logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička

Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička

Každému běžci se to už bezpochyby nespočetněkrát stalo. Většinou to přijde v tu nejméně vhodnou chvíli. Ačkoliv se to jeví jako záležitost, jež za normálních okolností jen těžko nazvat problémem, tak když je správně načasovaná, stane se středem našeho vesmíru a nedokážeme myslet na nic jiného. Můžeme si nadávat, že jsme si to nepojistili před tím, než jsme vůbec vyběhli, abychom opět nebyli nuceni čelit jádru věci těsně před vrcholkem nebo nedej bože cílovou rovinkou. Léty prověřeno, nadávání či výčitky jsou, diplomaticky řečeno, málo platné a náš problém sami o sobě nikdy nevyřeší. Nezbývá než zpomalit, zastavit, zaujmout pozici hlubokého dřepu a … zavázat si tkaničku.

Mě tato situace potkala během tréninku mnohokrát. Začala jsem pravidelněji běhat po loňském pražském půlmaratonu, který jsem zaběhla za 2:14:42. Zvědavost, jak moc by tréning dokázal ovlivnit čas a nějaké to kilo navíc zapříčinily, že jsem se sebou začala něco dělat. Pohyb mi jednoznačně příjemně okořenil můj sedavý životní styl. Při běhání jsem měla čas všechno v klidu promyslet, dostávala kreativní nápady a naučila se na problémy koukat shora, jako na rozvázanou tkaničku.

Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička

V listopadu nastoupilo odhodlání zúčastnit se pražského půlmaratonu, tentokrát však jako dobroběžkyně přes centrum Paraple. Také jsem se přihlásila do women's challenge, díky čemuž mi na konci února byl Milošem Škorpilem sestaven tréninkový plán. Připravuji se podle něho na pražský maraton. Od té doby v mé hlavě nezaznívají zbytečné otázky zda se mi chce či nechce, zda prší, sněží či padají trakaře. Co je psáno, to je dáno. Při nepřízni nebes navštěvuji posilovnu s běžeckým pásem. Také jsem si vyzkoušela, jak běh ve sněhu dává do těla a navíc pěkně očistí běžeckou obuv. Alternativní tréninky mi příjemně rozbíjejí stereotyp běžeckého plánu – plavu, posiluji a chodím na jumping.

V rámci plnění plánu jsem také už navštívila spoustu pěkných míst. Na sobotní, tedy nejdelší trénink týdne, se po pátku, který jako jediný odpočinkový den týdne prosedím v práci za počítačem, skutečně třesu jak drahý pes(nedočkavostí samozřejmě). Trasu si vždy plánuji tak, aby vedla skrz atraktivní cíle. Objevila jsem kouzlo značených turistických tras. Klube českých turistů, děkuji za ně! Mezi místa navštívená během tréninku například patří Vinařická hora, studánky, vrcholky, lesy i rybníky v CHKO Brdy. Běhačky se staly nedílnou součástí mého cestovního zavazadla. Moc se mi líbilo předjaří v jižním tyrolsku, kde už běhalo pomalu více místních než lyžovalo. Vždy mě potěšili pozdravem “Ciao!”, což se poslouchalo lépe než můj běhací playlist. Už se těším, až se tam opět podívám.

Když jsem přeběhla hranici třiceti kilometrů, byla jsem sama ze sebe překvapená, že místo vytlačování sedmikrásek srším spokojeným životem, jako nikdy před tím. Nedočkavě jsem začala odpočítávat po dnech pražský půlmaraton. V týdnu, který jemu předcházel, začala přicházet nervozita. Snažila jsem si vzít k srdci všecky Milošem publikované rady na běžecké škole, abych sama sebe ujistila, že dělám vše, co můžu.

Večer před jsme se sešly s holkama z women's challenge, společně si vyzvedly startovní čísla a nasávaly předzávodní atmosféru, která hýbala Prahou. Pak konečně přišel den D. Na poslední chvíli jsem navštívila toi toi – fronta byla dlouhá, čas se krátil, adrenalin, že nestihnu start, rostl… Do koridoru jsem se dostala až pár minut před desátou…..4-3-2-1 – Prásk – a pak ty geniální tóny Smetanovy Vltavy. Nedá se to snad ani slovy popsat. Chce to zažít. Slzy jsem zatlačila a schovala do cíle. Pak už v mé hlavě probíhalo stále dokola první Milošovo přikázání – nepřepal to. První kilometry se táhly jako karamel. Po třetím mé oči nechtějí vidět nic jiného než cíl. Nicméně po brzkém občerstvení mi ionťák s pomerančem rozpohybovaly tělo a běželo se mi mnohem lépe už jen při pomyšlení, jak za pár kiláčků na mě čekají další.

Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička

Za nedlouho to přišlo. Jako na potvoru, zrovna když jsem běžela v blízkosti vodiče, rozvázala se mi tkanička. To je tak, když neuposlechnete některé přikázání a v předstartovním shonu neuděláte onen pojistný uzel. Zatím, co si zavazuji, vodič mizí v dáli. Nechávám se unášet davem dál. Najednou mi to běží jako po másle. Každou chvilku občerstvení či osvěžení. Na osmnáctém si říkám, že konečně přišel čas, kdy můžu zrychlit. V tom ovšem přichází na scénu druhá čerstvě rozvázaná tkanička. Ach já holka nepoučitelná. Při zavazování u kraje trati mi jedna divačka říká: ,,To je v pohodě, tady se může odpočívat, tady jo.”. Tss, já přece neodpočívám, jen tu mrchu musím zavázat, pomyslela jsem si a nahodila úsměv. Na tento popud jsem zrychlila. Při tom zrychlování se mi podařilo přehlédnout ceduli značící dvacátý kilometr. O to více mě potěšil pohled na nápis 800m do cíle.

Za mostem na mě čekalo sladké překvapení. Čas na cílové bráně ukazoval 1:46 a nějaké drobné. V to mě ani nenapadlo doufat. Trénink funguje víc, než jsem si myslela. Byl to další velký a skvělý zážitek, který mě snad čeká ještě mnohokrát.

Barbora Endrštová foto
  • přečteno: 2092/1982×, 4 komentáře
Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička Nic mě nerozčílí víc, než rozvázaná tkanička

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 21. 4. 2016 8.23 hod. | 62.245.112.xx
Rozvázaná tkanička samozřejmě naštve, a jde podobným problémům předejít, nicméně čtu třeba: "Najednou mi to běží jako po másle. ", což celkem dobře odpovídá jiným zkušenostem. Prostě nucená přestávka nemá jen negativní vliv, v podobě ztraceného času potřebného k zavázání, ale má i pozitivní vliv, v podobě krátké regenerace, snížení tepu apod., takže vliv na výsledný čas může být malý. Pravda ovšem, že lepší si takovou pauzu udělat, kdy člověk potřebuje, třeba v okolí občerstvovačky, než v době, kdy je "vynucená". Ale pokud se běží třeba půlmaraton, tak to není žádná tragedie. :-)
Gratuluji k pěknému času a přeji hodně dalších úspěchů.

MartiNo | 20. 4. 2016 10.41 hod. | 89.250.109.x
A jo, nadsázka... tak to jo :-)
Řekla bych, že trénovat zavázání tkaniček, se kterými pak nepoběžíš, nemá smysl – v klidu se nejspíš nerozvážou ;) Ono jde asi spíš o to si před startem závodu vzpomenout i na ty "drobnosti" – osobně tkaničky kontroluju nejmíň třikrát, i sílu utažení – nesnáším, když jsou moc nebo málo...
Ať se ti nadále daří a běhá to to s větrem o závod!

Barbora Endrštová | 20. 4. 2016 8.55 hod. | 147.32.229.xxx
MartiNo: Moc Ti děkuji :) ...a jasně, je tam špetka nadsázky...!:) Ale mě se to stává často, včera na štafetě jsem to také mnohokrát zahlédla ;-) .... Ale jak tak čtu tvůj komentář, tak asi zařadím na pátek(kdy mám rest-day) trénink zavazování tkaniček :D.... ;-)

MartiNo | 18. 4. 2016 11.41 hod. | 89.250.103.x
Především gratuluji k úžasnému času!
ale tedy "Každému běžci se to už bezpochyby nespočetněkrát stalo." Ne, nemyslím. Stane se, tkanička se rozváže. Ale jelikož je to zkušenost opravdu nepříjemná, většina běžců se snaží rozvazování napříště předejít, takže "nespočetněkrát" se jim fakt nerozvazují ;-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Johnson & Johnson Women´s Challenge 2016

všechny články Johnson & Johnson Women´s Challenge 2016

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas91
Asics128
Brooks18
Inov-854
Icebug5
Hoka One22
Mizuno53
Newton5
NB21
Nike58
Salming353
Salomon40
Scott3
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce47
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků