logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?!

Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?!

Když jsem psal svůj první blog pro Běžeckou školu, tak jsem se rozepsal o zranění a trablech s tím spojených. Dnes v dubnu je vše jinak:-). Mám za sebou 4 měsíce tvrdého tréninku a první závodní test na Pražském 1/2maratonu, kde jsem si splnil cíl, doběhnout do 1:45 h. Ověřil jsem si, a to nejen já, že tréninkový plán stanovený Milošem Škorpilem funguje a z plného tréninku se dá zaběhnout krásný čas.

Je krásně vidět, jak jsme se všichni posunuli ve výkonech a v kondici. Nejlépe to dokumentují naše debaty na Fcb, kde už neřešíme běhy (dříve dlouhé) 10 km, ale jak dáváme běhy 30 km a naše tempo se na stejných tepových frekvencích posunulo minimálně o minutu k nižším hodnotám. Jediný, co přetrvává, je respekt z maratonské vzdálenosti. Tam musím přiznat, sám za sebe, jsem se moc neposunul a pořád v hlavě „šrotuje“, co mě vlastně čeká a jak to po 35 km bude vypadat:-). Jeden posun tam je, už uvažuji, co bude po 35 km a ne po 21 km:-). Je vidět, jak lidská paměť klame a vlastně si neuvědomuje ten úžasný pokrok za 4 měsíce.

Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?!

Musím před Milošem smeknout a jen chválit za vyvážený trénink a veškerou podporu, kterou nám poskytuje. Jedna z rad byla nechat si udělat zátěžový test. Už dříve jsem o něm uvažoval, ale nikdy vlastně nebyl pořádný důvod tam opravdu jít. Teď jsem chvíli uvažoval, jestli mi to něco přinese, ale trenérovi se nemá odporovat a tak jsem vyrazil. Nechci popisovat známé věci, jak test probíhá, to si najdete i na stránkách Běžecké školy, opravdu vás nepřipraví o litry krve a dokonce i odejdete po vlastních:-).

Jen chci napsat, co mi přinesl, a to asi bylo vůbec nejdůležitější. Bylo to zjištění, že opravdu mám na to uběhnout maraton a to dokonce prý za lepší čas než plánujeme:-). No řekněte, koho by takové vědecké zjištění nenakoplo a nezvedlo sebevědomí:-). Chvíli jsem uvažoval, jestli není Miloš Škorpil domluven s Vital Praha na nabuzení běžcovy mysli:-). Ale 3 stránky podrobných grafů a tabulek mě přesvědčily, že asi ne a uvěřil jsem svým natrénovaným schopnostem. Samozřejmě mě další 30 km běh zase posadil na zem, ale ta víra tam je a to je k nezaplacení:-).

Zkouška pravdy pak nastane 8.5.2016 na trati a věřím, že i v cíli Pražského maratonu.

Jinak musím přiznat, že celý tenhle bláznivý nápad s maratonem je samozřejmě hlavně pro to, abych si uspokojil své ego stárnoucího chlapa a dokázal si, že ještě nepatřím do starého železa. Nevím, jak jiní, ale neznám jinak rozumný důvod, proč bych se měl honit 30 km a více, pak doma ležet s křečemi v nohou a jakmile povolí, vyrazit na další intervalový nebo tempový běh:-).

Následně si o tom vyprávět, zvesela, s kamarády ze skupiny a zjišťovat, že v tom člověk není sám a pocity jsou u většiny podobné. Ta naše skupinka běžců, která se podporuje v rámci projektu, je k nezaplacení, jak při sdílení zkušeností a poznatků z tréninku, tak při veselých společných výbězích, kdy se ty km polykají tak nějak samy.

Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?!

Co říct na závěr, moc se těším, i když se strachem na den M, kdy už vyběhneme. Čtyři měsíce tréninku jsou náročné nejen na fyzičku, ale mají vliv i na celou rodinu, kdy vše je podřízeno tréninkovému plánu, i když si občas o den posunete trénink, tak objem prostě naběhat v týdnu musíte, a času je pořád méně a méně s tím, jak narůstají km:-) a doba na trase.

Jediná věc, která mě za dobu mého běhání cca 3,5 roky nepotkala, ale kterou stále vyhlížím, je ta běžecká “nirvána, euforie”, co všichni popisují na internetu a v knihách, jak je to nádherný pocit z běhu a jde to samo, tak lidi věřte, že je to hlavně dřina, dřina a zase dřina a bolí vás celé tělo:-). Je to ale nádherná dřina a zase opět vyběhnete, když běhu jednou propadnete. S přesvědčením, že to my všichni z programu Miloše Škorpila „maraton s Milošem pod 4 hodiny" 8.5.2016 v Praze dáme. Věřím, že někdy tu běžeckou „nirvánu" zažiji a najdu, proto pokračuji v běhu života a tréninku dál:-).

Daniel Fojtík foto
  • přečteno: 2700/2529×, 2 komentáře
Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?! Trénink na maraton pod 4 hodiny vrcholí, aneb kde je ta běžecká „nirvána“?!

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jitka | 20. 4. 2016 13.54 hod. | 193.228.234.xxx
Nirvána se dostaví v Pařížské a na modrém koberci.

Stepan | 20. 4. 2016 8.43 hod. | 37.48.18.xx
Moje zkusenost – nirvana v tvrdem treninku neprichazi. Telo permanentne zatezuju na hranici moznosti a na endorfiny neni moc prostor. Me nirvana prisla po par letech pri regeneracnich vybezich. Proste se mi najenou bezelo lehce a krasne.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Zaběhni maraton s Milošem pod 4 hodiny

Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

všechny články Zaběhni s Milošem maraton pod 4 hodiny

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví41
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice109
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Vesměs má tak člověk motivaci k dalšímu tréninku a závodění. Já podobných hraničních časů mám více,…»
  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků