckém pásu : Zdravím všechny spoluběžce, běhám na běhacím páse z 90%, venku běhám jen závody, za rok jsem…»
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : dobry den, ja by som sa chcela opytat aka je pauza medzi jednotlivimi rovinkami: 3x [10x rovinky…»
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Zdravím pane Škorpil, potřeboval bych zlepšit čas na běh 400 a 1500 metrů. Neměl byste typ na…»
  • Běžecká abeceda od A do Z : Nemuzu na netu dohledat, kde se na noze nachazi brisko nohy, mate foto? Dekuji »
  • Osmitýdenní tréninkové plány pro překonání hranice šedesát, padesát a čtyřicet minut na deset kilometrů : Dobrý den. Chci se zeptat, naco slouží sobotní běh v STBP II.? Má posouvat laktátový práh, nebo? »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků