logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh v zimě versus hotjóga

Běh v zimě versus hotjóga

Běhat venku v mrazu, nebo se potit ve vyhřátém sále při hotjóze? Oboje má teď v zimě svoje pro! Vybírejte!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běhání… i v zimě smutky zahání!
    1. Dýchejte v klidu
    2. Je to jenom rýmička!
    3. Zimní výbava
    4. Kombinujte to
  2. Hotjóga (nejen) pro teplomily
    1. Prospěch pro celé tělo
    2. Lepší než sauna?
    3. Komplexní terapie

Běhání… i v zimě smutky zahání!

Jen si tak vyběhnout ven, provětrat hlavu? Tenhle nápad máme většinou spojený s hezkým počasím, ale ani v zimě není běhání tabu. Jak říká Miloš Škorpil, zakladatel Běžecké školy Miloše Škorpila: Začít běhat v zimě není o nic těžší, než na jaře, v létě či na podzim, protože vždy je na tom nejtěžší poprvé zvednout zadek a vyběhnout. Pak už, pokud to člověk nepřežene s tempem, běží samospádem. Běh si vás podmaní kdykoliv.

Dýchejte v klidu

Bojíte se, že sotva vyběhnete na mráz a zhluboka se nadechnete, zase s běháním skončíte?. Mrazivý vzduch sám o sobě pro běhání problematický není. Jde spíše o intenzitu, s jakou se do běhání vrhnete. Pokud poběžíte tak, že budete normálně dýchat, nic nehrozí, dýchací cesty budou v pohodě, konstatuje jeden z našich předních běžců s tím, že je důležité vyběhnout zvolna a na tempu přidávat až po 5-10 minutách. Tak se zahřejete, prokrvíte a prokysličíte a tělo bude lépe reagovat na vaši snahu o tempo. To se týká i dýchání – bez prokysličení svaly tuhnou, vy zpomalujete, potíte se a než se dostanete domů, vystydnete a nastydnete, dodává.

Je to jenom rýmička!

Když už jsme zmínili nastydnutí: zima je pochopitelně plná kašlání a rýmy. Je to důvod přestat běhat? Ne nutně. Pokud se na to cítíte, běhejte. Má to ale pár podmínek. Pokud má člověk „jen“ rýmu či kašel, běhat lze, ale zvolna, abychom se prohřáli. Rozhodně nesmíte při běhu prochladnout, takže by neměl být delší než 30–45 minut. Po běhu pak rychle vysprchovat, převléci se do suchého a dát si teplý čaj, vyjmenovává odborník.

Zimní výbava

Co v zimě nesmíte podcenit, je heslo „vidět a být viděn“. Samozřejmostí je čelovka a pak oblečení s reflexními prvky nebo reflexní pásky. Jinak, s oblékáním to ani v zimě není horké. Funkční oblečení spolu s faktem, že se během zahřejete, to jistí. Oblékejte se tak, abyste – až vyjdete z domu – cítili mírný chlad, který brzy zmizí. Spíš se zaměřte na obouvání. Je-li sníh či náledí, hodí se trailová obuv, ale poslouží i silniční, když na ni navléknete nesmeky. Jinak je třeba tempo, jímž běžíte, přizpůsobit povrchu, protože ani ty nejlepší boty vás neuchrání před uklouznutím, když běžíte a řežete to. Pokud jde o milovníky barefoot, respektive minimalistických bot, i ty se vyrábí s trailovou podrážkou, říká zakladatel běžecké školy.

Kombinujte to

A nakonec ještě jedno doporučení: nezůstávejte jenom u běhání. Podle Miloše Škorpila je ideální přibrat i jiné sporty. Pro člověka, který sportuje proto, aby se cítil dobře, odreagoval se od běžných životních stresů, byl zdravý a v dobré fyzické kondici, je kombinace sportů naprosto ideální. Je to však ideální i z toho hlediska, že tak vaše tělo „nezleniví“. Tím, že kombinujete různé sporty, nutíte tělo zapojovat různé svalové skupiny, nutíte jej být stále ve střehu, čímž se zvyšuje intenzita tréninku, aniž byste na ní cíleně pracovali.

Hotjóga (nejen) pro teplomily

Dalším skvělým sportem k běhání může být třeba právě hotjóga. Už principu se zdá být ideální pro zimní období. Je totiž specifická tím, že se cvičí ve 42 °C, a takové zahřátí se hodí. Krom toho, může vám ulevit i od nejednoho splínu způsobeného nedostatkem slunečních paprsků. Hotjóga je jakousi denní hygienou životního stylu. Bez ohledu na roční období. Nicméně když trpíte bolestmi kloubů či zad, vlhko a chlad vám v zimě mohou hodně znepříjemnit život. A hotjóga je pro napravení takových bolestí ideální. Stejně jako pro případy, kdy jste uprostřed léta cvičení nepokládali za důležité, a najednou se cítíte doslova ztuhlí, říká Tereza Bonnet Šenková, majitelka Bikram Yoga Prague (www.bikramyoga.cz).

Prospěch pro celé tělo

Tahle horká jóga navíc dodává energii, povzbuzuje metabolismus, posiluje imunitu a protože se u ní musí vzhledem k vysokým teplotám opravdu hodně pít, podporuje vyplavování toxinů z těla. Pomáhá také protáhnout se po všech zimních outdorových aktivitách, jako je lyžování, bruslení. Všechny zkrácené svaly s usazenou kyselinou mléčnou po lyžování protáhnete a kyselinu odplavíte a vypotíte, takže už vás druhý den nebudou trápit žádná ztuhlá stehna na svahu. Bát se pak nemusíte ani přechodů z nízkých venkovních teplot do vyhřátého cvičebního sálu. Už proto, že si cvičením zvýšíte imunitu, konstatuje Tereza Bonnet Šenková s tím, že po cvičení máte samozřejmě navíc dost velký prostor pro to, abyste se zase aklimatizovali a připravili na návrat do mrazů.

Lepší než sauna?

Pokud vás napadá, že je vlastně možná lepší jít si sednout do sauny a efekt bude obdobný, pak nebude. Saunování, další jistě bohulibá a v zimě oblíbená činnost, totiž jakoby „utlumuje“. U hotjógy naopak díky okysličení všech svalů energii spíš získáte, což je v zimě opět velmi důležité, říká cvičitelka. Díky tomu by možná mohla být bikram jóga vůbec prvním druhem jógy, který zkusíte. Vzhledem k vysokým teplotám, za nichž se cvičí, sice vypadá náročněji, ale…: Hotjóze se říká „begginers serie“ – pro začátečníky. Je to totiž ideální začátek pro každého, kdo se se sebou rozhodne něco udělat. Posunout se kupředu. I proto se jí říká také fyzická jóga. Všechno, co je fyzické, se mění. A je jen na nás – jak, říká otevřeně Tereza Bonnet Šenková.

Komplexní terapie

U bikram jógy by vám pak cvičení mělo jít také po počáteční aklimatizaci snadno. Jak už jsem zmínila, díky teplu dochází k lepšímu prokrvení a okysličení, hotjóga se tak stává kardiovaskulárním cvičením. Dochází k posílení srdeční činnosti, veškerá pojivová tkáň je dokonale zahřátá, a díky tomu předcházíme zranění. Tím, že je fascia změklá, dostáváme se mnohem hlouběji, a díky protažením a stlačením měníme strukturu i zjizvených tkání. Celé se to stává terapeutickou metodou. Jednoduše řečeno, teplo funguje jako urychlovač. Díky zahřátému tělu, které neklade fyzicky ani psychicky odpor, se stihneme dostat ke každé jeho části, tu posílit protáhnout a prokrvit, intenzivně a efektivně. Takto pak vytváříme strukturu pro mentální odpočinek – meditaci a následovně načerpání energie, uzavírá jogínka.

Tento a řadu dalších, opravdu dobrých článků a rad ohledně toho, jak začít žít tak, aby to bylo prospěšné pro vaše zdraví, fyzickou kondici, psychiku a vůbec celý život, najdete v aktuálním čísle časopisu Dieta.

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 1418/1304×

Hodnoť článek

2 z 5 hvězd nic moc (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků