logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

(Ne)běhejte jako holky a už vůbec ne jako Golem!

(Ne)běhejte jako holky a už vůbec ne jako Golem!

Po delší době (zahrnující, ale rozhodně se neomezující pouze na Vánoce, jinak známé jako svátky žrádla) mě napadlo, že jsem vlastně taky někdy běhala a že to bylo celkem dobrý, tak proč si to nezopakovat? Natáhla jsem na sebe legíny, zastrkala do nich dlouhé funkční tričko a rychle přes to zapnula oranžovou bundičku. Každý, kdo má na břiše kůži silnější než několik milimetrů, si dokáže představit, proč jsem ji zapínala hned a co nejrychleji. Když jsem si k tomu nasoukala nohy do prstových ponožek a následně mých milovaných oranžových FiveFingers (ať člověk alespoň ladí, když už ty výkony nebudou nic moc), zkontrolovala jsem výsledek v zrcadle. Moje maminka mi byla v tomto vždy příkladem a naučila mě, jak je důležité alespoň VYPADAT sportovně. A ono to fakt nebylo zlý! Černý pevný legíny holt udělají svoje…

Horší to bylo, když jsem vyběhla. Ne, že bych měla problém uběhnout svou oblíbenou pětikilometrovou trasu, ale tak nějak ten pocit u toho nebyl úplně ono. Nějak jsem pořád nemohla dosáhnout té lehkosti, kterou jsem si pamatovala z léta. Vážím asi o čtyři kila víc, ale najednou jsem měla pocit, že mě opustilo něco svalstva, a tuku mám víc minimálně o deset kilo. Dokonce ani ty legíny velikosti S nedokázaly zabránit divnému klepavému pocitu mé zadnice. No to nic, řekla jsem si, je zima, to se zase napraví. Když budete hodné, třeba vám pak i napíšu, jak.

Co ale bylo horší, začala jsem se víc soustředit na techniku běhu a na dojem, který jsem ze svého pohybu měla. A vůbec se mi to nelíbilo. Připadala jsem si jako těžkopádný slon, který přeskakuje z jedné strnulé nohy na druhou a celé jeho tělo se přitom dost podezřele posune do strany nad příslušnou nohu. Dokonce i pověstné Milošem tisíckrát zatracované obloučky tam trochu byly! No ale fuj, tohle já přece nedělám! Že bych měla tak silná stehna, že se mi prostě mezi ty nohy nevejdou a musím proto vést chodidlo dopředu po oblouku, místo toho, aby šlo přímo rovně? To se mi nějak nezdá. A taky v tom nějak moc sedím! Tak těžká ta rozklepaná prdka přece být nemůže, aby mi padala až někam ke kolenům! Co s tím?

Znáte ten krásný Čochtanův popis: „Když stála po kolena ve vodě a ty nohy měla nečitelný…”? Pokud se vás toto netýká a nemáte nohy jako to písmeno, běhejte, jako byste nohy do O měla. To se snadno řekne, ale jak to udělat? Za prvé, zapomeňte na modelkovskou chůzi s chodidly kladenými přímo před sebe, jako byste šly po kladině. To si nechte, až se budete někde promenovat v šatičkách a vysokých podpatcích. Teď si radši představte, že máte ty kladiny dvě, kousíček od sebe. Každá vaše noha se pohybuje po jedné koleji a ty se nikdy nesmí protnout. Druhým krokem je mírně supinační (na vnější – malíkovou hranu chodidla) nášlap. Je dost pravděpodobné, že z toho budete mít namožené drobné svaly, které stabilizují kotníky a my je vůbec nejsme zvyklé používat.

přestaňte se vymlouvat na velikost svého zadku a podsaďte ho[/

Pořád máte pocit, že tam něco chybí? Ano, máte pravdu. Poslední, asi nejdůležitější bod: přestaňte se vymlouvat na velikost svého zadku a podsaďte ho. To vymlouvání myslím v obou směrech, ani malinký zadeček nesmí zůstat volně viset někde daleko za tělem! Pozor, podsazený zadek je uvolněný, to, že zadek zatnete, jeho správnou polohu rozhodně nezaručuje! Jak to tedy udělat? Snažte se ho vtáhnout co možná nejvíc dopředu, tedy k břichu. Vedlejším efektem bude, že se vám narovnají záda a třeba vás i přestane bolet v kříži z neustálého nepřirozeného prohnutí, kterým většina žen v dnešní době trpí především, pokud nosí boty na podpatku.

Podsazením zadku by se nám měly zapojit hluboké svaly v oblasti středu těla, takzvané core. Tyto svaly by teoreticky měly být účastny každého našeho pohybu, v praxi to ovšem mnohdy vypadá jinak. Pokud poběžíte správně, velmi pravděpodobně to druhý den v této oblasti poznáte. A co se stane s naší polohou při běhu? Otevřou se nám kyčle, takže si přestaneme ťukat o sebe koleny a tedy odpadne potřeba obloučků, a zadek nám nebude viset vzadu dole, takže nebudeme mít pokrčené nohy a tedy zbytečně zatěžovaná stehna. A malý bonus: celé těžiště se nám posune více dopředu, takže se nám celkově poběží mnohem lehčeji. A to se hodí vždycky, nejen po svátcích.

Kristýna Chrbolková foto
  • přečteno: 3385/3198×
(Ne)běhejte jako holky a už vůbec ne jako Golem!

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (17 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků