logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

V říjnu jsem se dozvěděl, že i když běhám pět až šest let, tak jsem ještě nezačal, a tak jsem tady, abych se to naučil

V říjnu jsem se dozvěděl, že i když běhám pět až šest let, tak jsem ještě nezačal, a tak jsem tady, abych se to naučil

Můj příběh začal cca před 5 až 6 lety, kdy mě kamarád, který v tu dobu dělal orientační běh, hecnul, ať se jdu s ním „vyprdět" do lesa, který mám kousek od domova.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. O čem mluvím, když někomu říkám, že ještě nezačal běhat

Začínal jsem na cca 5 km a postupně jsem se dostal na vzdálenost 10 – 11 km, což jsou dva různé okruhy, které tady běhám stále stejné tempo, cca 5:10/km. Kamarád posléze běhat přestal, a tak jsem běhal většinou sám.

Trénoval jsem pořád stejně. V průběhu té doby jsem se přihlásil na půlmaraton v Českých Budějovicích, ve své domovině. Hybnou silou mého běhání se stala potřeba, každý rok se na tomto závodě zlepšovat.

První změna přišla někdy loni, kdy jsem se dostal ke knize od Miloše, a tak jsem do svých tréninků začal přidávat občas fartleky, někdy jsem běhal kopce, snažil jsem občas přidat i vzdálenost. Můj trénink se začal měnit a hned to bylo zábavnější.

Druhým momentem byl dárek od mé ženy – proběhnutí se ve Stromovce s Milošem. To proběhlo letos v říjnu.

Spolu s Milošem jsme vyběhli do Stromovky, Miloš se mě ptal "A jak dlouho běháš", atd. a přitom pozoroval můj styl, po 10 minutách mi povídá: „Víš, jak jsi říkal, že běháš 5, 6 let, tak mám pro tebe takovou, asi ne zrovna příjemnou, informaci: „Ještě jsi nezačal."

A bylo to. Jsem rád, že jsem to od Miloše slyšel, protože to je moment, který mě nakopne dál. Fakt je, že od té doby, co se snažím o změnu stylu, mě bolí nohy jinde a jinak než před tím, ale to asi jinak nejde.

Původně jsem na maraton chtěl vyrazit až za několik let, ale když se naskytla tahle příležitost, tak proč ne. Od testu jsem si vlastně nic nesliboval, nikdy jsem nic takového nezkusil a zároveň vím, že moje fyzička má velké rezervy, a tak mě potěšil fakt, že v rámci jedné soboty jsem omládnul téměř o 14 let (metabolický věk), a to je přeci bezva, za 3 roky budu slavit 30!:-).

Jinak ze Salmingů jsem zatím nadšený, zvykám si na to pomalé tempo a fakt je, že jsem včera měl pocit, že běžím dle instrukcí a chvílemi i trochu zrychluji, aniž by tepovka letěla vzhůru, zatím jsou to takové záchvěvy, ale věřím, že ty úseky budou postupně delší a delší, a rychlejší a rychlejší, a v partě to toho 7. května společně dáme pod 4!

Nerudný týpek

O čem mluvím, když někomu říkám, že ještě nezačal běhat

Když mluvím o tom, že někdo ještě nezačal běhat, mluvím o běžeckém stylu, kdy v tom dotyčný sedí nebo je v pase předkloněný, v nejhorším případě oboje. Problém je v tom, že ve velké většině, když člověk začne po létech běhat, má za to, že běhat umí od té doby, co začal chodit. Bohužel ale doba (ve většině případů poměrně velmi dlouhá), kdy neběhal a pohled na ty, co vidí běhat, jsou příčinou toho, že jejich běžecký styl má více co do činění s chůzí, než s během.

S chůzí má jejich pohyb společné to, že noha došlapuje před tělem a ruce se aktivně pohybují vzad. Běhu se snaží přiblížit tím, že se odrazí a skočí dopředu (to ale nemá nic společného s letovou fází, spíše by se tato doba ve vzduchu měla nazývat skočnou fází). Oproti chůzi pak dost často většina běžců běží na povolených kolenou a je ohnuta v pase, zatímco při chůzi člověk jde vzpřímený a při došlapu je noha v kolenou propnutá, což je shodné s tím, co je správně i v běhu.

Více o přirozeném stylu běhu se dočtete v článku Bříško, pata, odvalení, zakopnutí, let

  • přečteno: 3459/3281×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2017 pod 4

všechny články Zaběhni s Milošem a Salmingem Pražský maraton 2017 pod 4

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků