logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh odsunul v mém životě motokros na druhé místo

Běh odsunul v mém životě motokros na druhé místo

Mé běhání začalo před pěti roky, kdy jsem ho zařadil jako doplňkový sport do zimní přípravy na motokrosovou sezónu. I když se zdá, že se člověk na motorce jenom vozí, je to ve skutečnosti sport značně náročný na fyzickou kondici. Po absolvování závodu se mi ruce a nohy klepaly od naprostého vyčerpání jak sulc, a s vyplazeným jazykem a s pocitem na zvracení jsem lapal po dechu. Tedy nic moc...

S motokrosem jsem začal před osmi roky. Tehdy jsem si splnil svůj klukovský sen, koupil si motokrosovou motorku a záhy začal jezdit i závody v kategorii veterán. Umísťoval jsem se na chvostu závodního pole, když mi pokaždé hned po startu všichni ujeli a já kroužil po okruhu sám, dokud mě nepředjeli o kolo… Tak to šlo několik let pouze s nepatrným progresem. Přidal jsem posilování, ale pořád to nebylo ono. Chyběla mi vytrvalost. Začal jsem tedy shánět informace, jak na to a zjistil jsem, že profíci hlavně přes zimu hodně posilují, jezdí na kole, plavou a běhají. A tehdy začalo moje běhání.

Začátky mého běhání byly pocitově takřka shodné s pocity po dojetí motokrosového závodu. Pocit na zvracení a bolest ve svalech na nohou. Nejvíc mě ale bolely holeně. První můj běh byl dlouhý 2 km a zaběhl jsem ho za 17 minut. Běhal jsem 3x týdně a po dvou měsících jsem běhal 8 km za necelou hodinu. Na konci zimy byly mé pocity po doběhnutí nepatrně lepší, ale nepříjemná bolest v holeních mě trápila se stejnou intenzitou. Tak to šlo asi tři zimy. Vůbec jsem neměl po doběhnutí ty nádherné pocity, o kterých jsem četl v článcích od jiných běžců na běžeckých serverech, na kterých jsem hledal informace, jak správně běhat.

Nakonec jsem zůstal u Milošovy Běžecké školy, kterou čtu nyní takřka každý den. Zde jsem našel na jednom místě odpovědi na všechny mé otázky. Způsob dýchání byla první věc, kterou jsem změnil. Začal jsem dýchat do břicha a pouze nosem, a zakrátko zmizel ten nepříjemný pocit, že se dusím. Jako další následovala změna dopadu nohy. Místo na patu jsem začal běhat přes špičky. Následujících několik dní jsem sice chodil jak kačena, jak mě bolela lýtka, což časem přešlo. Co bylo ale důležitější, přestaly mě už bolet holeně. Konečně! Začal jsem také pociťovat ten úžasný pocit z běhání. Rád běhám v lese. Mám rád tu vůni a tak nějak je mi tam hezky. Nezapomenutelný byl pocit, kdy jsem si vyběhl jedno mrazivé ráno, cesta vedla kolem lesní mýtiny porostlé vysokou zežloutlou ojíněnou lesní trávou a šikmé zimní paprsky dopadaly v pruzích mezi stromy na zem. Úplně mě to vzalo za srdíčko a pomyslel si, že tohle to je přesně ten okamžik, proč žiju a cítil jsem se moc krásně na světě…

Toto období nastalo zhruba před dvěma roky. Už jsem začal běhat celoročně. Běhání se mi začalo dostávat pod kůži. Už to nebyl jen doplňkový sport. Dostalo se na stejnou úroveň s motokrosem. Protože jsem extrémista, zkusil jsem běhat bos. Další úžasný pocit. Dodnes si třeba nedokážu vysvětlit pocit, když jsem, abych nepoutal pozornost, vyběhl z domu v botách a cítil se lehce nedodýchaný, za městem se mi po vyzutí dýchalo úplně nádherně. Též úžasné jsou pocity, běžíte-li po orosené trávě, v lese po jehličí, přebrodíte-li potok, skáčete po kamenech, nebo proběhnete louží a mezi prsty cítíte bláto… V tom okamžiku mi naskočí okamžiky, kdy jsme jako malí kluci po dešti stavěli hráze na potůčcích. Je to chvilkový a tak naprosto živý vjem, že mě z toho vždy zamrazí. Na okamžik omládnu o padesát let. Nádherné a moc doporučuji vyzkoušet.

Jednou takhle běžím bos za deště. Na bříškách chodidla jsem cítil jemné šimrání. Připisoval jsem to šotolině, po které vedla cesta. Doma jsem zjistil, že mám protržené fialové puchýře přes celá bříška. Zakoupil jsem si tedy prsťáky a začal běhat v nich. Loni v létě jsem po přečtení knihy Bosé běhání opět začal běhat bos. Mimo jiné jsem se dočetl, v čem byla tenkrát chyba. Kůže na chodidle v mokru změkne a také z kopce se mají dělat malé kroky. Já dělal dlouhé a tím jsem si puchýře utrhl.

V říjnu jsem se přihlásil do projektu Běžecké školy Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny, pod vedením Miloše Škorpila. Máme-li v tréninkovém plánu regenerační běh, běhám občas i teď bos. Ostatní tréninky běhám v klasických běžeckých botách Salming Speed, které jsem si vybral pro tuto akci. Myslel jsem si, že už v normálních botách běhat nebudu, a tak mě překvapilo, jak se mi v Salmingách pěkně běhá. Boty jsou lehké, takže je na noze takřka necítím. Vybral jsem si boty o půl čísla větší a tak nepociťuji, že by byla přední část nohy v botách nějak utiskovaná.

Už se moc těším na závod.

Běhu zdar.

Martin Richter foto
  • přečteno: 2847/2663×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Tomáš | 24. 1. 2016 23.55 hod. | 46.33.112.xx
Pěkná reklama na Salming. Taková nenápadná a nikoli první...

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Zaběhni maraton s Milošem pod 4 hodiny

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

všechny články Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků