logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pečujme během o duši

Pečujme během o duši

Pravidelné běhání není jen prostředkem rozvoje fyzické výkonnosti a tělesného zdraví. Běh

může být i velmi účinnou metodou psychohygieny, péče o duši. Neměli bychom proto „v zápalu boje“ běžeckého závodění a trénování zapomínat na jeho význam v dosahování psychofyzické rovnováhy, tedy optimálního stavu našeho těla i naší duše (o jejichž vzájemné propojenosti snad nikdo nepochybuje).

Běhání můžeme zařadit nejen mezi individuální (speciální) metody psychohygieny, ale i mezi metody všeobecné, týkající se správné životosprávy. Ty jsou základem duševního zdraví, neboť jsou základem zdraví fyzického (v zdravém těle zdravý duch!). Jde především o kvalitní spánek, dostatečný pohyb a správné dýchání; běh jim bezesporu významně napomáhá. Systematické běhání si také nepřímo „vynucuje“ zdravou stravu, důsledný pitný režim a efektivně uspořádaný rozvrh denních činností, což jsou další obecné předpoklady úspěšné psychohygieny.

Speciální psychohygienické metody vycházejí ze skutečnosti, že každý jsme trochu jiný. Někomu pomáhá k regeneraci psychiky práce na zahrádce, dalšímu sbírání poštovních známek, většině z nás hudba – ale opět odlišná podle individuálního zaměření. Čtenáři tohoto článku by se asi shodli v tom, že způsobem jejich duševní relaxace a tolik potřebné revitalizace psychických sil je právě běhání. Ovšem „ušité na míru“, i každý běžec je totiž trochu jiný. Relaxovat běháním samozřejmě neznamená vzdát se dalších relaxačních technik, naopak se s během mohou dobře doplňovat (jiný sport, hudba, četba, speciální koupele či masáže, vůně, barvy, atd.).

Pravidelný běh nám pomáhá opravdu „hygienicky“: čistí hlavu od negativních, nepříjemných a zbytečných myšlenek. Tím evidentně zlepšuje naši soustředěnost, pozornost a pracovní výkonnost. Běžec při běhu přijde – vlastně přiběhne – na jiné myšlenky. Mohou to být i nové nápady či nová řešení zapeklitých situací, na něž by jinak nepřišel, protože by neměl onen potřebný čas a klid k přemýšlení. A k pozorování světa z jiného úhlu pohledu. K tomu, aby se nám naše problémy zdály menší a méně složité, se ani nepotřebujeme vznést v létajícím balónu. Stačí od nich pár kilometrů poodběhnout …

Duševně labilnější a submisivní jedinci mohou běháním i ušetřit; místo placených kurzů sebedůvěry si zvýší své sebevědomí sami. V konkrétní situaci pod nátlakem se pak mohou psychicky (tedy pouze pro sebe!) bránit třeba takto: Tak pozor, vážení, já nejsem žádné ořezávátko! Běhám pravidelně, za každého počasí, tedy i v mrazu a dešti, kdy vy jste zalezlí doma u televize. Mě jen tak něco nerozhodí a neodradí. Já jsem už několikrát uběhl půlmaraton (maraton) – a co jste dokázali vy?

Nepřehlédněme ani pozitivní dopady běhání na řešení psychicky náročných životních situací, tj. stresu, frustrace a konfliktu. Odolnost získaná běžeckým tréninkem pomáhá výrazně zvyšovat naši odolnost vůči stresu a frustraci (tzv.stresovou a frustrační toleranci), takže tyto situace zvládáme lépe a s přehledem. Jednáme asertivně, ne nasertivně; vztek a zlost jsme totiž vypotili při běhu. To nám umožňuje předcházet konfliktům, což je vždy lepší, než je muset řešit. A aniž si to uvědomujeme, úspěšně se tak vyhýbáme vzniku a následnému rozvinutí psychických chorob (hysterie, deprese, neurastenie, aj.).

Pohoda. O co víc a častěji je dnes toto slovo používáno, o to těžší je stavu psychické pohody skutečně dosáhnout. Běhání je v péči o naši vyrovnanou a zdravou duši, která je „v pohodě“, velmi účinným prostředkem. Mnohem účinnějším a přirozenějším než medikamenty nebo všelijaké umělé vynálezy naší přetechnizované, „instantní“ civilizace. Ta nás postupně, téměř nepozorovaně, stále více rozmazluje. Pravidelné běhání tak svým důrazem na odolnost a vytrvalost působí očistně – hygienicky – i proti nebezpečí plíživé choroby moderní společnosti: křehkosti a změkčilosti.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 13540/13265×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Hubnutí nemusí vždy znamenat zblbnutí, aneb do plavek a do trenek s rozumem : Dobrý den myslím že tam máte chybí a to že co dříve bylo M dnes je S atd. Hezký den »
  • Zvyš své VO2 MAX, ušetříš tím čas na trénink i v závodech : Tabulka se mi zdá dost přesná. Garmin mi v současné době ukazuje dlouhodobě 46 a včera jsem běžel…»
  • Jak vybrat správnou běžeckou obuv pro sebe? Nechte ji vybrat vaše nohy! : Dobrý den, hledám své první speciální běžecké boty. Mám teď nike runer, ale jsou to spíše botasky…»
  • Dvacetitýdenní tréninkový plán Miloše Škorpila na pět a deset kilometrů : Dobrý den, měl bych jeden technický dotaz. V 19 týdnu v plánu na 10 km je v úterý plánován interval…»
  • Běhání na běžeckém pásu : Pás ? Nechápu.... Vždyť na běhu je nejkrásnější plout přírodou... vnímat vůni lesa, louky ....…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků