logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Desáté pravidlo běhu. BĚHEJ V BOTÁCH, KTERÉ SI VYBEROU TVÉ NOHY!

Desáté pravidlo běhu. BĚHEJ V BOTÁCH, KTERÉ SI VYBEROU TVÉ NOHY!

První, co začínající adept (adeptka) běhu začne většinou řešit, je: V ČEM BĚHAT? Myslí tím boty a oblečení. Nejdříve začne prohledávat nabídky různých firem, pak se začne po odpovědích pídit po běžeckých stránkách, zkusí i známé, kteří již běhají, a nakonec maje z přemíry protichůdných informací zamotanou hlavu, zamíří do specializované běžecké prodejny, protože tam mu (jí) zcela určitě poradí nejlépe. Kdo jiný by přeci měl umět poradit, než ten, který toho v tomto sortimentu prodá nejvíce! Výsledek? Nejdražší vybavení na běh!

Tento článek vyšel na Běžecké škole 22.2.2016

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Výběr běžeckých bot nechte na vašich nohách
  2. Běžecká bota vás má hlavně ochránit před mechanickým poškozením, ostatní zařídí správný běžecký styl
  3. Pětiprstky a běhání na boso

Neříkám, že tomu je tak vždycky, bohužel však mám tu zkušenost, a když pak řeším s klienty, v čem běhají a kde to nakoupili, nevycházím z údivu. Největší šok jsem zažil, když klientka přiběhla v pronačních botách a v nich měla ještě pronační stélky (vložky)! Výsledek? Supinační nášlap jak hrom (nášlap na vnější /malíkovou/ hranu), přičemž domnělá pronace byla způsobena tím, že při běhu (ale i chůzi) měla špičky od sebe. Tím pádem docházelo při odvalování nohy k přetěžování kotníku a jeho „prolamování" dovnitř.

Pokud máte skutečně nadměrnou pronaci, tak je lepší tento problém řešit PASIVNĚ speciálně, opakuji speciálně, upravenými vložkami do bot a ty si nechat udělat od podiatrů. Zároveň však i aktivně – cvičením (posilováním) chodidla, třeba tak, že bosou nohou budete rolovat ručník, prsty nohy se budete snažit uchopit tužku, či prsty nohy budete sbírat kamínky či mince. Dobrým řešením aktivního přístupu je také chodit a běhat bos či v pětiprstkách nebo v běžecké obuvi, která nebude vašim nohám (chodidlům) bránit v aktivním odvalení a vůbec k aktivnímu zapojení prstů nohy.

Výběr běžeckých bot nechte na vašich nohách

Když přijdete do obchodu, sdělte prodavači jen velikost běžecké obuvi (vždy musí být o číslo větší než je velikost vaší běžné obuvi, ale může být i větší), nechte si přinést více druhů, ve značkové prodejně máte na výběr jen jejich značku, v univerzálkách máte možnost vybírat z více značek, zavřete oči a zkoušejte. V každé botě se po prodejně projděte, proběhněte a odcházejte v těch, které si vyberou vaše nohy!

Běžecká bota vás má hlavně ochránit před mechanickým poškozením, ostatní zařídí správný běžecký styl

Neříkám, že tlumení, dynamika odrazu, stabilizace kroku, vedení nohy nejsou důležité vlastnosti, ale znovu se vrátím k tomu, že nejdůležitější vlastností běžecké obuvi je, jak si s ní sedne vaše noha. Z toho důvodu, co se týče technických vlastností, je u běžecké boty nejdůležitější její flexibilita, to znamená, jestli vám umožní dobré odvalení nohy, jestli vůbec vaší noze umožní pracovat. Z toho důvodu nedoporučuji minimalistickou obuv, která nemá v přední části podrážky ani náznak zaoblení. Tato bota vás bude nutit buď běžet po špičkách, což je naprosto špatně a odskáčou to (a to doslova) vaše holeně, kolena, záda, nebo na celou plochu chodidla, což odskáčou vaše achillovky.

Pětiprstky a běhání na boso

Pětiprstky nejsou minimalistické boty, nemají sice v přední části technické zaoblení, ale to si udělá noha v nich nazutá sama tím, že při došlapu zcela přirozené potáhne prsty vzhůru a vy došlápnete přesně tam, kam máte, na bříško chodidla. Takřka ve stejném okamžiku se noha lehce dotkne povrchu patou, a protože toto je fáze, jíž říkám „šlápnutí na brzdu“, vaše tělo stejně, jako když šlápnete na brzdu v autě, bude pokračovat v pohybu dopředu. V tu chvíli se po kolíbce, kterou si zcela přirozeně na vašem chodidle noha utvořila, překlopíte dopředu, švihnete kotníkem dozadu a letíte vpřed. Tak jednoduchý je přirozený běžecký styl.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Evžen | 22. 2. 2016 10.23 hod. | 90.180.98.x
Miloši DÍKY za tenhle článek. Snad nyní nebudou u nás lidi pořád chtít pronační boty, které nemáme (z důvodů, které jsi uvedl) a budou cvičit (ale to nikdo nechce slyšet :-)).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jaro, léto, podzim, zima v životě člověka a životě běžce : Vždycky si sem chodím i pro povzbuzení, potěchu duše. Ale dnešní Motto dne je jak rána klackem do…»
  • Je třeba řešit při nákupu běžeckých bot pronaci, supinaci, neutrální nášlap? : Dobrý den, běhám 4x týdně cca 15km po silnici. Nedávno mi začalo bolet na vnitřní straně holeně asi…»
  • Cháron tě zve k sobě – chceš-li mu utéct, zpomal – buď trpělivý, vše má svůj čas, i ty budeš vítěz : Dobrý deň A niektorým pomôže k pomalému tempu,až sa naučia kontrolovať svoje ego. »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Dobrý den, prosím o radu potřebuji natrénovat do května 2019 běh 3 km do 12 minut, zatím uběhnu…»
  • Chcete si užít maraton sami – určení správného tempa : Zdar. o mesiac idem prvý maratón v Bratislave. Dal som si testovací polmaratón. rýchlosť 6min/km.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků