logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Půlmaraton a jiné poloviny

Půlmaraton a jiné poloviny

Každý, kdo chce a může, dnes v Praze poběží Hervis 1/2maraton. Stejná trať, a přece pro každého jiná: pro někoho jenom polovina (maratonu), pro jiného dvojnásobek (desítky).

Je to podobné jako u klasické atletické „půlky“: pro mílaře pouhá, ale o to rychlejší polovina; pro čtvrtkaře sice pomalejší, ale za to dvojitá porce. Každý jsme zkrátka zvyklý na něco jiného. A proto se liší i naše očekávání od dnešního půlmaratonu. Někdo ho poběží poprvé, protože takovou vzdálenost ještě nikdy neuběhl. Někdo po desáté, protože je to pro něj samozřejmá součást každoroční přípravy na maraton.

Přestože obě poloviny téhož jsou matematicko-fyzikálně vždy stejné, ze života víme, že existují i poloviny různé. A nemusí jít ani o běhání, určitě jste už taky kupovali „tu větší“ půlku chleba, nebo „tu menší“ polovinu grilovaného kuřete. Jiný z mnoha příkladů: jdu-li v noci sám kilometr dlouhou trasu přes město, její půlkilometrová polovina přes neosvětlený park se mi zdá „delší“.

Doufejme, že se nám nebude zdát „delší“ druhá půlka dnešního půlmaratonu. V opačném případě by to znamenalo, že jsme se nechali strhnout k příliš rychlému tempu v první – tím pádem „kratší“ – půlce, a závod tak jako mnoho jiných přepálili…

Určitě se to nestane pozorným žákům našeho špičkového (vlastně patového, protože běhá mírně přes patu) Učitele. Ti jsou totiž už z jeho tréninků naučeni, že polovičním tempem se dá doběhnout dvakrát dál. Zkrátka kdo umí nejprve běžet na půl plynu, může pak snadno přidat plyn (a pokud měl předtím luštěniny, může přidat i bioplyn).

Mimochodem: polovina je i dobrou rozlišovací hranicí mezi optimisty a pesimisty. Pesimista například vidí nedopitou sklenku vína jako poloprázdnou (je v ní už jen polovina), kdežto optimista jako poloplnou (je v ní ještě polovina). O zbývající polovině pracovní doby se ale oba vyjádří opačně!

Z této teorie také vyplývá, že Češi jsou na rozdíl od Slováků optimisty: naše polojasno totiž slovenština pesimisticky nazývá polooblačno :) – Teď už ale vážně, sranda končí. Ty, kdo chtějí číst závěrečný odstavec hned ráno před půlmaratonem, upozorňuji, aby to raději nedělali, nebo vůbec nevyběhnou!

Už starý řecký filosof Zenon upozornil na to, že chceme-li doběhnout z jednoho místa do druhého, musíme logicky nejprve proběhnout polovinou jejich vzdálenosti. Předtím ale logicky musíme proběhnout polovinu poloviny této vzdálenosti, předtím polovinu poloviny poloviny, předtím…atd. až do nekonečna. Proběhnout nekonečné množství bodů – navíc v konečném čase – však jistě není možné, takže logicky vzato se vůbec pohybovat nemůžeme. Natožpak vyběhnout na jakýsi běžecký závod!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 9490/9373×

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Míšo, lehká chůze by mohla pomoc, se sporty je to bída, ale mohlo by pomoci veslování na veslařském…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Zdravím, mám natržená svalová vlákna na bérci, nemůžu tedy pokračovat v tréninku na půlmaraton a…»
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : Dobre jste zpracovani systemem,mak ma napr.10krat vice vapniku nez kravske mleko,dale vsechny druhy…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků