logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání a alergie. Deset tipů pro lepší běh, pro pylové alergiky

Běhání a alergie. Deset tipů pro lepší běh, pro pylové alergiky

Jaro a léto jsou obdobími, na něž toužebně čekáme, protože budeme moci běhat za denního světla, ale pro mnohé z běžců a běžkyň je to zároveň období, kdy se musí potýkat s pylovou alergii. Jak tedy běhat, mít z toho radost a užitek a přitom nemít strach, že se každou chvíli zadusím?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jak se snáší alergie a sport
    1. Jak by se tedy měl sportovec při alergii zachovat?
    2. Jaká je možná terapie?
    3. Běh a alergie
    4. Čas tréninku
    5. Výběr místa tréninku
    6. 10 tipů pro lepší běh, pro pylové alergiky

Jak se snáší alergie a sport

Měli by se alergici v pylové sezóně sportu vystříhat? NE. Kdo sportuje, posiluje svůj imunitní systém a zvyšuje odolnost svého organizmu. Obojí jsou to faktory které alergikům pomáhají lépe se vyrovnat se svým onemocněním. Pravdou však také je, že ve dnech, kdy se necítí moc dobře a pociťují astmatické příznaky, např. tlak na plicích, neměli by sportovat. Pokud toto nebudou respektovat, zvýší tím u sebe možnost nebezpečí, že se z alergie stane astma.

Jak by se tedy měl sportovec při alergii zachovat?

Ten kdo chce jako alergik sportovat venku by měl absolvovat testy na alergii. Jen ten, kdo ví na co je vlastně alergický, může se tomu účinně bránit. U pylů existují sezónní rozdíly (prostě květiny, trávy, stromy, houby, trousí pyly v různých ročních obdobích) a k tomu by vám mohl pomoci pylový kalendář, nebo pylový varovný systém, který lze najít na internetu, nebo je obsahem zpráv o počasí.
Alergici by měli běhat přednostně v ranních hodinách nebo po dešti, kdy je pyl sražen vodou k zemi. Neměli by běhat kolem rozkvetlé louky nebo podél frekventované silnice, protože výfukové plyny kromě jiného oslabují i imunitní systém. Kdo má problém se svěděním očí, určité ulehčení mu mohou poskytnout sportovní brýle.

obrázek

Jaká je možná terapie?

Očkování, různé léky (antihistaminika a kapky) a pak také může pomoci homeopatie, inhalace, akupunktura a akupresura.

Běh a alergie

Při běhu se dýchá většinou zhluboka, přičemž si při tom pyly naberete obzvlášť intenzivně. Ale kvůli senné rýmě úplně přestat běhat venku není nutné. Kdo se nechce pylové sezóně úplně přestěhovat do tělocvičny, měl by se řídit některými pravidly.

Čas tréninku

Brzy ráno, po dešti, po západu slunce je koncentrace pylu nejmenší, z toho vyplývá, že to je nejvhodnější čas pro trénink lidí trpících na alergii.

Výběr místa tréninku

Není vhodné přebíhat rozkvetlé louky nebo běhat v blízkosti průmyslových zón a vedle silnic s velkým dopravním provozem. Zde dochází vlivem vysoké koncentrace ozónu a škodlivých látek ve vzduchu ke zvýšení agresivity pylů. Nejlepší je ovzduší od 1500 m nad mořem výše, takže pokud můžete odjet na takováto místa, neváhejte a jeďte.

10 tipů pro lepší běh, pro pylové alergiky

  1. vystříhejte se pokud možno kontaktu se spouštěčem, který u vás vyvolává alergii.
  2. pořiďte si pylový kalendář
  3. využívejte aktuální pylový varovný systém v mediích
  4. obíhejte kvetoucí nebo čerstvě posečené louky velkým obloukem
  5. při silném výskytu pylů zavřete přes den okna a větrejte v noci
  6. nechte si do auta namontovat pylový filtr
  7. noste při běhání sportovní brýle s bočním krytem a pokrývku hlavy
  8. myjte si vlasy večer, abyste alergeny, které se vám ve vlasech přes den usadí, pak celou noc nedýchali z polštářů
  9. buďte opatrní při výběru zahradních a pokojových rostlin, dávejte přednost nekvetoucím – zeleným rostlinám
  10. Při plánování dovolené případně tréninkového kempu myslete na to, jestli zde nekvetou zrovna ty rostliny, jejichž pyly vám vadí, případný pobyt ve vyšších nadmořských výškách nebo někde na ostrovech může pro vás být velkým ulehčením

Zmírnit příznaky alergie, zejména ztížené dýchání, vám pomůže Prospan.

Miloš Škorpil foto
Běhání a alergie. Deset tipů pro lepší běh, pro pylové alergiky

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Iva | 22. 3. 2015 23.34 hod. | 37.188.227.xxx
Dobrý večer,
více jak deset let se léčím na bronchiální astma, vypěstované pobytem ve vysoce alergenním prostředí (stáje) a současně ignorováním vrozených predispozic. Aktuálně užívám Aerius, Symbicort a nově též Cromohexal – nosní spray. Běhám přibližně rok – a to na doporučení mé lékařky/imunologa, 4-5 km obden, tempo velmi mírné (km/7-8 min.). Plíce se adaptovaly poměrně dobře, co mě však trápí, je trvalá a zejména při fyzické aktivitě, přítomná "rýma". Máte prosím někdo recept, jak s tím bojovat, resp. jak se jí zbavit, léky jí regulují, nikoliv však zcela eliminují a tak se mojí nejpotřebnější pomůckou při běhu stává balík papírových kapesníků...:-( Děkuji za jakýkoliv tip.

fotoMiloš Škorpil: Ivo, mě na to pomáhá brát selen se zinkem. Ne že bych rýmu vůbec neměl, ale teče mi většinou jen na začátku běhu, zvláště v chladných dnech a když se dýchací cesty vyčistí už mám klid, takže to většinou zpraví jeden papírový kapesník. Ale i tak si nosím celý balíček, protože nejen rýma může při běhu běžce či běžkyni zaskočit :)

Adam | 5. 5. 2014 12.50 hod. | 146.102.68.xxx
Strava dela hodne, castokrat je alergie vyrazne zhorsovana tim, co se v anglictine nazyva "leaky gut syndrome", souvisi to s propustnosti strevni steny a ta se stavem strevni mikroflory a nekterymi prvky ve strave (treba lepek)..

woodman | 2. 5. 2014 10.37 hod. | 89.203.192.xxx
Ještě doplním – žádná homeopatika, akupresura, akupunktura ... prý to nepomáhá... ovšem zase se shodují, že byli u čechů... jeden z nich chodí na shiatsu k číňanovi (české rychlokvašky prý hnus) a nedá na to dopustit – 3 dny po masáži prý nespí, všechno ho bolí, kýchá, smrká, má mizernou náladu, bolí ho v krku.... po odeznění těchto příznaků může projít senem a nic, vydrží mu to tak 3-4 měsíce prý. Jak jsem koupil tak prodávám – třeba to někomu z Vás pomůže...

fotoMiloš Škorpil: woodmane, mohl bych tě poprosit, za ty tisíce postižených, zda bys to, co píšeš v komentářích neučesal do článku a neposlal mi na ultraskorpil@gmail.com, rád otisku na Škole. Komentáře jsou skvělé, ale ne každý až k nim dojde. Díky moc, za to že jsi.

woodman | 2. 5. 2014 10.30 hod. | 89.203.192.xxx
Několika lidem z mého okolí pomohlo změnit stravu- vynechat mléko, tav sýry, čokoládu běžnou, kakao, uzeniny, tvrdé levné sýry, sušenky, musli kupované atd. Přes zimu se dotují kys zelím, jedí pohanku, maso, maso, polentu, fazole, rýží, pijí zelený čaj, puerh, mastí sádlem,cibule, česnek, popíjejí červené víno, chleba pokud možno žitný... To vše zcela programově, pijí tak 2-2,5 l tekutin denně. 3x denně sprcha, mytí hlav a oplachování obličeje... Plavání, makko-ho, občas kolo... Shodují se do jednoho- začít v červenci a příští léto potíže klesly určitě na polovinu (měřeno spotřebou prášků, svěděním očí, kýchání, bolestí hlavy,...), další rok vydržet a je to o další polovinu lepší a mají udržitelný stav se kterým se dá žít .... Dokonce jeden kamarád přešel na stravu dle jin-jang (ovšem má dobrého rádce, ne Čecha) a přestaly ho k tomu bolet i klouby po roce a zpružněl, zhubl 13 kilo...

Václav Novák | 24. 6. 2010 13.17 hod. | 89.24.101.xxx
Ahoj Mirko, v tom případě jsme exoti dva, ale spíš bych řekl že je to přirozená věc :-) Já jsem alergik – astmatik a pravidelně na přelomu července a srpna mám kvůli něčemu (do dnes jsem nejistil co to vlastně je, asi trávy..) problémy s alergií a hlavně s dýcháním. Už v tom umím chodit takže s předstihem beru větší dávky léků a na alergii Xyzal, Zirtec, Aerius apod ve mě mizej jeden za druhym (přitom tak hrozně nerad tuhle chemii baštim..). Ještě odbočim..docela by mě zajímalo, jaký máte s lékama na Alergii zkušenosti ohledně nežádoucích účinků potažmo teda v kombinaci s během.. mě se osvědčil Aerius, ale možná jsem jen uvěřil letáčku a dobře motivované lékárnici :-)). No ale zpět k tématu, může mi být sebehůř, ale jak vytáhnu tenisky a přesně jak říká Mirka běžím nějakým mírným rovnoměrným tempem, postupně zmizí rýmka, krásně se roztáhnou průdušky a najednou je všechno v pohodě a je krásně (a můžu klidně běžet rozkvetlou loukou..!!). Pak samozřejmě běžet přestanu :-), přijdu dom, lehnu do postele a postupně se to vrátí vše do normálu. Kdo by si chtěl prodloužit stav nirvany tak i v posteli se dá tak toršku „sportovat“ a třeba na mě to taky funguje :-))Každopádně kdybych měl srovnat „s a bez“ běhu, tak i v těch nejhorších stavech alergie, mi běh nebo jiná aerobní aktivita rozhodně pomáhá!. Stejně tak na druhou stranu musim říct že pokud jsem měl v této době nějaké závody a musel jsem se vydat na maximum, tak se pro mě celý závod stal jedním velkým trápením a nepomohlo mi předtím vůbec nic, ani prášky ani inhalace. Většinou mi pak trvalo několik dní než jsem se vrátil do normálu. Tady bych uvítal radu co dělat když mám v sezóně absolovovat nějaký závod, jak na to, zajímalo by mě co třeba dělají profesionální sportovci (astmatici).. tušim že třeba destibojař Dvořák … jak může udýchat čtyřstovku a 1500m už vůbec nechápu ??. Hodně zdravíčka a dobrý plíce přeje Vašek :-)

mirka | 19. 3. 2010 11.06 hod. | 193.179.126.xxx
Článek přesně pro mě a další obdobně trpící, díky za něj, i když uváděné rady moc nevyužiju, neb na mě nefungují. Jsem totiž alergik-exot, jak jsem si vloni empiricky definitivně potvrdila v pro mě vrcholné sezoně – totiž v létě. Např. jsem si moc užila běh kolem městské přehrady po prašné cestě (prach, spory plísní a pyly) a seběh rozkvetlou loukou nad městem (pyly). Príma bylo i když jsem koncem léta přehazovala tlející kompost vidlemi a nosila náruče vlhké trávy a sena, prostě jsem dýchala z plných plic a krásně. Mimochodem mám prokázanou alergii na plísně, roztoče a letní pyly. V Praze, kde bydlím, se tu část léta snažím prostě jenom nějak přežít. Nepomáhá vůbec nic, bylinky a homeopatika omezeně, chemie ani trochu. Kupodivu trochu pomáhá, když běžím – ve velmi lehkém tempu, abych to vůbec udýchala, ale musím běžet, chůze nestačí. Přestávám kýchat a uvolňuje se nos. Je jedno, běžím-li ráno nebo jindy. Bohužel nemohu trávit celý den v běhu, i když ho trávím většinou v poklusu :-)
A bohužel mi tyto potíže (spolu s nedostatkem času, ale to se dá řešit) taky silně nabourávají motivaci jednou natrénovat na maraton, nebo podobnou akcičku. Zajímalo by mě, jestli má i někdo jiný podobné – z pohledu alergologů podivné – reakce.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas91
Asics128
Brooks18
Inov-854
Icebug5
Hoka One22
Mizuno53
Newton5
NB21
Nike58
Salming354
Salomon40
Scott3
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce47
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků