logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Čím rychleji se snaží být člověk rychlejší, tím dříve skončí v péči lékařů

Čím rychleji se snaží být člověk rychlejší, tím dříve skončí v péči lékařů

Nejčastější příčinou zranění u běžců a běžkyň je přemíra intenzity v tréninku.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 28.6. 2010.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Lehké natažení
  2. Těžké natažení
  3. Přetržení svalu

Největším problémem současnosti je čas. Stále máme dojem, že jej máme málo. Když už si najdeme čas sami na sebe, na trénink, máme pocit, že nejlépe jej využijeme, když celý trénink odběháme v co nejvyšší intenzitě.

Vypadá to celkem logicky – čím víc toho stihnu naběhat v tréninku, v co nejvyšší intenzitě, tím rychleji dokáži odběhnout závod, dostat se do kondice.

Absolvujeme-li však všechny tréninky ve stejné a vysoké intenzitě, kupodivu zjistíme, že nejenže se naše časy v závodech nezlepšují, ale co je horší, jdou někdy i dolů. To je ještě ta lepší varianta. Tou horší pak může být a velmi často bývá, že se začneme opakovaně potýkat se zraněními, které mají jedinou příčinu – přetížení.

Naše tělo totiž nedokáže reagovat na zátěž rovnoměrně. Ne stejně rychle se buduje svalová a kostní tkáň. To je pak příčinou tolik „oblíbených" únavových zlomenin. Také naše vazy nebo klouby nejsou schopné nám vše tolerovat.

Pokud budete v tréninku tlačit moc na pilu, nebudete střídat dny s vysokou zátěží (s vysokou intenzitou) se dny, kdy pouze tréninkem relaxujete, můžete snadno přijít k těmto úrazům:

Lehké natažení

Při lehkém natažení dojde k natržení jen několika svalových vláken, takže funkce svalu je ovlivněna jen nepatrně. Tělo vám to může sdělit mírným otokem v poraněném místě, nebo lehce sníženou hybností (zatuhlostí) postiženého svalu. Dosti často poškozené místo zatvrdne, vytvoří se pevný spoj, něco jako byste přetržená vlákna svařili. Tohle místo je taková časovaná bomba, jeho elasticita není nejvyšší a při dalším přetížení může rupnout docela.

Těžké natažení

Jedná se o výraznější poškození než u lehkého natažení, ale ani v tomto případě ještě nedojde k úplnému přetržení svalu. Funkce daného svalu je však velmi silně snížena.

Přetržení svalu

Jedná se o velmi těžké poškození svalu s kompletním přetržením a přerušením funkce tohoto svalu. Ve svalu se vytvoří krevní podlitina (hematom), s nebo bez poranění svalového pouzdra. Při stanovení rozsahu zranění (správné diagnózy) je třeba znát okolnosti, při nichž ke zranění došlo, proto se před lékařem nesnažte nic skrývat (nesnažte se nic zlehčovat). Vyšetření ultrazvukem nebo tomografem (CT) jsou dnes již na takové úrovni, že dokáží odhalit celkový rozsah poškození svalu a určit odpovídající léčebný postup. Pokud se vám něco podobného stane, nesnažte se to léčit sami klidem, jen si vše zhoršíte.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (11 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Ještě jsem zapomněla mám157 cm vážím 56,5 kg »
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Tipy jak spálit pět set kalorii : Já tedy nevím je mi 70 let a denně spálím 450 až520 kalorií. Neběhám. Běžný režim 2x denně s…»
  • Dýchání při běhu. Proč je lepší a účinnější dýchání (nadechování) nosem : Nevím co dělám špatně, ale při nadechování nosem se nedokážu dostatečně nadýchnout, vede to k…»
  • Jak natrénovat na maraton za 100 dní : Michale, mohu mluvit z vlastní zkušenosti, dva roky jsem se připravoval Do formy s M&F a k tomu…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků