logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

NEBĚHÁŠ-LI, NEMÁŠ

NEBĚHÁŠ-LI, NEMÁŠ

Jak to dělat, abychom na fyzické a duševní úrovni dlouhodobě prosperovali a mohli se radovat ze života.

Miluju lidová přísloví. Když se do nich začtu, rychle objevím (nebo si vždycky znovu připomenu), že správný přístup k životu je něco, co je nám známo celá staletí. Lidi už se tisíckrát spálili, tisíckrát udělali něco blbě, ale snažili se z toho poučit a svoji zkušenost zapsali formou krátkých větiček, aby se to budoucím generacím, tedy nám, dobře pamatovalo.

Přísloví nám minimalistickou formou sděluje nějakou více nebo méně podstatnou zkušenost. Je to tedy velmi efektivní forma přenosu poznání. Člověk nemusí měsíc studovat objemná skripta nebo tlusté bichle, ve kterých je plno intelektuální vaty, ale může se za pět minut zpaměti naučit něco praktického pro život. A může si to kdykoli připomenout, může se tím skutečně řídit, když běhá, vaří, vychovává děti nebo pracuje.

Pojďme se spolu podívat na osm českých přísloví, která se pregnantně vyjadřují k tomu, co je pro naše zdraví a kondici nejdůležitější – pravidelný pohyb, pozitivní myšlení a jednoduché jídlo.

Není to nic trendy, nejsou to žádné marketingové triky, které by vypotilo propagační oddělení nějaké nadnárodní firmy. Jsou to staletími prověřené nadčasové rady pocházející z míst, kde žijeme. Je to tedy domácí produkt, ve kterém je 100% kvalitního masa, nikoli pochybný import obsahující 30% drůbežího separátu. Jsou to praktické návody na to, jak to dělat, abychom na fyzické a duševní úrovni dlouhodobě prosperovali a mohli se radovat ze života.

1. Co prudce běží, skoro dobíhá.

Jinými slovy – pokud nezpomalíte, nedoběhnete daleko. Platí to v tréninku, platí to při závodě, platí to i v životě. Žijeme příliš rychle, běháme příliš rychle, komunikujeme příliš rychle. A doplácíme na to nízkou výkonností, zbytečnými nemocemi a povrchními vztahy.

2. Jez chleba a pij vodu, nepřijdeš na chudobu.

Člověk chudne, když začne stonat a přestane vydělávat. A stoná nejčastěji kvůli tomu, co jí. Protože jí příliš komplikovaná jídla plná desítek naprosto zbytečných a často i toxických přísad. Moderním trendem je minimalismus – menší porce, méně surovin k přípravě jídla, méně kvaltu při konzumaci. Ti nejlepší světoví kuchaři radí: omezte se, zapojte svoji kreativitu, spojujte co nejméně potravin v co nejvyšší kvalitě. Výsledkem bude zaručeně to nejvýživnější jídlo.

3. V kleci pták nezpívá.

Pokud chcete změnit to, jak se uvnitř cítíte, měli byste vyběhnout ven. Protože jenom venku můžete objevit sám sebe a najít cestu zpátky, do svého nitra. Objevit, kdo skutečně jste. Nic není v životě důležitější než tohle a pokud někdo říká něco jiného a snaží se vás držet v nějakém umělém světě plném hloupých příkazů a zákazů, nevěřte mu, jsou to jen kecy v kleci.

4. Nepotřebují zdraví lékaře.

Mezi své přátele počítám jednu neuvěřitelnou dámu z Brna. Je jí devadesát let. Věnuje se kunsthistorii, stará se o zatoulané kočky, chodí do divadla, na výstavy a na koncerty, udržuje v perfektním stavu svoji nádhernou vilu se zahradou, přivydělává si učením angličtiny a němčiny, v sobotu jezdí vlastním autem na nákupy do Globusu, pořádá báječné party pro své přátele, cvičí ve svém domácím fitku, založila spolek na pomoc bezdomovcům…a ještě bych mohl chvíli pokračovat. Když se jí zeptám na doktory, jen se pousměje: Ale Pavle, to myslíš vážně? Ještě by mi něco našli. Její život je skvělou lekcí každému, kdo chce být zdravý a žít dlouho: stačí být v pohybu, myslet pozitivně, dělat něco užitečného pro ostatní a mít trochu toho štěstíčka od Nejvyššího.

5. Kdo sám běží, toho snadno hnáti.

Běhání má pověst osamělého sportu. Samozřejmě, samota je pro duševní zdraví nesmírně prospěšná, protože nám pomáhá uspořádat všechny ty složité procesy odehrávající se v naší hlavě. Takže jsou dny, kdy vedle sebe fakt nikoho nechci. Potřebuju běžet sám a nejlépe nikoho nepotkávat. A pak jsou zase dny, kdy mě hrozně baví být vodičem nebo osobním koučem při maratonu. Ale stejně si myslím, že úplně nejlepší je vědomí, že nejsme na světě sami, že můžeme zvednout telefon a domluvit si společný run s někým, koho máme rádi.

6. Běžeti po rovině dovede i slepá kobyla.

České hory mají jednu krásnou přednost – dá se na ně vyběhnout. Praděd, Klínovec, Lysá hora, to jsou moje největší běžecké zážitky. Miluju námahu spojenou s překonáváním nadmořské výšky. Samozřejmě si dovedu vychutnat běhání po rovinaté Pálavě, ale kdykoli je to možné, vyběhnu si kopec. A vždycky se dostaví ten báječný pocit, že pro sebe dělám něco skutečně intenzivního. Vrcholy jsou prostě krásné – v přírodě, v posteli, všude.

7. Tak žij, jak samo běží.

Nejprve se učíme běhat, tedy překonávat lenost a obouvat maratonky, správně dýchat, držet přirozené tempo, spolupracovat se svým tělem a vytrvat v pohybu vpřed. A pak? Pak se učíme přenášet tyto principy zpátky do života.

8. Neběháš-li, nemáš; nehledáš-li, nenajdeš.

Neběháš-li, nemáš. Chápeš? :) To nejdůležitější najdeš pouze na cestě. Tak vypni média plná fake news a staň se médiem – člověkem, kterým protéká světlo, dobro, energie a požehnání.

Když nemůžeš, poslechni si Mirai

Pavel Kosorin foto
  • přečteno: 1727/1616×

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (16 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Zdravý životní styl

všechny články Zdravý životní styl

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běh, sport pro dříve narozené (veterány) : Doporučuje se třeba i Wobenzym ještě před výkonem a po. Stejně jako sportovci. Kvůli regeneraci a…»
  • Běh, sport pro dříve narozené (veterány) : A kto to vymyslel,že máme používať len 5 hiezdičiek a nie napr. 20? »
  • Ne tuky, ale rafinované sacharidy způsobily epidemii obezity! : Dovolil bych si autorovi oponovat, za obezitu nemůže žádná pyramida, byť špatná, ale lidé samotní.…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den. Jsou zkratky CH, RCH, PB, RB vlastně v překladu zónami z maximální tepové frekvence jako…»
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Protoze ten zavod pak bude konzert :) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků