logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhám ve tmě

Běhám ve tmě

Nemusíte se ovšem bát, nejsem žádný propagátor nočních výběhů. Ani vás nebudu nutit si doma zhasínat. Jen si zkrátka nevidím pod nohy, a proto i můj tréninkový plán a běh je trochu specifický. Jsem nevidomý a nemohu si jít zaběhat do našich krásných krajů, kdykoliv se mi zachce. Vždy se musím obrátit na někoho vidícího. Jen někdo z trasérů mi může nahradit při běhu oči.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jaké byly mé první tréninkové krůčky?
  2. Co dělat, když mi běhat krátké trasy nestačí?
  3. Konečně společně! Na oválu i na sjezdovce.
  4. Jaké jsou moje další tréninkové metody než jen běh po rovině?
  5. Rovinka nebo krátké trasy? To není nic pro mne!
  6. A o víkendu odpočinek?

Jaké byly mé první tréninkové krůčky?

Ze začátku jsem běhal každý den jen krátké tratě do pěti kilometrů se svým vodícím psem Blackem. Pak o víkendu jsem mohl na delší běh okolo 12 km s mým trasérem Lukášem. Vždyť on byl ten, kdo mne do běhání loni uvrtal, až se z běhu stala moje posedlost.

Na krátké popoběhnutí jsem přemluvil i svého otce, který se do role traséra za moment vžil natolik, že mě občas zapomněl upozornit na větve a já skončil hlavou v roští. Po nějakém čase to s jeho kolenem nevypadalo dobře a musel běhání omezit. Občas se nabídli i kamarádi, co moc neběhají, ale přeci jen si chtějí občas popoběhnout. Jenže to nebylo nic pravidelného a pořád mi v týdnu pořádné běhání scházelo.

Co dělat, když mi běhat krátké trasy nestačí?

Krátké trasy mi brzy přestaly stačit. Mým snem je jednou… někdy docela brzy zdolat maraton. Musel jsem hledat i někoho dalšího, kdo by na mě měl více času. Občas se mnou trénuje můj otec, který se vybavil silničním kolem a jezdí vedle mě. Tak zdoláváme desetikilometrové vzdálenosti, zatímco se jeho kola přidržuji za provázek. Někdy je náročné se sladit a asi nejvtipnější jsou jízdy z kopce. V tu chvíli se ze mne stává jeden z nejlepších běžců z Etiopie. Aspoň mám dobrou průpravu na cílové sprinty.

Ale u běhání vedle kola jsem skončit nemohl, takže jsem se nevyhnul hledání dalšího výkonného traséra. Nejdříve to bylo jak hledání jehly v kupce sena. Přeci jen z naší malé vesničky, odkud jede autobus jednou za uherský rok a v létě, se nemohu vždy sám slepý kamkoli vydat. A navíc jak na Vysočině sehnat nějakého parťáka na běh?! Tamtamy ale fungují a mnohá sdružení také. Jedno z nich je organizace Konečně společně www.konecnespolecne.cz), která mi ochotně hledala dalšího traséra.

Běhám po tmě po sjezdovce

Konečně společně! Na oválu i na sjezdovce.

Po nějaké době hledání se mi ozval běžec Tomáš, který se mi nabídl jako průvodce na pravidelný běžecký trénink. Teď se díky němu mohu věnovat běhu zase o něco víc. Nyní KONEČNĚ SPOLEČNĚ chodíme trénovat každý týden na atletický ovál v Třebíči. Trénink probíhá různorodě. Na vzdálenosti deseti kilometrů běháme úseky 100m, 200m, 300m, 400m ve větším tempu než je závodní. Teda aspoň u mě, nevím jak u Tomáše... :-D Je vidět, že i Vysočina běhá!

Chcete si také zkusit, jaké to je někoho doprovázet při běhu? Stát se trasérem můžete i vy! Stačí, když se zaregistrujete přímo na stránkách organizace Konečně společně, nebo si rád s vámi zaběhám i já.

Jaké jsou moje další tréninkové metody než jen běh po rovině?

Kdybyste někdo zavítal na mou rodnou Vysočinu, určitě byste mi dali za pravdu, že trénování do kopců je tu docela možné. Proto ani já nezahálím a vybíhám se svým trasérem různé kopce. Před nějakým časem jsme běhali i na lyžařské sjezdovce ve Velkém Meziříčí. Na podzim pro mě bylo opravdu náročné rychle vyběhnout tento kopec, alespoň 5x za sebou.Takže uvidíme, jak na tom budeme s kondicí letos. Už se těším, až na kopcích louky vyschnou a budeme si moci znovu zaběhat na Fajtově kopci. A nebojte se, určitě o všem budu informovat na facebooku a na blogu Blindman.cz (www.blindman.cz).

Rovinka nebo krátké trasy? To není nic pro mne!

Když zrovna není počasí, nebo nemá čas žádný z trasérů, běhám hodinu doma po schodišti. Nejsou to žádné dlouhé schody do nebe, ale těch sedmnáct schodů nahoru, dolů a pořád dokola mě dokáže pěkně zničit. No a pokud toho mám málo, přidám si ještě lehkou půlhodinku skákání přes švihadlo nebo jízdu na orbitreku.

Trénink na schodech jsem si oblíbil už na podzim, když jsem se účastnil závodu v jednom z nejvyšších budov v Praze. Přeci jen běh po schodech je to, na co se nyní při tréninku zaměřuji nejvíc. Již za pár týdnů mne čeká maraton na Velké čínské zdi a to už bude jiný odvar než pár pater v hotelu. Svou celoroční přípravu prověřím na více než 5000 kamenných schodech. Budu moc rád, když mi budete držet palce!

Běh potmě s trasérem je odpočinek

A o víkendu odpočinek?

K pravidelnému tréninku patří i pravidelný odpočinek. V mém tréninkovém plánu je místo na relax minimálně jeden den v týdnu. Jestli to je zrovna pondělí nebo pátek, to je jen otázka náhody a toho, kam zrovna cestuji. A neodpírám si ani skvělou masáž, po které se vždy cítím jak znovuzrozený.

Na rozdíl od jiných, víkendy pro mne rozhodně nejsou obdobím odpočinku. Je to nejlepší čas na delší běh po okolí. Většinou uběhneme s trasérem kolem 20 – 30 km, nebo jedeme rovnou startovat na půlmaratonový závod. Tak doufám, že se na některém závodě, milí běžci, běžkyně, či jen čtenáři, společně potkáme. Ať už v Praze, Třebíči nebo Brně!

Snad se vám mé tréninkové okénko líbilo. Jak jsem psal už v minulém článku, běžte si za svými sny! Ale i zde platí známé přísloví, že bez práce nejsou koláče. Proto sportu zdar a běhu zvlášť!

Můj života běh můžete podrobněji sledovat na www.blindman.cz

Ondřej Zmeškal foto
  • přečteno: 1575/1509×
Běhám ve tmě Běhám ve tmě

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Pomáhej během

všechny články Pomáhej během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků