logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Menopauza – jak s ní vyběhnout

Menopauza – jak s ní vyběhnout

Ještě před několika málo lety se jako jediné řešení menopauzy a zdravotních potíží s ní spojených zdála být hormonální terapie. Dnes už je to jiné, neboť v roce 2002 byla provedena studie, jíž se prokázalo, že hormony nemají zdravotní výhody, ale dokonce i o něco zvyšují riziko vážných chorob.

Tato studie nejenže ukončila éru plošného užívání estrogenové terapie, ale co je podstatnější – změnil se vědecký model menopauzy jako nemoci, která si žádá léčbu, na přirozený přechod, kdy je jen třeba ulevit jeho příznakům. Hormony, akupunktura, některé doplňky stravy jsou krátkodobá řešení určitých symptomů, ale životní styl – pořádný pohybový program, odpovídající výživa a emoční zapojení jsou ty nejdůležitější terapeutické možnosti, jak menopauzu zvládnout. A když říkáme terapeutické, neznamená to, že je musíte řešit s lékařem, docela dobře si vystačíte samy.

Pokud se nad tím trošku zamyslíte, uvědomíte si, že po menopauze budete žít ještě dalších 30 let. To znamená, že menopauza není žádný cíl, ale spíše startovní čára vaší nové fáze života, a jaký ten život bude, je jen na vás.

Pokud období menopauzy prožijete pasivně a budete čekat až přejde, vystavujete se následným rizikům:

  • rychlost ztráty kostní hmoty se zdvojnásobí
  • riziko srdečních onemocnění, které je do této doby téměř mizivé, se výrazně zvýší a dokonce může překonat míru tohoto rizika u stejně starých mužů

Nejvíce vás zřejmě v období menopauzy – nejčastěji v období mezi 51. – 55. rokem života – překvapí, že najednou nevíte, co si máte počít. Jste tím zaskočeny a zkoušíte všechny možné i nemožné způsoby, které vám někdo poradí nebo o nichž si někde přečtete. Vím, je těžké zůstat nad věcí, když máte návaly, když se vaše tělo chová jako by nebylo vaše, ale nejdůležitější ze všeho je zůstat v klidu. Tedy nešílet z toho, jinak byste v klidu zůstávat neměly, naopak měly byste se začít co nejvíce – účelně hýbat (chodit, běhat, cvičit, plavat, tancovat …), aktivně žít!

Mezi nejčastější příznaky menopauzy, které samozřejmě nemusí všechny postihnout každou ženu, procházející menopauzou, patří:

  • výkyvy nálad
  • návaly horka
  • noční pocení
  • suchá pochva

Naopak mezi symptomy spojené s menopauzou nepatří:

  • deprese
  • nárůst váhy
  • pomalejší myšlení
  • potíže se spánkem
  • bolesti kloubů
  • únava
  • úzkost

Tyto problémy způsobuje jediný faktor – NEDOSTATEK POHYBU A SOUSTAVNÉ PŘEJÍDÁNÍ a nepostihuje jen ŽENY, ale i MUŽE.

Takže, pokud vám začínají naskakovat kila, není to proto, že jste nemocné, že procházíte menopauzou, ale proto, že sedíte na zadku jako pecky! Takže vztyk, a jak to říkal jeden z králíků z klobouku: „Vstávat a cvičit!“, a já dodávám „a běhat a chodit a plavat a jezdit na kole, a … co vás napadne, nebo co vás zrovna osloví, třeba i golf :)“

Pokud jde o menopauzu, pohyb její skutečné symptomy z vašeho života neodstraní, ale určitě zmírní jejich působení a také to, že se budete obecně cítit lépe, vám pomůže v běžném životě zvládat všechno, co si na vás život přichystá. Navíc nárůst svalové hmoty a posílení basálního metabolismu, které sebou cílené cvičení a přiměřeně intenzivní pohyb přináší, jsou tím nejlepším prostředkem pro snížení a regulaci váhy a nejúčinnější prevencí osteoporózy.

Bylo by příjemné vám slíbit, že správné cvičení, výživa a pozitivní přístup znamenají v menopauze revoluci a pokud začnete žít aktivně, projdete tímto obdobím bez příznaků, ale není to možné.

Ale ať už je vaše menopauza lehká či těžká, pořád je to jen jedna fáze vašeho života, která stejně jako puberta je časově omezena, trvá pár let a skončí. A pak před vámi bude ležet ještě spousta let, kdy si budete moci život užívat a to je ten hlavní důvod, proč nepropadat skepsi a cvičit, správně jíst, navazovat kontakty, protože konec menopauzy bude začátkem vašeho nového života. A pro pány: BACHA, pokud vaše protějšky procházejí obdobím menopauzy, měli byste jim být ku pomoci, neboť se může snadno stát, že až je menopauza opustí, přijdete na řadu vy :) …

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (25 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Yvona | 13. 8. 2016 9.28 hod. | 82.209.2.xx
Ahoj holky,
přečetla jsem si článek a taky musím souhlasit s tím, že podobné informace najdeme všude. Taky bych chtěla napsat, že i průběh angíny nebo chřipky jsou u každého jiné. Proto každá z nás prožívá období menopauzy trochu jinak. Pak bych chtěla moc pochválit Miloše, že vlastně chtěl vyvolat diskuzi, což je samo o sobě přínosné.
No a nakonec bych Vám holky chtěla potvrdit, že ten pohyb fakt pomáhá. Zkuste, běžte ven s kámoškou nebo s manželem, podle toho na co se cítíte! Píšu z vlastní zkušenosti.Držím Vám moc palce!!! Vydržte, my za to stojíme!!!!!!

Jana | 9. 11. 2014 10.40 hod. | 37.48.35.xx
Také jsem si to přečetla,a jak se tu píše že se má sportovat to dělám alespoň já běžně,doma mám také práce až nad hlavu,takže pohybu dosti,ale jak člověk běhá tak nic jaksi nepomáhá,protože jak se jen hnu,tak jdou jdou po mě hrozné hyce,v lékárnách vše drahé a když pak zjistíte že nic s toho nepomáhá tak je člověku nanic,může mi tu někdo napsát co vlastně kloudného je?Děkuji

Gabriela | 12. 8. 2014 10.12 hod. | 85.71.75.xx
No tak já bych pro změnu oponovala. Protože jsem si tímto obdobím prošla již ve věku od 28 let... a rozhodně symptomy které uvádíš že se nepatří ( deprese, nárůst váhy, pomalejší myšlení, potíže se ,spánkem, bolesti kloubů, únava, úzkost)
, tak sem PATŘÍ a to velmi významně. sportovala jsem vždy a hodně a stále sportuji, ale ty změny zkrátka jsou, jak psychické tak fyzické a vyrovávání se s nimi s sebou přináší potíže. samozřejmě je to u každé ženy velice individuální , ale tato paušalizace je nesmírně zjednodušená. Každopádně souhlasím s tím, že aktivní přístup k životu je řešení a rozhodně bych doporučila nebrat ani estrogeny ani antidepresiva..... A také souhlasím, že muž opravdu nemůže takto paušálně zjednodušeně psát, a že pohyb skutečně vše nevyřeší.....

Víťa Drtinová | 18. 3. 2013 18.16 hod. | 89.176.63.xx
Miloši, já jsem tyto problémy neměla nebo asi měla, ale nepřipouštěla jsem si je. A to díky pravidelnému sportování (dřívevíce spinning, teď už druhý rok běhám a běhám.. ;) ) a neměla jsem čas nějaké z těchto problémů si uvědomit. Tím bych ráda řekla, z vlastní zkušenosti, že pohyb opravdu pomáhá problémy menopauzy zmírnit, popř. úplně odstranit :-)

Jana Požgayová | 28. 6. 2010 23.58 hod. | 90.180.201.xx
Miloši nemáš pravdu, jsou to obecná kliše a sportovně založené ženy to ani moc nepociťují. Ale třeba masivní krvácení v době měsíčků, které v tomto období nejsou pravidelná, je právě to o čem se mlčí a přitom tohle může v krajním případě ohrozit i život a rozhodně sníží výkonnost. Jenže o tomhle problému si šuškají ženy mezi sebou a gynekologie to zatím řeší pouze operačními zákroky. Asi to vypadá, že potrefená husa se ozvala, ale já bych se skutečně neodvážila posuzovat a psát o andropauze, protože zkušenosti s ní může mít jen muž.

fotoMiloš Škorpil: Jano, díky za přízpěvek, účelem článku nemusí být vždy jen podání informace, ale i třeba rozpoutání diskuse, k tomu o čem se nemluví a tak prolomit ledy. Takže ještě jednou díky.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví39
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou37

kde se diskutuje

  • Život neběží vždycky podle (tréninkového) plánu : Je to malichernost, ale jak dobře Vám rozumím ... :-) »
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků