logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak správně sedět

Jak správně sedět

Existuje celá řada návodů, jak si správně sednout. Návody jsou různého stáří, z různých dob. Někteří lékaři dokonce ještě tyto překonané návody nadále doporučují. A překonané jsou vlastně všechny, všechny až do doby Dr. Brüggera.

Všechny byly totiž nesprávné. Naštěstí moderní výzkumy už konečně potvrdily to, co zní logicky…je třeba sedět dle toho, jak máme své tělo postaveno. Správný způsob sezení vychází z anatomických a fyziologických předpokladů našeho těla. Naše tělo musí být správného sezení schopno. Já navíc dodávám…a nejen anatomicky, ale i funkčně. I tělo, které nebolí, může mít funkční poruchy kloubů a svalové dysbalance. Díky nim může být správné držení těla při sezení bolestivé či jen nepříjemné, hlavně však prakticky neuskutečnitelné.

Doporučení, jak správně sedět, potvrzují dlouholetá zkoumání. Vycházel jsem z tzv. způsobu sezení „dle Brüggera“, které ještě vylepšil Dr. Rašev. I pozdější výzkumy tento správný trend potvrdily. Veškeré mechanické testy, různé termovize, barometrie, tenzometrie a následné počítačové simulace ukazují, že správně sedět lze tak, že kopírujeme nejpohodlnější sezení, kterého jsme schopni. Výzkumy ovšem vycházejí ze simulace, na kterou použijí ideálně funkčně připravené tělo, bez artrotických změn, bez svalových zkrácenin a oslabenin, bez svalových dysbalancí a bez porušených pohybových stereotypů.

Na obrázku můžeme vidět průměrně – a přitom ideálně – posazené tělo člověka na židli. Dříve k podobným obrázkům nikdo nedodával to právě řečené, že sedět můžeme jen tak správně, jak nám to tělo dovolí. Protože si svojí absencí jakýkoliv preventivních cvičení (na rozdíl od mnoha asijských národů, které více než 2 tisíce let právě pomocí preventivních cvičení jako jóga či Tai chi udržují svoji schopnost správně sedět v 

obrázek
lotosovém sedu)

vytváříme svoji neschopnost správně sedět již téměř odjakživa, můžeme pokus o správné sezení využít i k sebediagnostice.

Nabídneme- li dítěti kolem 5 let věku židli, která je pro správné sezení upravena, a to nejen adekvátní výškou, ale i ostatními rozměrovými vztahy, mělo by takové dítě v 99 procentech případů zaujmout správný způsob sedu. A to zcela automaticky. Pokud však tento nácvik správného sezení na správné židli neproběhne v onom správném věku, pak to může být (a v 90 procentech případů opravdu je) nemožné. Není-li člověk schopen správný sed dle návodu zaujmout, případně je dokonce správný způsob sedu nepříjemný či bolestivý, je to důkaz, že není ve správném funkčním souladu. Není funkčně v pořádku. A to nemusí mít žádné trvalé a soustavné bolesti, ba ani občasné. To jsou právě zákony naší biomechaniky.

Správné sezení je uvolněné, sedíme sice vzpřímeně, ale každý samozřejmě ve vzpřímení jiného charakteru, jiných konkrétních úhlů, celkově je však osa páteře ve vertikále. Kost křížová je v návaznosti na bederní páteř ve sklopení, v úhlu směrem dozadu. Opět onen úhel je velmi individuální, obecně je však jisté, že je kost křížová fyziologicky natočena ve sklonu směrem dozadu. Z toho vychází doporučení – povolit zadeček dozadu. Aby tyto úhly příjemné opravdu byly, je potřeba dát do optimálních úhlů dolní končetiny. Kolena na šíři ramen od sebe. Holeně svisle, špičky nohou směřují mírně zevně, asi 15-20 stupňů. Stehna jsou ovšem směrem dopředu v mírném sklonu, klesají v úhlu asi 15 stupňů. Stejný úhel sklopení musí mít i sedák židle. Opěradlo židle při aktivním, pracovním způsobu sezení vlastně nepotřebujeme, byť se může zdát, že je využíváme. Dle výzkumů z r. 2007 (Kanada, USA) je optimální úhel osy páteře k ose stehenních kostí 110-130°.

Tímto posedem je určen zbytek pravidel. Sedneme-li si správně, pak teprve můžeme upravit výšku monitoru a klávesnice. Výška monitoru počítače je obecně ve výši očí, byť dle různých velikostí monitorů je potřebná ještě následná specifikace. Paže visí svisle dolů. Předloktí by mělo být v ose vodorovné, může však mírně klesat směrem ke klávesnici až do úhlu 15 stupňů. Použití různých pryžových ergonomických podpěrek je sice vhodné, dodržíme-li ale výše uvedené, tak již nic nějak významně nezmění.

V poslední době se moderní židle či pracovní křeslo neobejde bez tzv. houpacího mechanizmu, umožňujícího dynamické sezení, které pomáhá udržovat a případně znovuoživovat správnou propriocepci. Poslední výkřik sedací techniky dokonce používá zvláštních pružin, které způsobují možnost pohybu nejen ve směru předozadním, ale na všechny strany.

ne úplně správné sezení na židli – křesle

obrázek

správné nastavení výšky sedáku

obrázek

správné sezení u stolu

obrázek

Kromě výše popsaného se však jen tím, že se naučíme správně sedět může velmi zpříjemnit náš život respektive zbavit nás zcela zbytečných bolestí:

Jak sedět aby vás nebolela hlava a šíje

obrázek

Jak sedět aby vás nebolela záda

obrázek

cvičení na židli

A když už máte všeho dost, potřebujete se uvolnit, protáhnout a nemáte čas běžet někam do fitka, zkuste si zacvičit tam kde jste, kde sedíte, zkuste si zacvičit na židli …

obrázek

Jiří Marek foto
  • přečteno: 17766/17242×, 1 komentář
Jak správně sedět Jak správně sedět Jak správně sedět Jak správně sedět Jak správně sedět Jak správně sedět Jak správně sedět

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Michal Smola | 2. 6. 2010 20.07 hod. | 78.128.178.xx
"Stehna jsou ovšem směrem dopředu v mírném sklonu, klesají v úhlu asi 15 stupňů."
Jedna z poloh mé pracovní židle je se sedákem mírně skloněným dopředu (úhel jsem neměřil, ale víc jak 15 stupňů to nebude). Stačily dva dny a proseděl jsem se k úporné bolesti dolní části zad. Ze židle jsem totiž sjížděl a neustálým udržováním polohy jsem si záda namohl. S ostatním souhlasím, ale tomuhle radím se vyhnout.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Míšo, lehká chůze by mohla pomoc, se sporty je to bída, ale mohlo by pomoci veslování na veslařském…»
  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : Zdravím, mám natržená svalová vlákna na bérci, nemůžu tedy pokračovat v tréninku na půlmaraton a…»
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : Dobre jste zpracovani systemem,mak ma napr.10krat vice vapniku nez kravske mleko,dale vsechny druhy…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků