logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecké paradoxy

Běžecké paradoxy

Nevěřte, že jste jiní a že na vás to neplatí! NA KAŽDÉHO TO PLATÍ!
Člověk je tvor individuální a tak nelze trénink, který učiní z jednoho běžeckého génia, aplikovat na jiné, aby se i oni po jeho absolvování dotkli nebes!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Rady do předpůlmaratonského týdne
    1. Sacharidová dieta
    2. Běhat či neběhat, to je to, oč tu běží
    3. Věnujte se jiným aktivitám – ALE
    4. Domluvte si fan klub a nemluvte o konkrétních cílech
    5. Připravte si odměnu

Pokud jde o trénink, tak skutečně nelze použít jeden model na všechny, to by pak bylo vše velmi snadné, prostě bychom z lidí udělali běžecké roboty a čekali jen, který ten stroječek déle vydrží. Pokud jde ale o věci, týkající se posledních dní před závodem, ty mají až fatální platnost. Pokud nevěříte, můžete dělat pravý opak toho, co vám nyní poradím, můžete se klidně zachovat jako dítě, kterému řeknete: „Nesahej na ta rozpálená kamna, spálíš se," a ono si stejně sáhne a spálí se :). Takže si klidně střihněte jeden zkušební maraton ve čtvrtek, abyste věděli, že to v neděli uběhnete, když nic jiného, budete se moci potom chlubit, že jste třeba absolvovali v jednom týdnu maratony dva. Ten zkušební byl perfektní a ten naostro vás pěkně zařízl.

Rady do předpůlmaratonského týdne

Sacharidová dieta

Oblíbené a věčné téma mezi maratonci a vůbec všemožnými vytrvalci. Neříkám, že nefunguje, každopádně však říkám, že je třeba si ji vyzkoušet už v rámci tréninku, v době, kdy jste běhali své nejdelší tréninkové dávky, abyste si ověřili a svému tělu umožnili se seznámit s něčím, čemu jej běžně nevystavujete. Je to jako s tím maratonem na zkoušku, v tomto případě tu zkoušku doporučuji, ale jak říkám – měsíc předem. V případě, že do toho jdete naostro se může stát, že vaše tělo, byť perfektně připravené po fyzické stránce, si najednou postaví hlavu, protože jste jej vystavili dalšímu stresu. Takže pokud se ji chystáte poprvé zahájit dnes, zůstaňte raději u své osvědčené stravy a experimenty si nechte až na další maraton.

Běhat či neběhat, to je to, oč tu běží

Pokud nebudete běhat už nic extrémního, tím myslím běhy delší než hodinu, a chystáte se na svůj první maraton, běhejte tak, jak píšu v článku pro First timers::: rozhodně vám to uškodí méně, než když si budete stále klást otázky, jestli byste přeci jenom ještě neměli něco naběhat, převalovat se proto dlouho do noci v posteli a usínat až k ránu. Pomalým, poměrně krátkým během nic nezkazíte, spíše naopak, tělo udržujete v provozní teplotě, prokysličujete, spalujete kumulující se adrenalin a v noci si pak můžete v kliku chrupat. Pokud byste se připravovali jako vrcholoví maratonci jen pár rychlými úseky, mohli byste snadno své tempo přepálit a způsobit si na poslední chvíli ještě nějaké zranění. Navíc nahromaděný adrenalin by ve vás explodoval se startovním výstřelem a vy byste do toho vlítli jak psi utržení ze řetězu a po 10 kilometrech byste měli vymalováno.

Věnujte se jiným aktivitám – ALE

Týdny jste měli v hlavě trénink na maraton a nyní, když stojíte těsně před jeho branou, byste měli na něj zapomenout a věnovat se něčemu úplně jinému. „Co je to za blbost," říkáte si asi pro sebe, „jak můžu teď najednou myslet na něco jiného, když jsem celé měsíce nežil/a pro nic jiného než maraton!" A přesto je to přesně to, co byste měli v tuhle chvíli udělat, aby vás to nesežralo dřív, než vyběhnete. Zkuste si zajít do kina, do divadla, na koncert, na večeři, pokecat si s přáteli, na něž jste v důsledku tréninku neměli v posledních týdnech či měsících čas. Vymyslete si cokoliv, jen abyste se oprostili od toho, abyste neustále mysleli na neděli, na 9:00. Ale. Ano, je tu jedno ALE.To ALE znamená, že byste si měli prohlédnout trasu maratonu, představit si ji v duchu a také si ji v duchu představit s tím, že si přehrajete film, jako byste maraton už běželi. Představte si, jak se vám běží lehce na 5., 10., 15., 20., 25., 30. 35. i 40. kilometru, jak finišujete do cíle a je vám na každém tom kilometru skvěle.

Domluvte si fan klub a nemluvte o konkrétních cílech

Až budete trasou maratonu probíhat v duchu, představte si i místa, kde vám mohou nejvíc pomoci ti, kteří vám přijdou na trať, a nejen vám, fandit. Představte si konkrétní lidi, kteří to budou, a snažte se je pak na tato místa v neděli v daném čase nasměrovat. Na druhou stranu však nemluvte s nikým o tom, jaký máte konkrétní cíl. Je vždy lepší říci, že běžíte proto, že si to chcete hlavně užít, než třeba, že to chcete dát pod 4 hodiny. Pokud se vám na trati nebude zrovna chvíli dařit, ty 4 hodiny se vám stanou ocelovým závažím, pokud ale poběžíte „jen“, abyste si to užili, tak věřte, že si to užijete a to vždycky a s velkou pravděpodobností při tom padnou i ty 4 hodiny :).

Připravte si odměnu

Než se vydáte na start, připravte si odměnu. Nečekejte na to, že vás někdo za váš výkon odmění, když se tak stane – a ono se to s největší pravděpodobností stane – budete mile překvapeni. Kdyby se ale nikdo takový nenašel, nebudete alespoň zklamáni, protože SVOJI odměnu dostanete, protože každý, kdo dosáhne cíle, je vítěz a zaslouží si být za to odměněn.

Tak se toho neděste a prostě – lidsky se těšte na zážitek, který se nedostaví každý den.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

pavel kosorin | 4. 5. 2010 15.29 hod. | 95.140.247.xx
úzkostlivě se držím tvých rad Miloši – od pondělí se intenzivně věnuji léčbě chřipky, což jsem nedělal mnoho let, a ve středu jdu s rodinou do divadla :-)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků