logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak jsem začal běhat. Už naposled

Jak jsem začal běhat. Už naposled

Dlouho pro mě platilo otřepané: „Začít běhat je jednoduché. Začal jsem už mockrát." Můj poslední začátek přišel až na jaře roku 2014. V době, kdy se ručička na váze chystala překročit hranici 90 kg. To už jsem si ve svých 19 letech a při 178 centimetrech řekl dost.

Už odmalička jsem patřil k těm silnějším dětem, na které dokázali být jejich vrstevníci celkem hnusní. Něco bylo možná dáno genetikou, více pak výchovou a doma zažitými stravovacími návyky. Ale mohl jsem si za to především sám, o nějakém pravidelnějším sportování nemohla být řeč.

Ale zpět k jaru 2014, kdy jsem se rozhodl konečně ulevit svému zuboženému tělu s minimem svalové a maximem tukové hmoty. Cíl jsem měl, ale jak ho splnit? Jako jasně nejjednodušší a nejefektivnější variantou se jevilo běhání, v ústraní lesů a luk, kde by mé úporné snažení a funění nebylo nikomu na očích.

Předtím už jsem se několikrát snažil vyběhnout, ale vydrželo to maximálně tak týden. Důvod? Zřejmě přepálené tempo, díky kterému jsem se okamžitě zrušil a pak si běh zošklivil. Chtělo to nějaký plán, strategii, informace.

Pročítal jsem nejrůznější články, inspiroval se a vytvořil velmi prostý plán: pomalý běh třikrát týdně, nejprve po zhruba 40 minutách a až se trochu zlepším, tak až k 60 minutám. Pokud nebudu moct, tak přechod do chůze, ale čas prostě dodržím. Na kilometry se ohlížet nebudu.

O tom, jak těžké byly začátky, svědčí můj první běh, který jsem zaznamenal pomocí běžecké aplikace. Běžel jsem, tedy spíš šel 3,8 kilometru v tempu 9:05 za minutu. V dalších bězích už to bylo tempo blíže k hranici 8 minut, ale pořád se jednalo spíše o úpornou snahu běhat s poměrně častými chodeckými vložkami.

Zpětně bych řekl, že jsem mohl zvolit i lepší vybavení. Smál jsem se té řadě článků na téma správné obuvi a oblečení. Nepodlehnu přece tomu komerčnímu tlaku. Místo toho jsem tak zkušeně nazul sálovky a oblékl hutné bavlněné tričko. Když nic, tak jsem si alespoň „zaposiloval“, protože vždy a téměř okamžitě hodně ztěžklo.

Po pár měsících jsem se konečně odhodlal koupit své první běžecké boty, krásné modré a pro mou velkou nohu velmi pohodlné Asicsky. Už jen kvůli nim jsem s běháním nemohl přestat. (Tohle není reklama stejně jako fakt, že mi hodně pomohly články na Běžecké škole Miloše Škorpila.)

Běžecká aplikace v mobilu, další důležitý dílek do skládačky. Osobně ji považuji za jednu z nejdůležitějších věcí v mé cestě za pravidelným běháním. Bylo totiž příjemné sledovat, jak naskakují kilometry. Neslo to s sebou i jednu stinnou stránku. Aneb ten pocit, když se vrátíte z hodinového běhu, vytáhnete z kapsy mobil a vidíte na displeji jen 0:00:00.

Velkou roli hrála i motivace. Třeba ve chvíli, kdy za sebou máte 20 minut a víte, že je to zatím jen polovina z vašeho plánu (a z něj přeci neustoupíte). Ještě se zrovna přidá nějaký kopeček (že jich na Valašsku máme), a slunce škodolibě zesiluje paprsky a míří je přímo na vás.

Pro tyto situace jsem měl dvojí řešení: buď jsem začal myslet na něco opravdu hezkého (třeba na triumf zlínských fotbalistů v Lize mistrů) a úplně vytěsnil, že běžím, nebo jsem si slíbil nějakou odměnu. Velmi lákavá byla sprcha, ale třeba také pohárek ledové koly.

Když jsme u koly… Bylo mi jasné, že by to chtělo trochu upravit i jídelníček. Rozhodně jsem se nechtěl nadobro vzdát klasických českých jídel (svíčková, smažák a další pochutiny), ani ultimátně vyloučit některé potraviny. Došel jsem tak k několika kompromisům. Z 90 % jsem začal pít jen čistou vodu, přidal jsem ovoce, trochu omezil bílé pečivo a sladkosti a začal méně sladit. Nevěřil bych, že si tak rychle zvyknete například na skoro neoslazené kafe.

Výživový poradce by nad podobným jídelníčkem úplně netleskal, ale i tak nesl v kombinaci s pravidelným běháním slušné výsledky. Nejvíc to bylo patrné asi na váze. Na konci května jsem vážil 87 kg, na konci července 80 kg a na konci října 76 kg. Celkově jsem se tak za půl roku zbavil zhruba 15 kg.

A také jsem se stal „běžeckým feťákem“, který se nemůže nabažit delších pomalých výběhů v přírodě. Nebo toho fantastického pocitu, když na rovné silnici vyvinete maximální rychlost a prostě letíte.

Začal jsem se zajímat o intervalové tréninky, fartleky, výběhy kopců a právě mé oblíbené sprinty. Díky této kombinaci jsem dnes schopný zaběhnout pětku k 23 minutám a desítku lehce nad 50. A nějak doklopýtat i ten půlmaraton, i když zatím jen nanečisto. Radši mám ale ty kratší distance. V porovnání s mnohými běžci to není nic moc, ale vzhledem k mé startovní čáře to beru trochu jako vítězství.

Nejsem ten člověk, který by měl rád citáty, hluboká moudra a myšlenky, ale jednu bych na závěr přeci jen přihodil. Myslím si, že spoustu lidí odrazuje vidina toho, jak budou při běhu vypadat, jak je bude vnímat okolí. Měl jsem to stejně. Teď to ale vidím z druhé stránky, když jakožto lehce pokročilý běžec vidím začátečníky, třeba i s větší nadváhou, jak se trápí. Cítím jen respekt, nic jiného.

Dočetli jste se až sem? Pak je možné, že se vám článek líbil. Pokud ano, tak mě za něj můžete odměnit dvěma minutami svého času a vyplnit dotazník pro mou bakalářskou práci o tom, jak důležitá je pro vás značka u běžeckých bot.

Dotazník vyplňujte zde

Děkuji za přečtení článku i za případné vyplnění dotazníku. Běžecká karma na to bude pamatovat.

P.S. Pokud dotazník rozšíříte ještě dál, tak se karma násobí.

Karel Halberštádt

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 2282/2104×, 1 komentář

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Michaela | 31. 3. 2017 20.17 hod. | 89.177.7.xxx
Velmi děkuji za tento článek.Nejvíce mě dostala a dojala pasáž o respektu vůči běžcům začátečníkům.Jako potenciální běžkyně začátečnice to taky řeším.Teď se zotavuji z virozy a na netu si hledám vhodné boty k běhání a další strategie,jak začít.Nejsem nejhubenější,tak jsem naštěstí narazila na článek p.Škorpila o váze,o doporučení začít chodit,střídat dvě minuty pomalé a rychlé chůze...No,teorie by celkem byla,teď už jen zvednout ten zadek a vyrazit.Tak díky Karle i pane Škorpile !

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : »
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků