logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

ZASTAV SE – BĚŽ DÁL

ZASTAV SE – BĚŽ DÁL

Je to divné, nabádat vás při běžeckém tréninku k zastavení se, že? Možná je, možná není, ale v průběhu let sami zjistíte, že umění VČAS ZASTAVIT, ROZHLÉDNOUT SE A PAK BĚŽET – JÍT DÁL, je to jedno z nejdůležitějších a nejtěžších. Pohříchu si to člověk nechává: „Ještě za támhletu zatáčku, a pak se uvidí!“

Abych svá tvrzení podpořil, tak jsem zkusil zapátrat ve své knihovně, jestli bych nenašel něco inspirativního a ejhle, bylo to tam. Dokonce od nikoho menšího než od Billa Rodgerse, který na toto téma říká: „Dobře se znám a když jsem unavený, když mám pocit, že na mne jde nějaká nemoc, nebo když mě jen začne bolet hlava, tak to v řeči mého těla znamená ZASTAV

SE!“

A ať se jmenujete Honza, Luboš, Martin, Laďka nebo Billi Rodgers, platí pro nás všechny stejné přírodní zákony. Ti silní a slavní se poznají podle toho, že tyto zákony ctí, a nepodléhají klamnému dojmu, že na ně neplatí.

Nejen pro běžce a běžkyně mám od Billa ještě další vzkaz, tentokrát se to týká občerstvování na trati. Když Bill vyhrál Bostonský maratón, na němž se při občerstvování 5x zastavil a přesto vytvořil traťový rekord, tak se ho novináři ptali, zda by nebylo lepší, kdyby pil za běhu, že by pak ten čas mohl být ještě lepší. Bill odpověděl: „Voda se rozlije, když s ní poběžím!“

Tahle věta ale říká mimo jiné i: „Pohár přeteče, když se nebudu řídit tím, co mi tělo říká.“

Řada velkých běžců se i nyní uchýlí k Billovým zastávkám uprostřed vypjatého závodu, mají totiž na paměti, že jen blázen útočí, když všechna znamení říkají: „Zastav!“

Umět se zastavit znamená znát své limity, svůj strop, a to tělo dokáže vždy ocenit. Říkáte mu tím totiž: „Neboj, vše mám pod kontrolou a nenechám ti ublížit, protože ty jsi můj partner na cestě a bez tebe se dál nedostanu.“
Pauza, před závodem, během tréninku, mezi tréninky, či po nějakém závodě neznamená vaši slabost, ale naopak vaši sílu. Jen ten kdo si nevěří si stále znovu a znovu musí dokazovat, že na to má.

A na závěr můj jeden osobní poznatek pro muže. Víte, proč vás při závodě porazí tolik žen a dívek? PROTOŽE SE NIKAM NEŽENOU, PROSTĚ SI JDOU JEN ZABĚHAT A UŽÍT SI BĚH ve společnosti jiných. Nejsou jako muži, kteří potřebují pro svůj běh soupeře.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (7 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Hansus | 14. 6. 2010 16.13 hod. | 193.165.208.xxx
Super clanek, malokdo beha pro radost. I kdyz bezim 4 km, 12 km nebo vice, to je jedno kolik, vyhradne v prirode, pokazde se nekolikrat zastavim a 200-300 metru jdu, a pak zase bezim. Nejen pro to, ze nemuzu:-) a abych si dachl, ale i proto, ze se chci porozhlednout a neprofunet celou trasu. Timto systemem navic natrenuji osobne vice nez dat vse na krev a navic me behani zacalo o hodne vic bavit. Takze jupi indianskym behem k dobremu pocitu a zdravi.

12honzade | 14. 6. 2010 8.32 hod. | 195.113.13.xxx
Dekuji za povzbuzujici clanek. Zrovna vcera jsem po tydnu sileny zmatku velmi vcasnem vstavani plus ponocovani, samych „soku", koncici hektickou smrsti zanedbanych praci na me velike zahrade.. vecer bojoval s unavou a bolesti hlavy. Tak jsem si rekl, ze asi:) bych se mel na vecerni beh vykaslat a jit brzo spat.. 12:)

sam | 14. 6. 2010 8.07 hod. | 82.119.253.xx
Miloši, na tvůj názor „A na závěr můj jeden osobní poznatek pro muže. Víte, proč vás při závodě porazí tolik žen a dívek? PROTOŽE SE NIKAM NEŽENOU, PROSTĚ SI JDOU JEN ZABĚHAT A UŽÍT SI BĚH ve společnosti jiných.“ mám, alespoň pokud se týká opravdu dlouhých distancí, nebo skutečně velmi těžkých závodů, jiný náhled. Řekl bych, že důvod je v tom, že ženy dokáží více snášet bolest a trpět a jsou tedy při těch těžkých závodech odolnější a tím i v pořadí před mnohdy jinak rychlejšími muži.

fotoMiloš Škorpil: Same máš pravdu, ostatně jsou k tomu od přírody stvořeny – lépe vybaveny. To jen my „chlapi“ se bijeme v prsa jací jsme borci, když zvedneme metrák, když je to úplně k prdu, ony prostě dělají jen to, co je skutečně potřeba.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků