logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Maraton je za námi – co dál?

Maraton je za námi – co dál?

Volkswagen Maraton Praha je již, i když jen krátce, minulostí. Každopádně ale mnohým z vás zůstanou zážitky v něm prožité dlouho v hlavě, některým i v nohách, pokud si teď řeknete: „Cíl splněn, teď si mohu užívat zaslouženého odpočinku." :) Odpočinek si určitě zasloužíte, ale ještě týden byste se měli alespoň obden nějak hýbat, abyste odplavili z těla laktát a nezpůsobili svému tělu šok z nečinnosti. Pak by také byla škoda zahodit všechnu tu energii a snahu, kterou jste do přípravy vložili a nechat ji ležet ladem. Jak tedy dál?

Jak se hýbat v tomto týdnu najdete v tréninkovém plánu na konci článku. Co jinak dělat v tomto týdnu a týdnech dalších? K tomu se vám pokusím dát inspiraci v následujících řádcích.

„Přeji světlo vašim krokům, vzduch vašemu tělu, nekonečné dálky vašim očím a inspiraci pro každý den, každou hodinu, každou minutu, každou vteřinu vašeho žití.“
Mem

Splnili jste si svůj sen, uběhli – absolvovali jste maraton, užíváte si zasloužené odměny, máte pocit nekonečného štěstí, zažíváte euforii, plánujete jak s tím vším, co jste získali prostřednictví toho, že jste překročili hranici vedoucí k absolutní svobodě, naložíte. Zároveň vám vaše tělo dává signály, že by si chtělo dát oraz. Duše a mysl se vznáší v oblacích a tělo nabádá k odpočinku. Tento týden poslechněte tělo – viz tréninkový plán, a od příštího týdne dejte na to, co vám říká mysl a duše. Nepromarněte tu jedinečnou možnost vydat se na cestu nekonečných dálek, cestu, na níž můžete získat všechno, po čem jste v životě toužili. Vždyť tím, že jste absolvovali maraton, jste si DOKÁZALI, že v životě neexistují hranice, jež by člověk nemohl zdolat. Jediné, co je pro to třeba, je VÍRA, ODHODLÁNÍ, CESTA – CÍL A ZASE VÍRA. Pokud máte tohle, nikdo a nic na světě vám nemůže zabránit vydat se na CESTU a splnit si i ty nejbláznivější PŘÁNÍ – CÍLE.

Pomaratonský týden

  • I když vás všechno v těle nabádá k pasivnímu odpočinku, zkuste všechny ty vnitřní našeptávače neposlechnout a obden si jděte tento týden na 20 – 30 minut vyklusnout, nebo alespoň se projít.
  • Pokud to opravdu nejde, nohy jsou jak ocelové sloupy, každý krok znamená zrychlení tepu vašeho srdce do sféry blízké 100 % TF max, přivodili jste si během maratonu nějaké zranění, které si vyžaduje, abyste byli v klidu, dojděte si na masáž, absolvujte nějakou wellness proceduru na uvolnění přetížených svalových partií. Nejsou to vždy jen nohy, co cítíte – nebo skoro necítíte, často to mohou být ruce, bedra, břicho … – i ty jste kupodivu k běhu použili, aniž si to plně uvědomujete. ZAPOMEŇTE na to, že to vyřešíte nicneděláním – klidem. Nemusíte se nutně hýbat, ale je třeba tu ztuhlost z těla dostat, čím dříve, tím lépe. Mluví ze mě má první pomaratonská zkušenost. Odběhl jsem svůj první maraton ve Stromovce, tehdy jsem běhal na dráze, většinou 800 m, 1500 m, 5000 m či 10000 m, maraton jsem si střihl v rámci toho, co jsem měl přes rok naběháno, jen tak jako třešničku na dortu, na závěr sezóny. Čas byl skvělý- 2:41 a něco. No jo, ale po doběhnutí mě šíleně bolely nohy. Byl konec sezóny, v podstatě jsem měl od trenéra naordinován klid, tak jsem si dal klid. Neběhal jsem týden, dva, tři, nohy byly pořád jak ze železa. Po čtyřech týdnech jsem odjel na týdenní sportovní kurz na běžky. Říkal jsem si, co tam budu dělat, to budu za pěkný pako, jak se budu šourat, přitom všichni věděli, že běhám. První den to nestálo za nic, druhý už to bylo lepší a třetí už jsem létal na lyžích, svištěl jak Hanč s Vrbatou, taky jsem měl ještě dřevěný prkýnka. Hlavně jsem si ale uvědomil, co bylo příčinou té mé měsíční ztuhlosti, že to byla NEČINNOST, která neumožnila laktátu odplavit se z mých svalů, od té doby už jsem stejnou chybu neudělal.
  • Pokud cítíte, že máte nějaký fyzický problém, nemusí jít přímo o zranění, ale cítíte, že se nějak divně hýbáte, jako byste byli vyosení – na stranu, zajděte si dříve než na masáž za fyzioterapeutem, který vás nejdříve srovná, vrátí do osy, uvolní tah/y v těle, které způsobují nadměrné pnutí ve vazech, svalech a nakonec i v kloubech. Masáž před srovnáním pomůže jen částečně, ale masáž po srovnání dokoná dílo a vy se budete cítit jak vyměnění.

Doplňování minerálů, stopových prvků, aminokyselin, vitamínů a ostatních doplňků stravy

O tom, že v době přípravy je potřeba tělu dodávat minerály, stopové prvky, vitamíny, aminokyselin, případně další potravní doplňky, nikdo nepochybuje a je ochoten do nich nejen investovat, ale dokonce je i pravidelně brát. Maraton je však již minulostí, trénink je nyní minimální, tak proč by ještě mělo tělu něco chybět? Ano, proč, když jsme jej před tím pravidelně zásobovali.

Zásobovali, zásobovali, ale proto, aby zvládlo bez problémů tréninkovou a závodní zátěž, ale v době regenerace po maratonu jsou potřeby těla ohledně příjmu těchto prvků ještě důležitější. Maraton je extrém a je zcela jedno, zda jste jej absolvovali poprvé či po 100. Extrém znamená pro naše tělo vždy stres, a to i tehdy, když si ho užíváte. Stres nám doslova žere v těle stavební prvky, které tělo používá na obnovu a stavbu poškozených tkání. Pokud mu je nedodáme, projeví se to později třeba únavovou zlomeninou, osteoporozou, únavovým syndromem, alergiemi. Lékaři vám většinou v tomto směru poradí jediné – skončete s během, hýbáním se. Pro ně je to jasné, problém jste si způsobili hýbáním – běháním, protože od čeho jiného by to také mohlo být? Nenapadne je ta nejpřirozenější věc, tedy že vám něco chybí, že se vám něčeho v těle nedostává a že to něco by mohly být minerály, stopové prvky, aminokyseliny, vitamíny, ale je to skutečně takto jednoduché, takže NEZAPOMEŇTE JEŠTĚ MĚSÍC, LÉPE VŠAK 42 DNÍ DOPLŇOVAT VŠE, CO JSTE DOPLŇOVALI PŘI TRÉNINKU!

Proč 42 dní?

Protože regenerace, celkové vyrovnání se těla s tím, co jste mu naložili absolvováním maratonu, trvá 42 dní, tedy přesněji 1 den za 1 kilometr. To nic nemění na tom, že někteří jedinci jsou schopni absolvovat jeden maraton týdně, nebo běhat denně desítky kilometrů desítky dní. Vždy jde o to, aby tělo, duše a mysl byly ve vzájemné jednotě, aby si dokázaly vzájemně naslouchat, nejen mluvit a mluvit a neslyšet druhé. Je to stejné jako když mluvíte s druhým člověkem a když se rozejdete, nepamatujete si co vám říkal, protože pro vás bylo důležité jen to, co říkáte vy, ne to, co vám sděloval on. Tak takhle to tedy nefunguje :), to už jste ale asi v osobním či profesním životě zjistili. VŽDY JE ČAS, KDY SDĚLUJEME A KDY BYCHOM MĚLI MLČET A NASLOUCHAT! naše tělo 42 kilometrů naslouchalo našim přáním, pomáhalo nám, přesto, že se mu to krutě nelíbilo, přenést nás po těch 42195 metrech do cíle naší cesty a my bychom nyní měli jemu za to být ochotni naslouchat a plnit jeho přání 42 dní. Trošku nerovnovážné, že? Ale upřímně, stálo vám to za to, NE?

Co v dalších týdnech?

V dalších týdnech vám budu prostírat plány na 5 km a na 10 km, jednak abyste se zrychlili a mohli si pak za rok maraton užít daleko více a taky proto, že řada z vás jistě zatouží si dát v září závody, pořádané v Praze PIMem.

Miloš Škorpil foto
Maraton je za námi – co dál?

Hodnoť článek

3 z 5 hvězd dobré (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Běhej lesy míří na Vysočinu a na Šumavu, seriál spustil registrace : Ten níže uvedený seriál nemá takovou halasnou publicitu, ale o to víc je třeba fajn :…»
  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků