logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu

Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu

Píše se únor 2008 a můj partnerský vztah není ideální. Tak se při čtení časopisu Run v mé hlavě zrodí těžko uvěřitelná myšlenka. Do této doby jsem „uběhl" maximálně 5 km v kuse a za měsíc potřebuji uběhnout půlmaraton, abych se mohl přihlásit do soutěže o startovné na maraton v New Yorku. Času na trénink už moc není. Téměř bez přípravy vyrážím na start svého prvního půlmaratonu. Doběhnu na 17. kilometr a pak už se jen trápím. Ale cílovou bránu vidím v čase kolem 2 hodin a 10 minut a tudíž je cíl splněn. Hlásím se do soutěže a začínám pravidelně trénovat. Zjistil jsem, že je to potřeba.

Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu

Neuvěřitelné se stalo skutečností a já soutěž vyhrávám! Přesto se do New Yorku nepodívám, ale o tom až někdy jindy. Na start prvního maratonu se postavím ještě v tom samém roce a to v Mnichově. Do 33. km jde všechno hladce. Najednou se přihlásí křeče a do cíle sotva dopajdám. Svůj první osobák nastavím na 4:34:34, což je to velké zklamání, protože jsem si představoval čas pod 4 hodiny. Začíná mi tak trnitá cesta za tímto snem. Osud pokouším znova na jaře 2009 v Barceloně, moje zamilované město, ale ani tady to nevyjde a po lepších pocitech je na světě horší čas 4:39:59. Další pokus přijde v Benátkách, tahle cesta je na samostatné vyprávění. Jen stručně Benátky mi k srdci rozhodně nepřirostly, čas 4:48:53 je osobákem, kterým se člověk moc nechlubí. V únoru 2010 vyrážím spolu s kamarádem Milanem do Valencie. Jako vodič na 4:30 běží klaun, největší obavou je, ať doběhneme do cíle před klaunem. Milanovi se to povede, mně ne. Svět maratonu na nějakou dobu opouštím – není to nic pro mě. Můj sen mi však nenechá spát moc dlouho a tak se v roce 2014 vracím. Poprvé na domácí půdě, kde si v Praze zaběhnu osobák 4:18. Konečně jsem spokojený s výsledkem a pozitivně naladěný do dalšího tréninku. Naplánuji si v tomto roce ještě jeden maraton. Vyhrávají Drážďany, ale cíl dál odolává. Následující výzva je Praha 2015 a zase nic. Alespoň je z toho historicky 2. nejlepší čas. Praha je tak na prvním místě při volbě na další pokus, cílem této sezóny je maraton pod 4 hodiny.

Jednoho podzimního dne cestou do práce čtu fb Běžecké školy a narazím na „Zaběhni maraton pod 4 hodiny s Milošem Škorpilem“. Tuhle šanci nesmím promarnit! Bez zaváhání se hlásím a věřím, že budu vylosován. Jelikož mi nepřišel žádný email, že bych byl vybrán, říkám si škoda, budu to muset zvládnout sám. Po týdnu zvoní telefon a na druhé straně Miloš. Chce vědět, jestli mám ještě zájem, když jsem nezaplatil. Vysvětlení bylo jednoduché: mail někde zapadl ve spamu. A tak jsem v projektu a doufám, že to bude ten správný impuls pro moje běhání. Dobře jsem však nečetl podmínky a noční můra má teprve přijít a to, když ajťák má za úkol napsat blog. Tak je to tady, termín se neúprosně blíží – dnešní půlnoc. V devět večer usedám k počítači a začínám psát.

Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu

Tréninkový plán začíná 30.11. a já se to ráno probouzím s pocitem nachlazení. Řeknu si: lepší pár dní vynechat, než potom ležet měsíc. Tahle „výmluva" mi vydrží do 10.12., kdy konečně začínám běhat s plánem. Zvládnu 3 tréninky a nastává období vánočních večírků. Ráno bývám dost unavený a po večerech navštěvuji večírky. Tak to jde až do Vánoc. Ale ty také nejsou tréninku příliš nakloněné. Přichází ideální období a novoroční předsevzetí běhat podle plánu je na světě. Začínám 2.1. a vydržím zatím nejdelší souvislé období podle plánu. Problém nastává 12. ledna. Trénink 6 x 400, který odběhám přesně podle plánu (1:43, 1:45, 1:46, 1:45, 1:46 a 1:41). Vrátím se s bolavým kotníkem, i když jsem žádný problém s došlapem neměl. Je tu další týdenní pauza. Odjíždím na firemní akci na Šumavu a jako správný běžec si beru běžecké věci s sebou. Počasí je tak krásné, že se nedá odolat. Vyrážím tedy do hlubokého sněhu směrem na Černé jezero, kde zažiji nejdelších 10 km v mém krátkém běžeckém životě. Po návratu do hotelu přes bolavý kotník nemůžu dojít do pokoje. Tak jen sleduji na fb příspěvky ostatních v programu, jak krásně jim jde trénink, a začínám se děsit, co řeknu, až se v květnu maraton zeptá, co jsem dělal v zimě?…

Jiří Macourek foto
  • přečteno: 2310/2116×, 2 komentáře
Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu Moje maratonská cesta aneb jak (ne)trénovat podle plánu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Gábina | 30. 1. 2016 14.35 hod. | 78.108.155.x
:) ) jsem to vloni zvládla za o pět minut horší čas, než ty! No nic, holt každý máme jiné dispozice. Nevzdávám to a opět trénuji, s ambicí dát to pod dvě hodiny. Držím palce na tvůj třetí pražský pokus v květnu. Jo, a taky se těším na tvoje další příspěvky, ajťáku ;) . Gábina

Gábina | 30. 1. 2016 14.25 hod. | 78.108.155.x
Čtu tvůj článek a nevěřícně kroutím hlavou. Jak se to dělá, že člověk téměř bez přípravy je schopen celkem v klidu uběhnou 21km? Tohle a podobné čtení je schopné uvrhnout mé sebevědomí někam do sklepa. Po svědomité přípravě (Milošovi dík

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Zaběhni maraton s Milošem pod 4 hodiny

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

všechny články Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků