logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Malá škola trailu

Malá škola trailu

Podzim, zima, mokré listí, sníh, led, kaluže, bláto – běh, jak se to rýmuje? Jako neexistuje špatné počasí, ale jen špatně oblečený běžec či běžkyně, tak taky neexistuje počasí – terén, do nějž bychom nemohli vyběhnout, aniž bychom museli mít strach, že je to o zlom krk.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běh v terénu a bezpečnost
  2. Než vyběhnete do terénu, naučte se v něm chodit
  3. Jak běhat v terénu, abyste zbytečně nevydávali energii a běh si skutečně užili
    1. Netlačte na pilu
    2. Zapracujte na technice běhu
    3. Při závodě v terénu buďte gentlemani, nervěte se před soupeře hlava nehlava a kopce vybíhejte na tři čtvrtě plynu
  4. Svou roli hraje i speciální – trailová – obuv
  5. Plusy pro běh po silnici a zpevněných cestách

Běh v terénu a bezpečnost

Obecně se má za to, že běh v terénu je pro začátečníky mnohem bezpečnější (pokud jde o běžecká zranění), než běh po silnici, respektive asfaltu. Omyl, je tomu právě naopak, neboť silnice vám odpustí mnohé chyby ve stylu a počáteční „neohrabanost“, což terén ani náhodou!

Než vyběhnete do terénu, naučte se v něm chodit

Než se vydáte běhat v terénu, udělejte si pár pěších výletů a naučte se v terénu nejdříve chodit. Možná se vám zdá tahle rada trošku přitažená za vlasy, ale je dobré, abyste si uvědomili, že při běhu budete muset vzniklé situace vyhodnocovat a řešit mnohem rychleji než při chůzi, kdy zastavíte na místě a máte dost času se rozmyslet, kam následně položíte nohu. Při běhu tuhle možnost člověk většinou nemá a odnese to buď vymknutým kotníkem, uklouznutím a pádem, kdy se jen zmaže jak čuník, nebo si pořádně narazí holeň či kostrč.

Ale abych jen nestrašil, když už se naučíte v terénu běhat, má to i svá plus. Třeba: musíte být pořád ve střehu, takže si dobře procvičíte reakce, půlhodina běhu v těžším terénu vám dá zabrat stejně jako hodina na silnici, naučíte se měnit tempo a je to výborná forma funkčního tréninku, při němž si dost často přijdou na své i core a ruce.

Běh v terénu je tedy jednoznačně těžší, ale i zábavnější než běhání po silnici nebo zpevněných cestách, takže pokud máte málo času a potřebujete „hodně muziky“, tedy odvést více tréninkové práce, pak běh v terénu je pro to jako dělaný. Má to však jeden háček – je třeba mít terén v dosahu, abyste za ním nemuseli někam daleko cestovat. Ale ve většině našich měst či v jejich nejbližším okolí najdete terénu, co hrdlo ráčí. Takže se toho nebojte a do terénu vyrazte.

Jak běhat v terénu, abyste zbytečně nevydávali energii a běh si skutečně užili

Netlačte na pilu

V terénu běhejte pomaleji, zejména pokud máte pod nohama listí, bahno, sníh nebo dokonce led. V těchto případech každý ostřejší odraz váš běh spíše zpomalí než naopak, neboť silovější odraz znamená většinou podklouznutí a sunutí se dozadu, více než postup dopředu. Rozhodně tu nehrozí kupředu levá, zpátky ni krok, ba právě naopak.

Zapracujte na technice běhu

Každý, kdo běhá nebo chce běhat v terénu, by měl zapracovat na technice svého běhu, měl by se naučit běhat jako Keňani, to znamená spíše nohy zakopávat než skákat. Při došlapu by měl dopadat na bříška prstů (ne na špičku či na patu), být v lehkém náklonu dopředu. Po došlapu zapojit patu, aby v jednu chvíli spočíval na povrchu, po němž běží, celým chodidlem. Následně by se měl po celém chodidle převalit a největší sílu do odrazu vkládat opět tam, kde jeho došlap začal, v místě bříšek. V tuto dobu je totiž jeho váha rozprostřena na co největší ploše, tudíž hrozí nejmenší riziko podklouznutí (uklouznutí).

Při závodě v terénu buďte gentlemani, nervěte se před soupeře hlava nehlava a kopce vybíhejte na tři čtvrtě plynu

Při běhu v terénu se snažte krotit emoce a nežeňte se za každou vteřinou, pokud nectíte tohle pravidlo, je velká pravděpodobnost, že budete víc na zemi než na nohách. Vede-li váš běh do kopce, nervěte se do něj plnou parou vpřed, protože pak budete na kopci honit plíce, nohy budete mít slaboučké jako sirky a na rovině vás každý osolí, případně z kopce jakbysmet.

Když se podíváte na světové běžce, kteří vládnou terénu, když si promítnete jejich běh, zjistíte, že vyhrávají, protože v tom jejich běhu to na celé čáře vyhrává lehkost. Ta jejich lehkost pramení z toho, že běhají hodně v terénu (tím přirozeně posilují), tříbí i svůj styl, ale hlavně si běh užívají, nesnaží se za každou cenu o sebedestrukci!

Svou roli hraje i speciální – trailová – obuv

Je pravda, že i v terénu se dá běhat v silničkách, ale popravdě – i když jsem to párkrát zkusil, tak si běh v terénu víc užiju, když si obuju krosovou obuv, která lépe přilne k povrchu, a také se mnohem lépe odrazíte z členité tvrdší podrážky než z měkké a hladké. Ani pevnější svršek u krosové obuvi není k zahození, protože pavučinový u silniček roztrhnete o první větev, o níž zakopnete. Krosová obuv je většinou ošetřena i proti vodě, což oceníte hlavně při běhu ve vlhké či mokré trávě a ve sněhu. O kalužích a potocích nemluvím, protože v nich vám do bot nateče tak jako tak.

Podzim a zima je obdobím, kdy nabíháme kilometry, takže se naskýtá otázka: je lepší běhat v tomto období spíše po silnici a zpevněných cestách, nebo v terénu, kde těch kilometrů za stejný čas tolik nezvládnu?

Plusy pro běh po silnici a zpevněných cestách

Když běžíte po silnici či zpevněných cestách, je mnohem lehčí držet pravidelné tempo, a kilometry se tak nabíhají mnohem lehčeji. Ne nadarmo se však říká těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Proto je lepší v tomto období spíše vyrazit polykat své kilometry do terénu než na silnici. Je to mnohem zábavnější, tudíž méně monotónní a naučí nás to lépe se pak vypořádat s nenadálými situacemi v závodě.

Běh v terénu vás zocelí a až vyběhnete na jaře na silnici, budete mít pocit, že vaše forma se ze dne na den zlepšila doslova skokem, protože jste si mohli jen tak běžet a na nic nemyslet. Je to mnohem lepší, než když člověk na jaře zjistí, že by ho spíš než závody ve městě lákaly závody v lese, horách, zkrátka v přírodě, a že se tu nějak nechytá. A že těch krásných závodů v přírodě je!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Radovan Zelenc | 5. 1. 2016 16.45 hod. | 193.87.75.xx
Ja praktikujem oboje,nie buď terén alebo cestu.Na asfalte si aj oddýchnem od terénu.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků