logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Ohlédnutí kuchaře Davida Šaška z Party maraton za osmi měsíci přípravy a tím, jak poběží jeho život dál

Ohlédnutí kuchaře Davida Šaška z Party maraton za osmi měsíci přípravy a tím, jak poběží jeho život dál

Trochu mi to trvalo, ale nakonec jsem se přece jen dostal k tomu, abych také napsal pár krátkých pohledů z přípravy na maraton 2016 s Partou maraton a vynikajícím trenérem Milošem Škorpilem.

Co říci? Bylo to pro mne osobně velice zajímavých osm měsíců, které byly fyzicky náročnější, to přiznávám, ale ať už to zní jakkoliv, naprosto osvěžily a prosvětlily můj život posledních let. Našel jsem si i trochu času pro sebe, potkal jsem spoustu fajn lidí, teď již přátel, jak ze strany nás novodobých maratonců, tak z řad celého filmového štábu.

Moji spoluběžci, zvláště někteří, na sobě udělali naprosto neuvěřitelný kus práce a pokrok, čemuž bych až těžko věřil z nějakého vyprávění. Doufám, že mojí milí přátelé prominou, ale když jsme na našem prvním setkání byli nuceni doběhnout tramvaj, která byla vzdálená asi dvacet metrů od nás a my nedoběhli, říkal jsem si, tak to bude asi ještě zajímavé. Nepochyboval jsem, ale přemýšlel jsem, zda se vůbec dá najít taková motivace, aby se dal s takovým základem oběhnout celý maraton 42,195 km!

Ukázalo se, že když máte výjimečného trenéra, který dokáže naslouchat každému individuálně a citlivě pracuje s osobností každého člověka, je možné i nemožné:-). Já osobně jsem ocenil například délku tréninku předepsanou v mém plánu na celkový čas a ne na kilometráž. Když by nějaký trenér řekl, „Tak dnes si dáš prostě třicítku a makej“, tak bych si asi zaklepal na čelo a jako správný beran bych dal maximálně patnáct, nebo pro jistotu vůbec nic:-), a navíc by mě to číslo opravdu stresovalo! Ale když vám trenér řekne „Dnes zkus běžet svým tempem tři hodiny, užívej si to, nezávoď, hlavně tě to musí bavit a užívej si, že jsi venku na vzduchu a v přírodě“... Najednou prostě běžíte, užíváte si to, zjistíte, že se musíte i trochu brzdit a při doběhnutí zůstanete zírat na hodinky: „Cože?! To přece není možné! Já jsem dneska dokázal běžet skoro 32 kilometrů a fantasticky jsem si to užil!!" A takhle jsem já osobně s lehkostí přešel za svou pomyslnou hranici 21,5 kilometrů. Náš trenér Miloš je typ člověka – trenéra, který jde sám příkladem, dokáže vše trpělivě vysvětlit a předvést. To, co dělá, dělá s láskou a dosahuje dodnes nadlidských výkonů a rekordů. K takovému trenérovi máte naprosto přirozený respekt a úctu. Nemusí vás nikdo hecovat, vy se přirozeně snažíte držet jeho rad, zkušeností a pečlivě naslouchat. Víte, že vás každá jeho rada obohatí a posune vás dál k vašemu cíli. Jdete běhat za každého počasí, protože víte, že to bude nakonec radost a každé neodškrtnuté políčko v tréninkovém plánu berete skoro jako neúctu k člověku, který vás chce něco naučit a předat vám své dlouholeté zkušenosti, bez tajnůstkaření.

Takhle nějak probíhal celý můj půlrok přípravy. Užil jsem si to a získal spoustu cenných zkušeností do dalších běžeckých let. Z naší skupiny jsem měl s během asi nejvíce zkušeností a to i z účastí na desítkách či půlmaratonech. Měl jsem ale i spoustu špatných návyků, které mi běh naopak ztěžovaly. Nakonec jsem si špatným stylem, ještě před tréninkem s Milošem, uhnal pár zranění, kterým jsem mohl bezpečně předejít. Doufám, že si pár rad ohledně stylu uchovám v paměti a pomalu se dám opět do pořádku. Díky mojí časově a fyzicky náročné práci, mi nezbýval a nezbývá dostatečný čas na správnou regeneraci, což je také jedna ze stěžejních věcí náročnějších a pravidelných tréninků. Takže je u mne stále co zlepšovat, jak na běžeckém stylu, tak na práci s časovým rozvrhem a rodinným plánováním, což asi hlavně ocení i moje žena Simon.

Běh se již dříve stal nedílnou součástí mého života, díky kamarádovi z Valencie Antoniovi, avšak tato zkušenost pod vedením Miloše Škorpila mu dala naprosto nový rozměr. Celkově na mne trénink měl velmi pozitivní dopad, kdy jsem si uvědomil spoustu důležitých věcí, o kterých jsem ve svém běžném rytmu a nasazení neměl čas přemýšlet. Dlouhé běhy pro mne byly i z tohoto důvodu velkým přínosem. I když jsem se mnohdy den dva po něm cítil vyčerpaný a podrážděný. Ale to zcela určitě připisuji na vrub nedostatečnému spánku, což se rovná regeneraci.

Po maratonu jsem se cítil báječně a těšil se na další běžecké akce. Těšil jsem se hlavně na akce trochu více v přírodě. Následoval pražský trail na Petříně, pak krásný půlmaraton Silva Nortica v Nových Hradech, a opravdu silný zážitek, který určitě příští rok zopakuji, byl běh pro paměti národa v oboře Hvězda. Snažím se teď stále udržovat v rámci svých možností, abych si užil večerní desítku Prahou začátkem září a následně půlmaraton v Ústí nad Labem. Doufám, že se tam setkám i s úžasnými běžci z Party maraton:-). Nedávno mne obrovsky nadchla i představa účasti na čtyřiadvacítce 12-13. listopadu 2016 ve Františkových Lázních, tak uvidíme, jak to všechno dopadne.

Prioritně si potřebuji dát do pořádku bolístky způsobené vlastní blbostí, a pak samozřejmě běhat dál, užívat si radost z pohybu a svobody, protože cítím, že bez běhu už to prostě asi nikdy nepůjde.

Děkuji Miloši, děkuji Simonko, děkuji Antonio a děkuji vůbec vám všem, kteří jste stejně naladěni a inspirujete další nové běžce!

David Šašek foto
  • přečteno: 6564/6274×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (31 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Danuše | 25. 8. 2016 8.19 hod. | 90.178.194.xx
Davide moc krásně napsané. Celý pořad jsem sledovala a moc vám všem fandila. Miloše znám osobně a Tvá slova mohu jen potvrdit. Do Ústí se chystám s manželem to se asi nepotkáme, ale pokud jen trošku váháš, zda přijet k nám na západ do Frantovek, mohu jen říci přijeď a zažiješ něco co jsi ještě určitě nezažil a určitě se na trati potkáme, aby ne 24h je přeci dost dlouhá doba :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běh – můj život

všechny články Běh – můj život

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Hubnutí – zákeřná nemoc, která jednou vyhubí lidstvo aneb hubnutí do úplného zblbnutí : Docela by mě zajímalo, zda existuje něco jako ideální váha pro běžce, kde je ten dobrý poměr…»
  • Bolí vás po běhání klouby? Je běh sport, který není vhodný pro lidi s nadváhou či ty, co s nimi mají problémy? : Dobrý den. Hezký článek. Kvalitu Phlogenzymu mohu ze své zkušenosti jednoznačně potvrdit. »
  • Každá mince má dvě strany, aneb co všechno se můžeme naučit od běžeckých zranění : Ahoj, tak už jsem se konečně dostal k nějaké reakci na Miloše články. Nejprve bych chtěl…»
  • Tři základní pravidla sestavení tréninkového plánu pro běžce : Mám trochu posunutou představu, co je to pomalý běh, tempo maratonu +60-75s je trénink obecné…»
  • Předprodej speciální edice triček Běhám tak pomalu, protože... : Michale, předpokládám, že teď už je tvá objednávka vyřešena, kdyby cokoli, obrať se prosím mailem…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků