logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Čtvrté pravidlo běhu: PŘESTAŇ SKÁKAT, ZAČNI BĚHAT!, k tomu ať ti pomůže běžecká abeceda

Čtvrté pravidlo běhu: PŘESTAŇ SKÁKAT, ZAČNI BĚHAT!, k tomu ať ti pomůže běžecká abeceda

Chápu, že je těžké z pouhého textu pochopit rozdíl mezi skákáním a během, zvláště když to, co člověk vidí na běžeckých závodech nebo všude tam, kde potkává běžce, je z valné většiny skákání a ne běh!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co je skákání a co je běh
    1. Běh
    2. Skok
  2. V čem je rozdíl mezi během a skokem (skákáním)
  3. Praktické ukázky
    1. Běh – skákání
    2. Přirozený běh
    3. Běžecká abeceda

Co je skákání a co je běh

Zatímco pro skok naleznete v Googlu docela jednoduchou definici, tak když si zadáte heslo běh, vyskáče vám spousta odkazů na různé závody nebo běžecké stránky a dá vám docela práci, než narazíte na wikipedii, kde se u hesla běh dozvíte, že:

Běh

Běh je druh pohybu, při kterém se člověk pohybuje pomocí končetin takovým způsobem, že v určitých fázích pohybu se žádná z končetin nedotýká povrchu, po kterém se pohyb vykonává!

Skok

Skok je pohyb jedince, tvořený odrazem, letem a dopadem!

Když si porovnáte definici běhu a skoku, tak na první pohled nevidíte žádný rozdíl, prostě odrazíte se – letíte – dopadnete. Pak se podíváte kolem sebe, jak běhají ostatní a vesele vyběhnete, tedy pardon vyskočíte, a JE TO!

běh – skákání

V čem je rozdíl mezi během a skokem (skákáním)

Rozdíl mezi skokem a během je v tom, že při skoku celou dobu letu dohání tělo nohu (nohy), kdežto při běhu neustále nohy dohánějí tělo.

Je mi jasné, že to vypadá jen jako hra se slovíčky (odraz, let, dopad), ale kdo to zkusil, tak velmi brzo pocítil markantní rozdíl v intensitě (úsilí), které musel do svého běhu dávat, aby se přemístil z místa A do místa B. Laboratorně změřeno to pak vychází o 20% vynaložené energie méně ve prospěch přirozeného běhu, takového běhu, který můžete pozorovat na malých dětech nebo na zvířatech.

Na začátku jsem psal, že popsat rozdíl mezi během a skákáním, tak aby to jiný pochopil, je hrozně těžké. Je mi jasné, že po přečtení výše napsaného většina z vás nechápe, o čem to tu vykládám. Tak se na to podíváme prakticky. Nejdříve si pustíme kratičké video skákání a hned po něm běhu.

Praktické ukázky

Běh – skákání

This object requires Flash Player.

Při běhu – skákání tělo běžce neustále dohání jeho nohy. Při pohledu ze strany pak vidíme, že hlava běžce opisuje sinusoidu (skáče nahoru a dolů).

Přirozený běh

This object requires Flash Player.

Při přirozeném běhu nohy běžce neustále dohánějí jeho tělo. Při pohledu ze strany pak vidíme, že hlava běžce je stále ve stejné výšce (neskáče nahoru a dolů jako u běhu – skákání).

Dnešní vhled do tuctu pravidel běhu zakončíme ukázkou běžecké abecedy, kterou když budete zařazovat pravidelně do vašeho běžeckého tréninku, tak by v tom byl čert, abyste po čase nepřestali skákat a začali běhat přirozeně.

Běžecká abeceda

This object requires Flash Player.

Bříško – pata – celá noha. Liftink – skipink – vysoká kolena – zakopávání.

Miloš Škorpil foto
Čtvrté pravidlo běhu: PŘESTAŇ SKÁKAT, ZAČNI BĚHAT!, k tomu ať ti pomůže běžecká abeceda

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (29 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Milan | 12. 10. 2016 14.50 hod. | 89.103.235.xx
Abecedu cvičím,poznal jsem její velký přínos.Cvičím pomaleji než je na ukázce a zapojuji tak lépe svou plnou pozornost....vlastně mě to začlo bavit:-).

Petr | 17. 2. 2016 21.51 hod. | 89.102.195.xxx
Ahoj. Já pořád přemýšlím, co mi vlastně ta abeceda přinese. Při přirozeném běhu hlava neskáče. Když se ale podívám na provádění abecedy, tak tam skáče hlava jako divá. Chápu, že může abeceda přinést určitou fyzickou přípravu, ale pořád nechápu, jak to může pozitivně ovlivnit styl běhu.
Když budu citovat tvou poslední větu v článku:
"Dnešní vhled do tuctu pravidel běhu zakončíme ukázkou běžecké abecedy, kterou když budete zařazovat pravidelně do vašeho běžeckého tréninku, tak by v tom byl čert, abyste po čase nepřestali skákat a začali běhat přirozeně."
Já mám dojem, že když budu zařazovat pravidelně běžeckou abecedu, tak mě to nepovede k tomu, abych šel do správného postoje, abych např. neskákal. Já přece při přirozeným běhu nezakopávám ani nezdvihám nepřirozeně kolena až k břichu.
Základem přirozeného běhu je dle mého názoru běhat maximálně uvolněně, což mě přirozeně "nutí" ke správnému postoji, dopadu na střed chodidla atd. Křečovitě prováděná abeceda určitě nenaučí běhat uvolněně. Tím netvrdím, ale, že může mít jiný význam, např posilování, zlepšení koordinace pohybu, zlepšení rovnováhy atd.
To je můj názor.

Lenka | 17. 2. 2016 15.55 hod. | 46.13.152.xx
Ahoj Skřítku, děkuju za reakci. Běhám skoro rok, většinou v lese krosy, ale moje tempo je pomalé, na stezce tak 6,5 a v lese 7,5. Tep mi pomalu klesá, (i když je stále vysoký cca 160), ale rychlost je stejná jako před tím rokem a tak lovím a hledám, čím to zlomit a proto začínám s abecedou až teď. Na závody "trénuju" na ty, kterých jsem se zůčastnila vloni a chtěla bych mít lepší časy než vloni :( Takovej největší je 28.4 krosový pulmaraton.

Skřítek Racochejl | 17. 2. 2016 14.27 hod. | 131.207.242.xxx
Vidím, že vlákno je docela aktuální a tak bych jen pro Lenku: Jestli se nepřipravuješ na velký vrchol sezóny, který tě čeká za 14 dní, tak neblbni a klidně si dej týden volno. Nijak moc tím neztratíš, a ten kotník ti bude vděčný. Pravděpodobně nemáš ještě vytříbenou techniku, když teprve začínáš s abecedou a může se ti i na rovině stát , že došlápneš špatně a místo ztraceného týdne pak můžeš mít potíže, kterých se budeš zbavovat hodně dlouho.

Lenka | 16. 2. 2016 8.09 hod. | 84.21.109.xx
Miloši jak dlouho cvičit abecedu na minuty? O víkendu mě holčina naučila abecedu a já si v neděli, natěšená to vyzkoušet, vyvrtla kotník :( Noha mě nebolí a chodím normálně (možná i díky sníženému prahu citlivosti) ale je modrá a oteklá, Můžu i přez to vyběhnout? (běhám pomalu)

fotoMiloš Škorpil: Lenko, ze začátku od půl minuty do minuty každý cvik, a dávat důraz spíše na provedení než počet, postupně (se zlepšením techniky, síly a pružnosti) čas prodlužovat (klidně i na 15 min celkem). Pokud jde o vymknutý kotník, běhat s ním můžeš, ale vybírej si zpevněný terén, rozhodně se vyhýbej měkkému terénu, kde by jsi si ho mohla vymknout znovu.

Martin | 16. 2. 2016 1.51 hod. | 77.104.206.xx
Miloši, koukal jsem na tu abecedu několikrát a pořád nemůžu najít rozdíl mezi skipingem a zakopáváním.

fotoMiloš Škorpil: Martine, hlavní rozdíl je v postavení těla, při skipingu je tělo vzpřímené, při zakopávání je více nakloněné dopředu. Rozdíl by měl být i v tom, že při zakopávání je zakopávání intenzivnější (pata se v ideálním případě, umožňuje-li to pružnost úponů, šlach a svalů, dotýká hýžďového svalu).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice100
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků