logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Dosud prosazovaná výživová „pyramida" s maximem energie z rafinovaných sacharidů se ukazuje jako chybná, přinejmenším vědecky nepodložená. Doporučení průměrným občanům, aby jedli stravu s nízkým obsahem tuku, zato s vysokým obsahem sacharidů, veřejně vyhlašovaná formou potravinových pyramid, naopak sehrála významnou negativní roli při vzniku současné epidemie obezity, cukrovky a metabolického syndromu. Tato výživová „doporučení" ovšem vznikala v souladu se zájmy velkých průmyslových odvětví, z nichž každé mělo a má více lobbistické moci než všechny veřejné zdravotní zájmy dohromady.

Potravinové pyramidy minulosti

Zatímco výskyt obezity a dalších nemocí viditelně rostl, vznikaly už dříve mnohé studie doporučující odlišné stravování než „státní" výživová doporučení. Ukázaly, že sponzorované dietní pokyny a potravinové pyramidy byly nutričně a biochemicky závadné. Přesto radikálně změnily stravovací návyky lidstva ve vyspělých zemích směrem ke zvýšené konzumaci tzv. cereálií, rafinovaných olejů a margarínů. Dnes už není pochyb o tom, že existuje časová souvislost mezi pyramidální stravou (typu tzv. „zdravé srdce“) a aktuální, narůstající epidemií kardiovaskulárních chorob, obezity a cukrovky 2. typu.

Učme se jíst a odměřovat zdravé tuky!

Z hlediska celého vývoje lidského druhu jsme začali jíst zpracované škroby a sladkosti teprve velice pozdě, tj. cca před 12000 lety. Většinu tělesné energie dnes čerpáme z technologicky zpracovaných škrobů a cukru v potravinářských výrobcích, ale během téměř celého historického vývoje člověka jsme ji čerpali hlavně z tuků ryb, masa, vajec, ořechů a semen a jen částečně ze sacharidů v zelenině a ovoci, nikoliv z obilovin (nanejvýše a nepatrně ze zrn, podobných travním semenům), z rafinované mouky s vysokým glykemickým indexem, bílého cukru a fruktózového sirupu (a jiných průmyslových zdrojů). To je neoddiskutovatelná antropologická skutečnost!

Tím spíše, že se dnešní moderní člověk téměř nehýbe, je proto nezodpovědné mu doporučovat, aby převahu energie k běžnému životu získával ze sacharidů, přestože je geneticky nastaven z pozdního paleolitu, kdy se historicky odehrála drtivá většina jeho vývoje. Musíme se znovu učit jíst a odměřovat opravdu zdravé tuky a vymezit jim v jídelníčku odpovídající, vědecky zdůvodněné místo s ohledem na jejich vysokou energetickou hodnotu, tedy na to, jaké místo v našem životním stylu zaujímá pohyb (sport).

Podle knihy Fořt P., Mach I.: Nevíte co jíte, Albatros (Brno), 2014

Ing. Ivan Mach CSc. foto
  • přečteno: 5499/5160×
Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity! Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity!

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká strava

všechny články Běžecká strava

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice103
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků