logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Naučte se poslouchat sami sebe

Naučte se poslouchat sami sebe

S běháním pro vás začíná lepší čas. Co je lepšího, než se jít proběhnout? Kolikrát už vám běh pomohl ze svízelných životních situací. Bylo vám nanic, proběhli jste se, vypotili a ejhle – najednou jste vnímali všechno jinak. Běh už tak není pro většinu z vás jen sportem, ale i cestou, která sice vede přes potoky potu, ale na jejímž konci vás čeká pohoda, vyrovnanost a chuť jít dál.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 25.5.2010

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Lexikon pojmů, jejichž prostřednictvím s vámi vaše tělo promlouvá, a co znamenají

Jak vidíte, tento seriál tréninků na 10 či 5 km nebude jen o tom, jak se posunout výš ve své výkonnosti, ale také o tom, jak se posunout i ve svém běžném životě. Protože o tom také běh a běhání je. Trénink na 5 či 10 km vám umožní plně nahlédnout do sebe samých, umožní vám naučit znát sebe sama, naučí vás naslouchat požadavkům vašeho těla a tím i naslouchat druhým. Bude to chtít jediné – vnímat, co vám vaše tělo, skrze vaše tělesné pocity, sděluje.

Vaše tělo je váš kouč. Ono vám nikdy přímo neřekne, co máte udělat, ale prostřednictvím bolesti, únavy, nemoci, podrážděnosti, sebelítosti … se vás snaží navést k tomu, co neděláte správně. Navádí vás jen jakoby mimochodem na správnou cestu.

Lexikon pojmů, jejichž prostřednictvím s vámi vaše tělo promlouvá, a co znamenají

  • Bolest ve svalech: „Dneska jsi to pěkně kopal – dopřej mi, ať se z toho zítra můžu probrat.“
  • Dlouhodobější únava: „Ty vůbec neposloucháš, co ti říkám!“
  • Bolest ohybačů prstů: „Zkus si vzít zítra jiné běžecké boty nebo vibramy!“
  • Bolest v holeních (bérci): „Neměl by sis koupit nové boty? Neměl bys změnit svůj běžecký styl? Nechybí ti v těle nějaké stavební látky – třeba hořčík?“
  • Bolest v kolenou: „Ty si zase nakládáš! Kdo to má unést?“
  • Bolesti v zádech: „Neměl by ses občas taky protáhnout, jsi jak paragraf?“

K tomu by se daly přidat spousty dalších, jen namátkou mě napadá, že dlouhodobý stres, vyvolaný nesouladem s partnerem, může vést k zablokování páteře – bolesti v zádech, ale třeba i bolesti ve svalech. Víme přece, že v našem těle vše souvisí se vším, už víme, jak náš život ovlivňují akumpresurní body v chodidle, v uchu, na ruce, prostě na každém jeho kousku. Naše tělo je stejně složitý systém jako příroda sama, jen je to v něm více nahuštěné na menší plochu. Naše tělo je úžasný a jedinečný celek – a pokud si dovolíte ho takto brát, budete mu naslouchat, budete se s ním radit – naučíte se pro život a o životě úplně všechno.

A jak s tím vším souvisí právě trénink na 10 či 5 km? Docela dost. Tento trénink je daleko intenzivnější než třeba trénink na ½maraton či maraton, v kratším čase se dokážete při něm zbourat, můžete zažít stavy, které nezažijete při vytrvalostních bězích, jako je pocit, že ačkoliv se snažíte běžet velmi intenzivně, co nejvyšší rychlostí, tak stojíte na místě. Může vám z něj být špatně, není výjimkou, že se po doběhu některých úseků zvedá žaludek, i to k tomu patří. Ne, nechci vás strašit, jen chci, abyste si uvědomili ten rozdíl. Je to stejné, jako když se v životě snažíte bourat hlava nehlava vše, co vám stojí v cestě. Taky se vám stane, že je vám pak ze sebe samých nevolno.

My se však společně budeme snažit, aby vám při tréninku bylo nevolno co nejméně, případně vůbec, protože to bude znamenat, že jste se naučili naslouchat sami sobě a svému tělu :).

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (14 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavlice | 21. 8. 2013 12.19 hod. | 92.243.214.xxx
Supr článek, sem rád že jsou lidičky kteří dokážou takhle poradit, díky moc Pavlice.

Daniela | 25. 5. 2010 18.55 hod. | 213.162.66.xxx
Milosi, zas jednou dik za krasny clanek, je jak sity na miru:)))) Dik… A vsem ostatnim, at se vam to pekne beha. :))

PavlínaF | 25. 5. 2010 10.45 hod. | 193.245.34.xx
Jako bych se v článku našla ;-)

Irena Ellis | 25. 5. 2010 8.30 hod. | 81.201.60.xxx
Ty jo, začínám se bát :-). Zatím se mi běhalo jenom na zeleno, max. žluto...tak teď to příjde – zrychlení. Ale už se i těším. Potřebuju to jako sůl :-).

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Trénink na 5 a 10 kilometrů

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Ilono, to nás mrzí...Tak se budeme těšit na příště! A o běhání to na tomto víkendu prioritně…»
  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Velmi odhodlána jsem přečetla celou nabídku,hned bych jela,ale žením kluka,tak termin…»
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Protože prostě piánko :) »
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Dobrý den, proč je proboha na ilustračním obrázku ten klavír? Předem děkuji za odpověď. Zdraví…»
  • Born To Run (Zrozeni k běhu). Polemika s knihou, která změnila svět běhání : Behávam roky, ale až beh na boso ma napĺňa. Zmena techniky, ktorá je možná len na boso mi umožnila…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků