logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Sportovat jen jednou týdně nemá smysl

Sportovat jen jednou týdně nemá smysl

Každý člověk, který se rozhodne začít sportovat, k tomu musí mít nějaké důvody. Ty jsou rozhodující pro jeho další postup. Když chce být zdravější, měl by brát v potaz to, kolik mu je let, jakého je pohlaví a jak vypadá jeho zdravotní stav i jaké choroby prodělali jeho příbuzní.

Například mužům, kterým je 40 a víc a kteří se chtějí navrátit ke sportům, jež dělali před dvaceti lety, by se to nemuselo zdravotně vyplatit. U žen je tato hranice posunuta z biologických a hormonálních důvodů na 50 a víc let. V uvedeném věku se člověk cítí poměrně dobře, většina obtíží je schovaná, ale při nečekaně velké sportovní zátěži by se zdravotní problém mohl objevit.

Dalším faktorem při rozhodování je zvážení, nakolik jsem zdráv. Když je mi 25 a jsem stoprocentně zdráv, je to jiné rozhodování, než když už čtyřicátníkovi lékař několikrát naměří vyšší tlak nebo vyšší cholesterol, případně když budoucí sportovec ví, že má opakované problémy třeba s kotníkem. V tom případě považuji za nezbytné, aby muž

ve stáří od 40 let a žena od 50 let (zde však jde spíše o biologický než kalendářní věk) před sportováním navštívili svého praktického lékaře či odborné lékaře, u nichž se léčí, a zeptali se, jestli mohou určitý druh sportu provozovat.

Lékař je může poslat na zátěžové testy a po jejich vyhodnocení řekne, že mu například sportování jenom prospěje.

Jestli se člověk, který v pětapadesáti řídí firmu, sedí jen u počítače a na poradách a občas cítí bolest na hrudníku, rozhodne sportovat, je zcela přesně předurčen k tomu, aby se mu něco stalo.

Když lékař sport doporučí, nemá cenu sportovat jednou za týden. Aby tato aktivita měla nějaký smysl, musí ji náš sportovec vykonávat třikrát až čtyřikrát týdně, třeba obden. No a v tom případě musí zvážit, jestli na sport bude mít vůbec čas a vůli.

Pokud ano, pak si musí vybrat sport, který ho bude bavit. U lidí, kteří měli ve sportování velkou pauzu, je lepší cyklický sport, tedy opakující se pohyb. Může to být chůze nebo běhání, jízda na kole, veslování. Pak můžete frekvencí a intenzitou pohybu ovládat vnitřní tělesnou intenzitu a tím řídit odpověď organismu.

PAVEL STEJSKAL – sportovní lékař vyučuje na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně

Článek vyšel ve středu 8. června v deníku Lidové noviny, v rubrice: Medicína & věda a vychází se svolením redakce

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 5256/5020×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (9 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 16. 6. 2016 18.17 hod. | 62.245.112.xx
"nějaký smysl ..." Lepší 1x týdně, než vůbec, nebo snad ne?

pavel kosorin | 16. 6. 2016 6.04 hod. | 95.140.247.xxx
hlavně neberte v potaz, kolik vám je let :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší trénink na kopce je výběh na teplou ostravskou haldu : Bude to rozhodně zajímavý závod, jen taková drobnost ohledně časového limitu, 10km za 90minut není…»
  • TAJEMSTVÍ LAKTÁTOVÉ KŘIVKY : Sorry, samozřejmě sodná sůl... C3H5NaO3 »
  • TAJEMSTVÍ LAKTÁTOVÉ KŘIVKY : Je to divné. Draselná sůl asi nebude laktát sodný. »
  • Born To Run (Zrozeni k běhu). Polemika s knihou, která změnila svět běhání : K té přirozenosti zmíněné v posledním odstavci: pořád mám dojem, že to člověk má dané, i když to v…»
  • Trail nás učí odolnosti a samostatnosti : Zná někdo ten seriál 7 pohoří ? že nemaj přístupnej web ??? »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků