logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovat jen jednou týdně nemá smysl

Sportovat jen jednou týdně nemá smysl

Každý člověk, který se rozhodne začít sportovat, k tomu musí mít nějaké důvody. Ty jsou rozhodující pro jeho další postup. Když chce být zdravější, měl by brát v potaz to, kolik mu je let, jakého je pohlaví a jak vypadá jeho zdravotní stav i jaké choroby prodělali jeho příbuzní.

Například mužům, kterým je 40 a víc a kteří se chtějí navrátit ke sportům, jež dělali před dvaceti lety, by se to nemuselo zdravotně vyplatit. U žen je tato hranice posunuta z biologických a hormonálních důvodů na 50 a víc let. V uvedeném věku se člověk cítí poměrně dobře, většina obtíží je schovaná, ale při nečekaně velké sportovní zátěži by se zdravotní problém mohl objevit.

Dalším faktorem při rozhodování je zvážení, nakolik jsem zdráv. Když je mi 25 a jsem stoprocentně zdráv, je to jiné rozhodování, než když už čtyřicátníkovi lékař několikrát naměří vyšší tlak nebo vyšší cholesterol, případně když budoucí sportovec ví, že má opakované problémy třeba s kotníkem. V tom případě považuji za nezbytné, aby muž

ve stáří od 40 let a žena od 50 let (zde však jde spíše o biologický než kalendářní věk) před sportováním navštívili svého praktického lékaře či odborné lékaře, u nichž se léčí, a zeptali se, jestli mohou určitý druh sportu provozovat.

Lékař je může poslat na zátěžové testy a po jejich vyhodnocení řekne, že mu například sportování jenom prospěje.

Jestli se člověk, který v pětapadesáti řídí firmu, sedí jen u počítače a na poradách a občas cítí bolest na hrudníku, rozhodne sportovat, je zcela přesně předurčen k tomu, aby se mu něco stalo.

Když lékař sport doporučí, nemá cenu sportovat jednou za týden. Aby tato aktivita měla nějaký smysl, musí ji náš sportovec vykonávat třikrát až čtyřikrát týdně, třeba obden. No a v tom případě musí zvážit, jestli na sport bude mít vůbec čas a vůli.

Pokud ano, pak si musí vybrat sport, který ho bude bavit. U lidí, kteří měli ve sportování velkou pauzu, je lepší cyklický sport, tedy opakující se pohyb. Může to být chůze nebo běhání, jízda na kole, veslování. Pak můžete frekvencí a intenzitou pohybu ovládat vnitřní tělesnou intenzitu a tím řídit odpověď organismu.

PAVEL STEJSKAL – sportovní lékař vyučuje na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně

Článek vyšel ve středu 8. června v deníku Lidové noviny, v rubrice: Medicína & věda a vychází se svolením redakce

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 2244/2124×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 16. 6. 2016 18.17 hod. | 62.245.112.xx
"nějaký smysl ..." Lepší 1x týdně, než vůbec, nebo snad ne?

pavel kosorin | 16. 6. 2016 6.04 hod. | 95.140.247.xxx
hlavně neberte v potaz, kolik vám je let :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků