logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecký – vytrvalecký styl

Běžecký – vytrvalecký styl

A je to tu zase. Běhat přes špičku, či přes patu. Učit lidi správně chodit, správně běhat chce velkou dávku trpělivosti a zůstat vždy nad věcí. V poslední době díky tomu, že učím běhat Milana „Králíka“ tak, aby při tom neskákal jak postřelený zajíc, o tom hodně přemýšlím a díky tomu nacházím i nové nástroje, jak to i vám ostatním co nejlépe přiblížit.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běhat přes patu nebo přes špičku
    1. Pokrčte nohu a vykročte – vyběhněte
    2. Styl Hurvajs
    3. Teď si to ukážeme na pár fotografiích

Běhat přes patu nebo přes špičku

V týdnu jsem měl hodinu s jedním devítiletým klukem, který hraje fotbal. Fotbaloví trenéři se běžeckému stylu nevěnují vůbec a to je velká chyba, protože zvláště v tomto věku jsou kluci hodně vnímaví, nemají ještě tak moc zafixovány špatné návyky, tím pádem je daleko snadnější je naučit, jak dělat věci správně. Ono ale, jak jsme se dohodli s otcem tohoto fotbalisty, to není jiné ani v jiných sportech. Je to i tím, že chybí informace jak a co s tím, když chodíte, běháte technicky špatně, dělat. Při této hodince jsem si uvědomil, jak moc se o správném stylu běhu píše, ale pohříchu se celá debata odehrává jen na bázi řešení, zda je správné běhat přes patu nebo přes špičku. Pro běžného běžce však ani jedna z těchto alternativ není správná.
Dnes vás naučím velmi snadný trik – cvik, s nímž lze snadno pochopit, o co jde a jak by skutečně měl správný (vytrvalecký) běžecký styl vypadat, jak se ho můžete velmi snadno naučit.

Pokrčte nohu a vykročte – vyběhněte

Prostě si stoupněte a pravou nohu pokrčte v koleni (leváci mohou pokrčit levou). Dlaň pravé ruky si přiložte do oblasti nad kyčel tak, abyste při pokrčení kolena cítili, že se vám při tom zapojují i břišní svaly. Dobré je tenhle cvik provádět před zrcadlem, neboť pokud se nesnažíte nohu – chodidlo nijak vědomě ovládat, uvidíte, jak se vám noha od kotníku dolů automaticky vychýlí mírně špičkou k zemi. No a pak stačí jen zase nohu narovnat.

Vidíte, co noha udělá? Prostě si přičapne k podkladu. Žádné vytrčení na špičku ani zalomení paty dozadu. Prostě noha si zase sedne celou plochou k podkladu. No a to je celé, teď už stačí jen vykročit, rozeběhnout se a dělat to samé jak při chůzi, tak při běhu. Noha si přirozeně našla podklad a dosedla v podstatě celou plochou k němu, v další fázi – kroku se přetočila přes oblast bříška a odvalila se z povrchu v oblasti palce a prostředníku.

Styl Hurvajs

A to je celý styl Hurvajs. Tedy ne úplně. Ještě zbývá mírně, ale opravdu mírně, snížit těžiště, aby vás to nenutilo došlapovat na špičku. Těžiště snížíte tím, že si do toho mírně sednete. Vrchní část by se ale měla naopak jakoby povytáhnout a to tak, že zvednete ramena, tím otevřete hrudník. Pokud to uděláte správně, získáte celkově správný běžecký postoj. Poběžíte v lehkém předklonu, hlava však bude zpříma, aby vaše oči viděly dostatečně dopředu, aby energie proudící shůry k zemi mohla procházet vaším páteřním kanálem a energie země pak stejným způsobem ale obráceně, tedy odzdola nahoru, mohla proudit vzhůru.

Teď si to ukážeme na pár fotografiích

obrázekobrázekobrázekobrázekobrázek

Miloš Škorpil foto
Běžecký – vytrvalecký styl Běžecký – vytrvalecký styl Běžecký – vytrvalecký styl Běžecký – vytrvalecký styl Běžecký – vytrvalecký styl

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

DančaM | 16. 3. 2010 9.13 hod. | 193.245.34.xx
Pořád mi ten Hurvajs nějak nejde pod kůži :-( spíš si připadám jak Mánička :-)… tak snad se to podá :)

fotoMiloš Škorpil: Dančo, máš pravdu – musím rozšířit název svého běžeckého stylu o Máničku, abych náhodou nebyl obviněn feministkami z diskriminace žen :), takže odteďka je to styl Hurvajs-Mánička.

DančaM | 16. 3. 2010 9.12 hod. | 193.245.34.xx
Pořád mi ten Hurvajs nějak nejde pod kůži :-( spíš si připadám jak Mánička :-)… tak snad se to podá :)

Majka | 16. 3. 2010 7.28 hod. | 90.176.130.xxx
Fakt Hurvajs! Úplně vidím ty provázky.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice103
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků