logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny. První měsíc přípravy

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny. První měsíc přípravy

Tak první měsíc přípravy na maraton je za mnou a dalších 5 přede mnou. No, utíká to pěkně. Co se změnilo za ten měsíc? Změnilo se toho dost, alespoň v mém běžeckém životě. Předně jsem si vyzvedl nové boty, kterým jsem zpočátku úplně nevěřil (resp. jsem o nich nikdy neslyšel) a zahodil svoje „fajvky“, kterým jsem tak důvěřoval. Se změnou bot přišla i značná změna běžeckého stylu, z části způsobená Milošovými radami, ale nebojím se říct, že zčásti to bylo způsobené i změnou bot. Třetí obrovská změna přišla s tréninkovým plánem, který byl (pro mě v té době) zcela nepochopitelně rozepsán podle tepové frekvence a ne podle tempa.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Nové boty
  2. Změna běžeckého stylu
  3. Běhání podle tepové frekvence

Nové boty

obrázek
Probotky jsem si šel při obědové pause a nemohl se dočkat až spolu vyběhneme

Začněme tedy od první změny, a to jsou boty. Každý vám řekne, že na běhání jsou boty to nejdůležitější. Ale jaké si vybrat? Každému přeci sedí něco jiného. Navíc se mi dost špatně důvěřuje obchodníkům. Nechci se nikoho dotknout, ale přeci jen je větší šance, že vám prodají botu, ze které mají větší provizi, než tu, se kterou se dobře běhá. A tak jsem skončil u svých krásných a technikou našlapaných (naštěstí už minulých) běžeckých bot. Samozřejmostí byla podpora pronace, ultra odpružená pata a řada dalších vymožeností, bez kterých se přece moderní běžec neobejde… nebo ne? OMYL! Začal jsem si sám zjišťovat věci, které mi měli říct v obchodě, a dozvídal se dost zajímavé informace. Krátce řečeno, nadměrné odpružení boty je jako si vzít ibalgin, když vás bolí hlava. Ano, bolest sice přestane, ale s příčinou se toho moc nevymyslelo a po čase začne bolet něco jiného. A tak je to i s dopadem chodidla při běhu. Zkuste se schválně rozběhnout bosí stejně, jako běháte v odpružených botách, věřte mi, že to dlouho kvůli bolesti nevydržíte. Přehnaně odpružené boty fungují jako ibalgin, který vám bolest skryje, a tak vám tělo nepoví, že to, co děláte, děláte blbě.

Slogan firmy Salming „no nonsense“ znamená v překladu „žádné nesmysly“, a to se mi líbí. Žádný zbytečný odpružení, žádná tlustá podrážka, jen ať noha pěkně pracuje, ať si zvykne na tu zátěž a ať mi tělo řekne, když dělám něco blbě, abych měl dost času to změnit. Lidé běhali bosi tisíce let a v botách s podporou pronace a odpružením posledních cca 40 let. Zmizela běžecká zranění? Obávám se, že některé výzkumy uvádějí dokonce průměrný procentuální nárůst.

Co se tedy mě týče, za mě má Salming palec nahoru!

Změna běžeckého stylu

Jsem si vědom toho, že jsem neběhal (a možná stále neběhám) dobře. A jsem si vědom i toho, že se do mě může v diskuzích někdo pustit, že nohy mě bolely, protože běhám špatně a boty za to nemůžou. Ok, může být. Styl jsem změnil, a to dost. V nových botách jsem si rychle uvědomil chyby, které jsem dříve neviděl. Jedná se o klasický dopad před těžiště na patu a „sezení v běhu“. Není divu, že mě tak bolely holeně, musel to na ně být obrovský nápor.

Méně odpružená pata mě ale rychle na tyto chyby začala sama upozorňovat, a tak je i jednodušší se hlídat a běhat správně

Běhání podle tepové frekvence

obrázek
Zprvu nenáviděný hrudní pás, též zvaný jako obojek

Přiznám se, že tohle pro mě byla naprostá novinka. Běžecký trénink jsem bral tak, že prostě běžím co nejrychleji a nejdál a zbytek si prostě musí sednout. O věci jako je tepovka jsem se vůbec nestaral. Najednou mi Miloš říká: „Jestli chceš zrychlit, tak zpomal,” anebo: „Trénink tě má nabít, ne vybít.“ Znělo to nereálně. Ale přeci jen jsem zpomalil. Tepovku jsem si měřil tak nějak od oka, spíš vůbec. Jedinou změnu, kterou jsem pocítil, byla hrozná nuda, nebavilo mě běhat, bylo to divný, pomalý, všichni mě předbíhali a začal jsem pochybovat, jestli se ještě někdy rozběhnu na „normální rychlost“. Aby toho nebylo málo, dostal jsem od přítelkyně hrudní pás, který mi na hodinkách ukazuje moji tepovou frekvenci. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že musím ještě více zpomalit. Nechtělo se mi, ale dal jsem tomu šanci.

Když jsem překonal počáteční nechuť, stalo se něco neuvěřitelného. Při běhu v ideální tepové frekvenci jsem zažil ten pocit, o kterém jsem vždy četl pouze v knížkách. To úžasné souznění těla s okolím a ta neskonalá radost z pohybu. Běhání mě vždy celkem bavilo, ale bral jsem ho spíš jako doplněk k jiným sportům, teď jsem si ho ale začal vyloženě užívat. Když jsme se 2. ledna vrátili z kamarádovy chaty, kde jsme slavili Silvestra, nechtělo se mi po tomto „náročném“ víkendu ven. Pouze tréninkový plán mě donutil s tím, že bylo v plánu 12 km. Venku bylo lehce pod nulou a představa běhu mě doslova děsila. To se ale změnilo, když jsem se rozběhl. Místo plánovaných 12 km jsem si jich dal 17. Zjistil jsem, že při běhání se teď pořád směju, je to pro mě ten nejlepší relax a zábava zároveň.

Sice jsem nezrychlil, ale doufám, že to brzy přijde. Podle plánu zítra začínáme intervalové tréninky a já se již nemůžu dočkat.

Jakub Kolomičenko foto
  • přečteno: 2803/2651×, 8 komentářů
Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny. První měsíc přípravy Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny. První měsíc přípravy

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

MirekP | 11. 1. 2016 22.08 hod. | 213.220.243.xx
Diky Miloši (Š)! Vesmír je zase na svém místě!!! :-D Dva maratony podle tebe a při přípravě na třetí Maffeton a 180-věk. Skoro Cimrmannovský úkrok stranou.
to David a Miloš: správná odpověď je 42. To ví každý, kdo četl Stopařova průvodce Galxií.

Roman Hýsek | 10. 1. 2016 16.22 hod. | 78.80.69.xxx
Ač nerad, ale musím konstatovat, že z Davida se stal velký MISTR a už rozdává rady. Je sice běžecké embryo, ale už radí běhat na tepovku 134. Takový nesmysl. I Miloš se musí divit, jaký vedle něj vyrostl odbrník. Ti co máte rozum v pořádku se takovými radami neřiďte! David má o sobě vysoké mínění. Já doufám, že se přece jenom probere. Jinak mezi nás normální se určitě nezařadí.

MirekP | 10. 1. 2016 11.56 hod. | 213.220.243.xx
Je-li nick. Miloš =Miloš Škorpil. Miloši,kdy nastal obrat v Tvém myšleni ohledně určení max. TF? Co je ještě neplatné v Tvé poslední knize?

fotoMiloš Škorpil: Romane, Miloš v komentáři nejsem já :)

Miloš | 8. 1. 2016 18.00 hod. | 46.229.118.xxx
Ideální tepovka je : 180 – vek. Hotovo, nic víc, nic míň. Philip Maffetone má zkrátka pravdu. každy si tím marazmem kdy o euforii z běhání pouze čte musí projít :))

Miloš | 8. 1. 2016 17.59 hod. | 46.229.118.xxx
Ideální tepovka je : 180 – vek. Hotovo, nic víc, nic míň. Philip Maffetone má zkrátka pravdu. každy si tím marazmem kdy o euforii z běhání pouze čte musí projít :))

David | 8. 1. 2016 12.33 hod. | 85.71.128.xxx
134! – To je naprosti ideální a jediný správná tepová frekvence pro všechny běžce (cyklisti mají 131) a hlavně nezáleží na věku a ani za jakým účelem člověk běhá. Prostě si jenom zapamatuj tohle číslo a tím se řiď. Pokud se z tého tepové frekvence odchýlíš, tak doporučuji s během přestat a zkustit to zase další den, protože tento den už jakékoliv snažení nemá smysl.
Snad ti to pomohlo.

David | 6. 1. 2016 18.10 hod. | 213.220.212.xx
A kolik ze je ta idealni tepova frekvence? Snad to nebude tajne. :D

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Zaběhni maraton s Milošem pod 4 hodiny

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

všechny články Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků