logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

A teď už u běhání vydržím ... opravdu!

A teď už u běhání vydržím ... opravdu!

Mnohým z nás se to stalo. Běhali jsme, všechno šlo dobře, fyzička se zlepšovala a najednou se navalila práce, rodina, přátelé a na běhání bylo méně a méně času – až jsme zapomněli, že nějaké běhání existuje. A po nějaké době „bum“, vzpomínky jsou zpět a znovu začínáme, namotivovaní, vše jde dobře až do dalšího návalu práce ... a tak pořád dokola. Jak asi tušíte, toto se děje všude kolem nás, ve všech oborech a oblastech se najdou notoričtí začátečníci, kteří s velkou dávkou energie s něčím začnou, stejně rychle přestanou a opět začnou, protože „tentokrát to určitě vyjde“ – a přesto motivace náhle zmizí. Pojďme se tedy zkusit zamyslet nad tím, co to ta motivace je.

Max Eggert přirovnává motivaci k medúze. Každý ví, co to je, ale je obtížné ji popsat nebo nějakým způsobem definovat. Protože ji nemůžeme vidět ani cítit, obtížně ji změříme u sebe, natož u jiných. Navíc neexistuje univerzální způsob, jak motivaci zvyšovat, to co nás motivovalo v minulosti už teď fungovat nemusí a často ani nevíme, co nás to vlastně hnalo kupředu. Mnoho odborníků z oblasti psychologie a managementu si láme hlavu nad tím, jak efektivně motivovat druhé kolem sebe, podřízené, partnery, děti. Bohužel (nebo bohudík?) všeobecně platný recept stále nikde; zkrátka nemůžeme přimět někoho, aby se z ničeho nic stal motivovaný. Motivace je totiž náš vnitřní stav a věci, které považujeme za vnější motivace (pochvaly, odměny, sankce, peníze ...) jsou mnohdy jen stimuly, které (v ideálním případě) zapadnou do naší aktuální vnitřní motivace. Tyto vnější stimuly jsou typicky nestálé a náhodné, rychle se objeví a po chvilce zmizí, a tudíž se na nich nedá dlouhodobě stavět.

Kudy z toho ven? Jak nacházet vnitřní motivaci? Odpověď je zdánlivě velmi jednoduchá, stačí si stanovit reálný a měřitelný cíl. To vám řekne každý konzultant či kamarád, ale skutečnost bývá o mnoho složitější. Cesta za našimi cíli bývá spletitá a motivace, když není správně živena, postupem doby uvadá a mizí. A to je přesně důvod, proč mnoho lidí, přestože má jasný cíl, odpadá během cesty a vrací se zpět na start. Ve chvíli, kdy se jejich motivace ztrácela, nenašli svůj motivátor a proto ho v kritickém okamžiku nemohli použít pro posílení.

K udržení motivace nám mohou pomoci různé, překvapivě jednoduché, nástroje (o některých jsem již psal). Ať už jsou to pocity, ke kterým se můžeme v příhodném okamžiku vrátit (třeba vizualizace cíle a jednotlivých kroků), nebo i běžecký deníček, kde si zaznamenáme pokroky a můžeme se ohlédnout, jak velký kus cesty jsme ušli. Web Běžecké školy je motivačním nástrojem sám o sobě. Jeden kamarád mi vyprávěl, že úplnou náhodou si přečetl Milošův článek, pak ještě několik a začal běhat, protože chtěl zkusit a zažít to, o čem zatím jen četl... no a teď má na kontě svůj první půlmaraton.

Také můžete zkusit jednoduchý trik ... ve chvíli, kdy jste motivovaní a všechno vám jde od ruky, zkuste si sepsat pět věcí, které vás nejvíce motivují a ženou kupředu. Tento seznam dobře uložte a až dojde na nejhorší, projděte si ty body znovu, často se v nich skrývá úplný poklad. Zdaleka ne vše bude platné, ale máte dobrou šanci najít něco, o čem si řeknete „a jo! Proto vlastně jsem začal(a)“.

A co motivace při delším běhu, kdy nás leccos bolí a chceme se na všechno vykašlat? Opět může pomoci náš mozek (už víme, že všechno je to v HLAVĚ)... představte si, jak vystoupíte ze svého těla a vidíte se shora, jak běžíte krajinou. Až bude představa dostatečně jasná, vzneste se o něco výše a potom až k oblakům... ta malá pohybující se tečka tam dole to jste vy a hele, z této výšky už je vidět i cíl a není to vůbec daleko! Tato představa cíle na dosah se stává hnacím motorem dalších kroků a vše je o kousek jednodušší. Doporučuji vyzkoušet, funguje to.

Přeji všem hodně letních kilometrů a pěkných běžeckých zážitků. A ještě něco, teď už opravdu vydržte!

Eda Kunce foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Majka | 7. 8. 2010 20.52 hod. | 90.176.130.xxx
Hezký, ale teoretický… Na každýho platí něco jiného a dokonce málokdy zabere na jednoho dvakrát to samé. Myslím, že je důležitý klást si reálné cíle, ale není prohrou, když člověka na čas pohltí jiný sport (třeba nějaký sezóní) a běh si nechá jen jako něco co čistí hlavu a udržuje kondici, bez vyšších ambicí. Obyčejný všestranně nadaný člověk nemá tendenci pouze pobíhat, ale určitě si rád vyzkouší řadu jiných sportů, aby zjistil, co mu sedí a v čem tkví kouzlo. Pro mě je běh nutnost, abych byla čilá a silná a stárla jen na povrchu. A závody? No to je bič, abych se porád necourala.

Miloš | 5. 8. 2010 14.34 hod. | 88.101.112.xxx
Motivace z vnějšku, pokud to nezapadne do našich plánů nemůže fungovat už proto, že to vnímáme jako pokus někoho nás měnit a to už také víme nefunguje, tedy funguje, ale přesně opačně – i kdyby se nám to zdálo dobré, tak to zapečem, protože to nebyl náš nápad. A just NE :-(. A teď se jdu vznášet, chci vidět blízký cíl :), i když ten se nyní vznáší dost vysoko, asi tak 2100 m nad mořem na Kleine Scheidegg, kde je cíl Jungfrau maratonu. To zas bude mazec :)

Daniela | 5. 8. 2010 13.22 hod. | 213.162.68.xx
Dik Edo za tento moc hezky a poucny clanek.Dani

fotoMiloš Škorpil: Dani, Eda bude mít určitě z tvého komentáře radost, ale žádný článek, byť sebelépe napsaný ti nepomůže s realizací :). Víš co myslím, viď?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků