logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

JAK SE VYHNOUT ZRANĚNÍ

JAK SE VYHNOUT ZRANĚNÍ

Půjdu kamkoli, jen když to bude kupředu. David Livingstone

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. O co tady běží
    1. Paleoliticky nebo postmoderně?
    2. Dobré důvody, dobrý styl, dobré výsledky
    3. Posedlost zdravým životním stylem jako nová civilizační nemoc
  2. Jak se to dělá

O co tady běží

Na běhání je zdaleka nejdůležitější a současně nejkrásnější jedna prostá věc, totiž fakt, že se pohybujeme KUPŘEDU. Někomu se to může zdát samozřejmé a banální, ale co by za to mnozí dali, kdyby toho byli schopni!

Paleoliticky nebo postmoderně?

Pohybovat se kupředu je opravdu to nejdůležitější, co v životě můžeme dělat. Doslova i obrazně. V ohledu fyzickém, duševním i duchovním. Daleko méně důležité je, v čem běháme (v jakých botách, s jakými hodinkami a s jakou muzikou v uších), s kým běháme, kde, kdy a jak často, v jakém počasí a jakým stylem. Téměř šumák je, zda se stravujeme paleoliticky nebo postmoderně a docela nepodstatné je, jakou běžíme rychlostí (tedy pokud nejsme africký profík, který z prize money živí početnou rodinu na nejchudším kontinentu).

Dobré důvody, dobrý styl, dobré výsledky

Obvykle je to tak, že když máme dobré důvody, proč běhat, máme současně i dobrý styl. A jak vypadá ten dobrý styl? To je prostě a jednoduše ten, který je nám vlastní a nepůsobí nám zranění. Jisté je pouze to, že je vždycky jiný a osobitý, jako otisk prstu. Jiný běžecký styl budete mít ve dvaceti a jiný v osmdesáti, jiný ve sněhu a jiný na silnici, jiný při běhu se psy a jiný při ultramaratonu. Možná to nikdy nebude styl, za který by vás pochválil reprezentační trenér nebo který byste chtěli propagovat na youtube, ale mnohem důležitější je, že je to váš vlastní styl, že je ušitý na míru vašim individuálním potřebám a preferencím. A především, že je udržitelný, tedy že nevede ke zraněním, ale udržuje vás daleko od všech doktorů, lékařů, léčitelů a šarlatánů s titulem i bez.

Posedlost zdravým životním stylem jako nová civilizační nemoc

Mám dojem, že nejčastější příčinou zranění v rekreačních sportech je zhruba totéž, co zapříčiňuje všechny ty notoricky známé civilizační choroby, tedy permanentní stres. Člověk bohužel disponuje zvláštní schopností pokazit i to, co je samo o sobě krásné, užitečné a prospěšné, a co by si měl především užívat – od manželství přes práci a jídlo až po běhání. A v poslední době začínám mít pocit, že se mezi ty (ne)slavné civilizační nemoci může klidně počítat i posedlost zdravým životním stylem. Stále dokola řešit a donekonečna infantilně rozebírat, zda je něco zdravé a správné a korektní a nechat se popichovat a vyrušovat stále rostoucím počtem samozvaných expertů – to se přece nemůže obejít bez následků.

Jak se to dělá

Pokud si běháním čistíte hlavu a dopřáváte si luxusní čas jenom sami pro sebe, nemáte potřebu se předvádět – prostě se bez jakéhokoli chvátání a stresu pohybujete kupředu stylem pohoda jazz. Podobně to máte, když si jdete o víkendu zaběhat s partnerem, s kamarádem nebo s potomkem. Nebo pro své kolegy v práci zorganizujete pohyblivý meeting v nejbližším parku. Co mají všechny tyhle runy společného? Téměř vždycky se při nich běží podobným, tj. pohodovým stylem a bez křečí. Neskáče se ani nedupe, běží se přirozeně, plynule, pomalu a lehce. Nikdo se nikam nežene a velmi často probíhá příjemná konverzace. Jen zcela výjimečně mívá někdo někdy po takovém běhu nějaké zdravotní problémy. Spíš nikdy, spíš nikdo. Naopak nejvíc zdravotních problémů vidíte během masových běhů a po nich (a někdy i během přípravy na ně) zejména u těch účastníků, kterým nestačí radost z toho, že se mohou pohybovat kupředu, ale kromě toho chtějí takzvaně vítězit sami nad sebou a dobíhat do cíle v osobních rekordech nebo dříve než tamten. A přesně tohle se jim daří – dokážou vítězit sami nad sebou, neboli porážet sami sebe a chodit k lékaři častěji než ti, kterým sport vůbec nic neříká. A to už je vážně co říct.

ENJOY MUSIC: Hang Massive, Once Again

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 1748/1658×, 2 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jirka | 25. 3. 2016 8.54 hod. | 212.79.110.xxx
Sympatický text ...
Běh nádherně odbourává stres, nač se tedy naopak stresovat nějakými konkrétními cílovými časy, které člověk "musí dát" ...
To je v protikladu s posláním hobby běhání.

Dušanbe | 23. 3. 2016 11.37 hod. | 217.197.41.x
Zařekl jsem se,že už nic komentovat nebudu,ale musím,neboť pod tento článek bych se i já rád podepsal.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků