logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším

Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším

Tak já jsem začala běhat před rokem a měsícem, a to z toho důvodu, že jsem si chtěla zaběhnout v dubnu Spartan race v Praze. Jinak jsem běh vyloženě nesnášela:-).

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co to znamená, když mluvím o tom, že má člověk běhat pomalu?

Jako většina začátečníků jsem ale byla nadšená z toho, jak rychlý je prvotní progres, a pokaždé jsem chtěla běžet dál a rychleji. Nakonec jsem zaběhla tři zimní a tři letní Spartany 3. úrovně, a k tomu dalších osm různých závodů včetně půlmaratonu, Vltava runu a trailových běhů…

Samozřejmě se mi při takovém tempu, ne zcela správné technice a regeneraci nevyhnula ani běžecká zranění a problémy převážně s koleny, potažmo s přetíženými holeněmi.

No a jak to tak bývá, pokrok se najednou zastavil. Už se neběhá tak lehce, a ani to nejde rychleji a dál bez následného několikahodinového až denního pajdání.

Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším

Zase jsem se ale o to víc (a teď už tuplem) začala soustředit na techniku a protahování. Co se týče zátěžového testu, tak nevím, jestli mám být spokojena nebo ne, protože moc nerozumím tomu, jaké výsledky jsou dobré a jaké ne:D. Každopádně to byla výborná zkušenost a nemůžu se dočkat dalšího testu pro porovnání (kdy už zrovna taky nebudu na keto dietě a budu mít v sobě alespoň nějaké sacharidy a dostatek energie).

Běhání podle TF byl zpočátku problém, který ale sídlí převážně v hlavě (a potom taky v lýtkách, která při pomalém běhu a soustředění se na něj pekelně bolí).

Na nízkých procentech se mi nedařila tepovka udržet, připadala jsem si hloupě mezi ostatními běžci a celkově to byla trochu nuda.

Po pár takových trénincích už ale cítím změnu. Nejenom, že už můžu běhat o něco rychleji, ale také si mnohem víc užívám tu možnost soustředit se na každý došlap a každý pohyb těla.

Sama cítím, že dělám něco špatně, protože se mi nevyhýbá bolest, a tak se snažím analyzovat, v čem ta chyba vězí a zkoušet různé nápravy. Čas na to mám. Jsem nadšená, že mám poprvé nastavený nějaký systematický trénink a plán, a těším se a doufám, že to bude znát i na výsledku:-).

Nerudný týpek

Nikol,

výsledek zátěžového testu mluví jasně ve tvůj prospěch, neboť už nyní jsi na tom tak, že bys měla být schopna uběhnout maraton okolo 4 hodin, a to jsme ještě ani nezačali s pořádným tréninkem.

Nyní něco pro vás všechny, kteří se stále ženete do vysokých rychlostí s tím, že jinak nemá trénink cenu.

Co to znamená, když mluvím o tom, že má člověk běhat pomalu?

Předně chci říci, že běhat pomalu nesouvisí vůbec s tempem, kterým běžíte, ale souvisí s hodnotami tepové frekvence, na nichž běžíte, respektive s tím, jak jste schopni toto tempo udýchat, abyste měli dost kyslíku pro spalování laktátu. Protože laktát je sacharid, který dokáže lidské tělo využít jako zdroj energie, ale to pouze za předpokladu, že má na jeho pálení dost kyslíku.

Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším

Když se rozeběhnete na začátku svého běhu příliš rychle, k tomu, abyste byli schopní zásobit své svaly dostatečně kyslíkem, aby byly schopné při běhu schopné spalovat i laktát, dojde k jeho ukládání (na pozdější časy) do svalů. Svaly vám začnou tuhnout, váš běh se stane namáhavější (budete muset vydat na udržení tempa více energie), nebo pokud na to nemáte vytrénované tělo, tak zpomalíte.

Pokud vyběhnete tak rychle, abyste své tělo dostatečně předzásobili kyslíkem natolik, že i při přechodu na optimální tempo (což je tempo na hranici aerobního prahu), bude mít stále dosti kyslíku na spalování laktátu, tak v tomto tempu budete moci pokračovat až do konce tréninku, aniž by vás tělo donutilo zpomalit.

Správným tréninkem, což je trénink, kdy střídáme různé jeho formy jako intervalový trénink, regenerační běh, trénink obecné vytrvalosti, speciálního tempa, rychlosti, síly, hlavy (ano, i hlava do toho má co mluvit a že taky mluví) v poměru odpovídajícím tréninkovému či závodnímu období, pak dosáhneme toho, že naše forma (fyzická kondice) stoupá bez toho, aby nás brzdila zranění či nemoci.

Nikol Tůmová foto
  • přečteno: 1566/1496×
Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším Běh jsem vyloženě nesnášela, ale nyní se na něj vysloveně těším

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2017 pod 4

všechny články Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2017 pod 4

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Víte, co je to diastáza a cvičení na pánevní dno? : Děkuji za Váš úžasný článek! Asi si najdu nějaké cviky na hluboké stabilizační systém ☺ Jste vzor…»
  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků