logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH?

PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH?

Až půjdete příště na funkční trénink, rozhlédněte se po nohách ostatních atletů. Někteří budou mít speciální tréninkovou obuv. Mnozí pak běžecké boty, které ale byly zkonstruovány pro zcela jiný pohyb. Cvičení v nich je tedy nejen méně efektivní, ale v porovnání s tréninkovou obuví také méně bezpečné! Potvrdilo to i vědecké měření.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. 7 důvodů pro Speed TR
  2. Hlavní je stabilita a všestrannost
  3. Tlumení není potřeba!
  4. Cordura vás ochrání

Představte si, že byste se chtěli vydat na silničním kole do terénu. Nadřeli byste se. A možná si ublížili. Není to proto, že by silniční kolo bylo špatné, ale prostě bylo zkonstruováno k něčemu jinému.

A s běžeckou obuví na funkčním tréninku je to stejné. „Už se mi stalo, že můj svěřenec nebyl schopen udělat správně dřep, ale když jsem ho vyzul z jeho super tlumených běžeckých bot, tak najednou žádný problém neměl," vypráví Adam Buček, zkušený trenér, CrossFiter a šéfredaktor specializovaného časopisu Powerful. „Často se setkávám s tím, že lidé provádějí cvik tak technicky špatně, že v něm prostě nemohou pokračovat a následně trpí bolestí kolen nebo zad. Málokdy ale hledají příčinu ve špatně zvolené obuvi.“

    7 důvodů pro Speed TR

  1. Jsou stabilnější
  2. Jsou odolnější
  3. Lépe fixují nohu
  4. Podporují pohyb jakýmkoliv směrem
  5. Zabraňují nadměrné pronaci
  6. Cvičení je díky nim bezpečnější…
  7. …a efektivnější!

A s běžeckou obuví na funkčním tréninku je to stejné. „Už se mi stalo, že můj svěřenec nebyl schopen udělat správně dřep, ale když jsem ho vyzul z jeho super tlumených běžeckých bot, tak najednou žádný problém neměl," vypráví Adam Buček, zkušený trenér, CrossFiter a šéfredaktor specializovaného časopisu Powerful. „Často se setkávám s tím, že lidé provádějí cvik tak technicky špatně, že v něm prostě nemohou pokračovat a následně trpí bolestí kolen nebo zad. Málokdy ale hledají příčinu ve špatně zvolené obuvi.“

Běžecká bota byla zkonstruována na dopředný pohyb, při kterém běžec většinou dopadne na patu a následně se jeho chodidlo odvalí na špičku, ze které se zase odrazí. „Byla navržena tak, aby poskytovala kvalitní tlumení a podporovala běžecký krok," říká Aleš Tvrzník, autor několika knih o běhání a pracovník armádní vědecké laboratoře CASRI, která disponuje sofistikovanými přístroji pro měření různých parametrů obuvi.

Hlavní je stabilita a všestrannost

Naproti tomu na boty pro funkční trénink jsou kladeny daleko rozličnější nároky, protože atleti při workoutech podstupují mnohem různorodější zátěž. Pohybují se všemi směry. Skáčou. Prudce brzdí. A boty jim musí sloužit také jako kvalitní opora při cvičení s velkou činkou. „Tréninkové boty proto musí být hodně všestranné," říká Adam Buček. „Musí obstát při dynamických výskocích, sprintech nebo třeba při šplhu na laně. A především musí být stabilní kvůli manipulaci z těžkými předměty rozličných tvarů.“

Podle těchto kritérií Reebok navrhl tréninkovou obuv Speed TR, která si poradí s jakýmkoliv pohybem a s každým druhem funkčního tréninku. Reebok se drží pravidla, že vaše tělo nebylo stvořeno k tomu, aby se pohybovalo jediným směrem. Ani vaše boty by proto takové neměly být.

„U funkčních tréninků je variabilita dokroku mnohem větší. Tréninkové boty musí nohám poskytnout oporu a stabilitu. Při cvičení s činkou se noha nesmí propadat," líčí Aleš Tvrzník, který je považován za největšího odborníka na sportovní obuv v Česku.

A jeho slova potvrzuje i Adam Buček: „Při tréninku potřebujete stabilitu, a tu běžecká bota prostě neposkytuje. Pokud si na záda naložím 100kg činku a chci dělat dřep, všechny ty tlumící vrstvy boty se začnou různě kroutit a nepřirozeně stlačovat.“

Aleš Tvrzník porovnal běžecké boty Reebok Floatride, které jsou špičkou v kategorii silniční obuvi, a zmíněný tréninkový model Reebok Speed TR. Ten byl navržen tak, aby poskytoval podporu, stabilitu i flexibilitu, a pomohl tak atletům všech úrovní zvládnout i ty nejnáročnější workouty.

Tréninková obuv Reebok Speed TRBěžecká obuv Reebok Floatride

Tlumení není potřeba!

„První rozdíl je viditelný hned na první pohled. U běžeckých bot je daleko silnější vrstva tlumící mezipodešve, což je dané tím, že při běhu musí bota eliminovat více nárazů při došlapu. U tréninkové boty by tlumení bylo nadbytečné, protože by komplikovalo správné provádění cviků, při nichž potřebujete pevnou oporu," říká Aleš Tvrzník.

Oboje boty také Aleš Tvrzník analyzoval pomocí laboratorních přístrojů v CASRI. „Měřili jsme celou řadu parametrů a potvrdilo se, že z hlediska distribuce tlaku se běžecké a tréninkové boty velmi liší. V botách Speed TR je zatížení rozloženo lokálně, nikoliv plošně. Je tedy směrováno do míst, ve kterých noha skutečně potřebuje oporu," líčí Aleš Tvrzník a prochází přitom naměřené hodnoty. „Naopak u běžecké boty se tlak rozkládá do větší plochy tak, aby ulevil kloubům při běžeckém kroku.“

obrázekobrázek
Vlevo je rozložení tlaku nohy v tréninkových botách Reebok Speed TR. Vpravo jsou běžecké boty Reebok Floatride. Čím růžovější barva, tím větší tlak. Všimněte si, že v běžeckých botách se tlak více rozkládá do celé plochy, zatímco v tréninkových botách směřuje oporu do míst, kde ji nohy nejvíce potřebují. Proto například v podélné klenbě není žádný tlak.

Další měření potvrdilo, že běžecké boty dokážou ve srovnání s tréninkovými daleko lépe absorbovat nárazy při došlapu, a to díky vyšší míře tlumení. Zatímco v běžeckém modelu Floatride naměřily přístroje tíhové zrychlení při došlapu pouhých 9,6 G, u tréninkových bot to dělá 14,3 G.

Daní za lepší tlumení je ale u běžeckých bot vyšší pronace (vnitřní propad kotníku), který u běžeckých bot činí 12,3 °, zatímco u tréninkových bot přirozenějších 8,7 °. Co to znamená v praxi? „Běžecká bota není tak stabilní, což se může negativně projevit třeba při cvičení s nakládací činkou, kdy vlivem únavy člověk neudrží správnou pozici," vysvětluje Aleš Tvrzník. „Jinak je to ale z běžeckého pohledu velmi zajímavá, lehká a prodyšná bota. Absence jazyku je příjemná i praktická, protože svršek hezky obepíná nohu. Zajímavostí je, že i když se jedná o tlumenou tréninkovou botu, tak je hodně flexibilní a umožňuje rychlejší běh, k čemuž navádí i zvýšená špička.“

„Speed TR je kompaktnější a stabilnější bota s nižší mezipodešví, vyšší stabilitou ve všech směrech pohybu. Vhodná je pro cvičení, při kterých je důležitý stabilní kontakt s podložkou a správná pozice dolních končetin," dodává.

Cordura vás ochrání

Samostatnou kapitolou je svršek. V případě tréninkových bot musí být pevnější a odolnější, kvůli čemuž je v modelu Speed TR materiál Cordura, a musí lépe fixovat nohu ve všech směrech. „Proto mají Speed TR delší šněrování," upozorňuje Tvrzník.

Dokonce i opatek musí být konstruován jinak. „Když si vezmete činku, je potřeba, aby pata byla výborně fixována a podržela vás," dodává.

Pokud si říkáte, že jste ve funkčním tréninku začátečníci, a tak nepotřebujete specializovanou botu, je to právě naopak. Právě začátečníci by se totiž měli zaměřit na výběr co nejvhodnější obuvi, protože jim usnadní správné provedení cviku, se kterým ještě nemají zkušenosti.

Cvičení v tréninkových botách je tedy nejen efektivnější, ale také bezpečnější. „Ve společenských botách přeci také nepůjdete běhat, tak proč chodit na trénink v běžecké obuvi? Základ je v nohách, na kterých stojíte, musíte začít od nich," dodává Adam Buček.

www.reebok.cz

bezeckaskola. cz foto
  • přečteno: 1519/1352×, 4 komentáře
PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH? PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH? PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH? PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH?

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Daria | 15. 2. 2018 14.49 hod. | 212.5.205.xxx
A co ak pri funkcnom treningu aj beham (na pase)? Prave teraz totiz riesim tuto dilemu..z opacnej strany. Doteraz (asi mesiac, dva) som behala aj cvicila vo fitness botach. No s pribudajucimi minutami behu ma zacali trapit divne bolesti chodidiel, ktore pri behu v bezeckych botach nemam. Teda ma napadlo ze budem chodit cvicit v bezeckych, ved co na tom... No po precitani clanku, aj ked komercneho, som opat v pochybach... idealne by bolo brat si oboje, ale zial cvicit chodim pred pracou a uz teraz mam problem s ulozenim veci v praci...takze dalsie topanky by nebolo mozne zobrat.

fotoMiloš Škorpil: Daria, záleží jak dlouho při tréninku ve fitku běháš. Pokud je to do 20 minut, tak ve fitness botách běhat můžeš, pokud běžíš déle doporučuji si vzít běžecké boty.

Štěpán | 15. 2. 2018 12.34 hod. | 84.42.210.xx
Možná jsem to přehlédl, ale nebylo by špatné upozornit, že se jedná o "komerční sdělení".

fotoMiloš Škorpil: šlo, ale v článku není nic komerčního (myslím fakticky) a navíc se se vším, co je v něm napsáno (díky možnosti vyzkoušet si cvičit v běžeckých botách a běhat v botách na cvičení) ztotožňujeme.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Ilono, to nás mrzí...Tak se budeme těšit na příště! A o běhání to na tomto víkendu prioritně…»
  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Velmi odhodlána jsem přečetla celou nabídku,hned bych jela,ale žením kluka,tak termin…»
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Protože prostě piánko :) »
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Dobrý den, proč je proboha na ilustračním obrázku ten klavír? Předem děkuji za odpověď. Zdraví…»
  • Born To Run (Zrozeni k běhu). Polemika s knihou, která změnila svět běhání : Behávam roky, ale až beh na boso ma napĺňa. Zmena techniky, ktorá je možná len na boso mi umožnila…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků