logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Kdy chcete skončit s běháním?

Kdy chcete skončit s běháním?

Budete-li běhat správně, zdravě a přirozeně, můžete běhat celý život. Bez jakýchkoli zdravotních problémů a s radostí.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Žijeme ve světě paradoxů
  2. Chce to pár rozumných instrukcí
  3. Hýbat se správně
  4. Jsme ještě sapiens?
  5. Jak na to
  6. Je to v hlavě
  7. Můžeme běhat celý život
  8. Naviděnou na Havaji

Žijeme ve světě paradoxů

Ptáky nemusí nikdo učit létat a člověka nemusí nikdo učit běhat. Je to tak? Bohužel nikoli. Samozřejmé věci jsou v našem světě čím dál méně samozřejmé. Ptáci se někdy ocitnou v natolik mizerném životním prostředí, že ztratí přirozenou schopnost létat (třeba když do oceánu vytečou tuny ropy z děravého tankeru). A lidé? Náš životní styl se ve většině případů podobá tomu děravému tankeru – vytéká z něj energie a naše cíle se ztrácejí v nedohlednu.

Většina z nás žije v podmínkách velmi vzdálených tomu, co se považuje za zdravé a přirozené. Částečně to není naše vina. Žijeme v technologicky vyspělém světě, který dělá skoro všechno za nás. Je to pohodlné, ale současně otupující. Naše základní instinkty jsou paralyzovány, protože je nepoužíváme, takže jsme svědky velkých paradoxů. Uprostřed nadbytku jídla máme stejně nafouklá břicha jako podvyživené děti v Africe. V online světě máme okamžitý přístup k miliardám informací, ale současně ztrácíme smysl pro realitu. A ačkoli je vesmír a celý náš svět v permanentním pohybu, převážná většina z nás sedí většinu dne na zadku. Jsme jako zvířata v zajetí – nehybní, překrmení, vystresovaní a s poněkud otupělými instinkty.

Chce to pár rozumných instrukcí

I když běhám už mnoho let, přihlásil jsem se do výcviku instruktora kondičního běhu, protože vím, že mohu běhat technicky lépe, s menší námahou, s nižším výdejem energie a bez rizika zbytečného zranění nebo rychlého opotřebování kloubů. Na začátku jsem si nebyl úplně jistý, co od toho školení vlastně můžu čekat. Instrukcí jak běhat je přece plný web a kondici mám celkem slušnou. Miloš Škorpil mi sice mnohokrát říkal, že správná technika běhu je hrozně důležitá a že ji neumíme, ale bral jsem to vždycky s rezervou. Běhat přece umí každý. Nebo ne? Bohužel ne.

Takže co jsem na tom výcviku zjistil? Třeba to, že když si uděláme čas a poslechneme si výklad o běžeckém stylu v klidu a v souvislostech, rychle zjistíme, že jsme pěkně mimo mísu. Dokonce i když běháme dlouhá léta a myslíme si, že o běhání už víme úplně všechno.

Hýbat se správně

Mluví se o důležitosti pohybu. Ano, zvednout se od televize, vystoupit z auta, vyběhnout z kanceláře a začít se hýbat je velmi důležité. Kdo nezačne, pravděpodobně umře zbytečně brzy, nebo se z něj stane chodící mrtvola. Hýbat se je důležité, ale hýbat se správně je důležité úplně stejně. Protože kdo se hýbe blbě, koleduje si o zdravotní problémy stejně jako ten, kdo se nehýbe vůbec.

Jsme ještě sapiens?

Člověk byl stvořen k pohybu, biologicky se zformoval do současné podoby díky tomu, že se pohyboval. Jak fyzicky, tak duševně. Díky pohybu a myšlení jsme se vyvíjeli, napřimovali, zdokonalovali. Stal se z nás homo sapiens, člověk moudrý. V poslední době jako bychom tu moudrost tak trochu ztráceli. S myšlením to nepřeháníme a hýbeme se čím dál méně, dokonce tak málo, že nás to začíná vážně ohrožovat. Těžko říct, jestli ještě probíhá nějaká evoluce, jestli jako biologický druh jdeme v nějakém ohledu dopředu. Spíš bych řekl, že se pohybujeme tak trochu zpátky. Díky nepohybu se z člověka vzpřímeného (homo erectus) stává člověk ohnutý, z člověka šikovného (homo habilis) člověk nešikovný (minimálně pohybově) a z člověka moudrého (homo sapiens) člověk pošetilý.

Jak na to

Běhat správně neznamená zvedat nohy, nosit ruce a v jakémsi schouleném stavu s velkou námahou poskakovat do cíle. Běhat správně znamená přerušit na chvíli to poskakování, sednout si na zadek a v klidu si poslechnout někoho, kdo ovládá techniku přirozeného běhu. A naučit se něco nového – zvolna napřímit své pokroucené tělo, pomalu zvednout svoji ustaranou hlavu, identifikovat ve svém těle těžiště, uvědomit si funkci svých rukou a s využitím gravitace dostat svoje tělo do pohybu zcela přirozeným způsobem. A v tomto přirozeném stavu a s minimální námahou pokud možno vytrvat. Ruce nechat pracovat, nohy ukáznit a hlavně nikam nespěchat.

Je to v hlavě

Všechno to začíná tím, že se narovnáme a zvedneme hlavu. Co vidíme? Neomezené možnosti. Dokud udržíme hlavu nahoře a nebudeme ji „nosit před sebou“, naše možnosti (nejenom ty běžecké, ale i ty životní!) budou neomezené. Budeme vidět, co potřebujeme a budeme schopni promyslet , co potřebujeme. Zvířata neumí změnit styl svého pohybu, protože nejsou schopna reflexe. Ovšem zvířata to na rozdíl od nás nemají zapotřebí. My to zapotřebí máme, ale naštěstí jsme schopni změnit svůj pohybový styl, protože jsme schopni reflexe. Prostě je to přesně tam, jak se říká – v naší hlavě.

Můžeme běhat celý život

Budeme-li běhat správně, zdravě a přirozeně, můžeme běhat celý život. Bez jakýchkoli zdravotních problémů a s radostí. Nebudeme-li běhat správně, pravděpodobně nás to přestane bavit, nebo budeme vysedávat na ortopedii, protože si tragickou běžeckou technikou odrovnáme klouby. Vytříbená běžecká technika může prodloužit životnost našeho tělesného aparátu a i život jako takový. To stojí za to, abychom jí věnovali trochu pozornosti.

Naviděnou na Havaji

Já osobně to mám nastaveno takhle – s běháním chci skončit, stejně jako s prací, až budu chtít, nikoli až budu muset. Nechci aby za mě rozhodoval stát, kdy půjdu do důchodu, a nechci aby za mě rozhodovali lékaři, kdy půjdu do běžeckého důchodu.

S Milošem Škorpilem jsme se dohodli, že až jemu bude sto a mě devadesát, sedneme na letadlo a zaletíme si na havajský maraton. Ten se běhá bez limitu a to nám vyhovuje, protože pokud jde o běhání, my žádné limity neuznáváme. Aloha!

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 1567/1444×, 3 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Hana Hajná | 21. 9. 2016 19.58 hod. | 188.120.209.xx
Miloši,moc děkuji za odpověd..Byla bych ráda,kdyby ses na můj styl podíval.. a poradil,co a jak mám dělat.kde je chyba.Jsem z jižních Cech,a nevím jak a kde probíhají konzultace pro zájemce jako jsem já.Nevím,kde získat informace.Mohl bys mi poskytnout info,je-li to možné.Zdravím a děkuji za čas,který jsi věnoval mému problému.Hanka

Hana Hajná | 20. 9. 2016 23.08 hod. | 188.120.209.xx
Ráda jsem si přečetla Váš článek s očekáváním,že se dozvím jak to dělat,abych mohla běhat pořád v pohodě a s radostí.Bohužel ,při přípravě na Nike Run jsem si poškodila ploténku,rehabilitace,klid od běhání,po léčbě,konečně mohu zase běhat.Po roce běhání mám zase problémy,tahám za sebou nohu,ploténka se zase hlásí,dva měsíce zase neběhám.Co dělám špatně?Jak ráda bych zase vyběhla.Poradíte mi.?

fotoMiloš Škorpil: Hanko, odpovědět na tvou otázku nelze bez toho, abych viděl jak běháš. Problém však může být i tom jak stojíš. Každopádně bez osobního setkání nelze říci, kde je chyba.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků