logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

A teď už u běhání vydržím ... opravdu!

A teď už u běhání vydržím ... opravdu!

Mnohým z nás se to stalo. Běhali jsme, všechno šlo dobře, fyzička se zlepšovala a najednou se navalila práce, rodina, přátelé a na běhání bylo méně a méně času – až jsme zapomněli, že nějaké běhání existuje. A po nějaké době „bum“, vzpomínky jsou zpět a znovu začínáme, namotivovaní, vše jde dobře až do dalšího návalu práce ... a tak pořád dokola. Jak asi tušíte, toto se děje všude kolem nás, ve všech oborech a oblastech se najdou notoričtí začátečníci, kteří s velkou dávkou energie s něčím začnou, stejně rychle přestanou a opět začnou, protože „tentokrát to určitě vyjde“ – a přesto motivace náhle zmizí. Pojďme se tedy zkusit zamyslet nad tím, co to ta motivace je.

Max Eggert přirovnává motivaci k medúze. Každý ví, co to je, ale je obtížné ji popsat nebo nějakým způsobem definovat. Protože ji nemůžeme vidět ani cítit, obtížně ji změříme u sebe, natož u jiných. Navíc neexistuje univerzální způsob, jak motivaci zvyšovat, to co nás motivovalo v minulosti už teď fungovat nemusí a často ani nevíme, co nás to vlastně hnalo kupředu. Mnoho odborníků z oblasti psychologie a managementu si láme hlavu nad tím, jak efektivně motivovat druhé kolem sebe, podřízené, partnery, děti. Bohužel (nebo bohudík?) všeobecně platný recept stále nikde; zkrátka nemůžeme přimět někoho, aby se z ničeho nic stal motivovaný. Motivace je totiž náš vnitřní stav a věci, které považujeme za vnější motivace (pochvaly, odměny, sankce, peníze ...) jsou mnohdy jen stimuly, které (v ideálním případě) zapadnou do naší aktuální vnitřní motivace. Tyto vnější stimuly jsou typicky nestálé a náhodné, rychle se objeví a po chvilce zmizí, a tudíž se na nich nedá dlouhodobě stavět.

Kudy z toho ven? Jak nacházet vnitřní motivaci? Odpověď je zdánlivě velmi jednoduchá, stačí si stanovit reálný a měřitelný cíl. To vám řekne každý konzultant či kamarád, ale skutečnost bývá o mnoho složitější. Cesta za našimi cíli bývá spletitá a motivace, když není správně živena, postupem doby uvadá a mizí. A to je přesně důvod, proč mnoho lidí, přestože má jasný cíl, odpadá během cesty a vrací se zpět na start. Ve chvíli, kdy se jejich motivace ztrácela, nenašli svůj motivátor a proto ho v kritickém okamžiku nemohli použít pro posílení.

K udržení motivace nám mohou pomoci různé, překvapivě jednoduché, nástroje (o některých jsem již psal). Ať už jsou to pocity, ke kterým se můžeme v příhodném okamžiku vrátit (třeba vizualizace cíle a jednotlivých kroků), nebo i běžecký deníček, kde si zaznamenáme pokroky a můžeme se ohlédnout, jak velký kus cesty jsme ušli. Web Běžecké školy je motivačním nástrojem sám o sobě. Jeden kamarád mi vyprávěl, že úplnou náhodou si přečetl Milošův článek, pak ještě několik a začal běhat, protože chtěl zkusit a zažít to, o čem zatím jen četl... no a teď má na kontě svůj první půlmaraton.

Také můžete zkusit jednoduchý trik ... ve chvíli, kdy jste motivovaní a všechno vám jde od ruky, zkuste si sepsat pět věcí, které vás nejvíce motivují a ženou kupředu. Tento seznam dobře uložte a až dojde na nejhorší, projděte si ty body znovu, často se v nich skrývá úplný poklad. Zdaleka ne vše bude platné, ale máte dobrou šanci najít něco, o čem si řeknete „a jo! Proto vlastně jsem začal(a)“.

A co motivace při delším běhu, kdy nás leccos bolí a chceme se na všechno vykašlat? Opět může pomoci náš mozek (už víme, že všechno je to v HLAVĚ)... představte si, jak vystoupíte ze svého těla a vidíte se shora, jak běžíte krajinou. Až bude představa dostatečně jasná, vzneste se o něco výše a potom až k oblakům... ta malá pohybující se tečka tam dole to jste vy a hele, z této výšky už je vidět i cíl a není to vůbec daleko! Tato představa cíle na dosah se stává hnacím motorem dalších kroků a vše je o kousek jednodušší. Doporučuji vyzkoušet, funguje to.

Přeji všem hodně letních kilometrů a pěkných běžeckých zážitků. A ještě něco, teď už opravdu vydržte!

Eda Kunce foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Majka | 7. 8. 2010 20.52 hod. | 90.176.130.xxx
Hezký, ale teoretický… Na každýho platí něco jiného a dokonce málokdy zabere na jednoho dvakrát to samé. Myslím, že je důležitý klást si reálné cíle, ale není prohrou, když člověka na čas pohltí jiný sport (třeba nějaký sezóní) a běh si nechá jen jako něco co čistí hlavu a udržuje kondici, bez vyšších ambicí. Obyčejný všestranně nadaný člověk nemá tendenci pouze pobíhat, ale určitě si rád vyzkouší řadu jiných sportů, aby zjistil, co mu sedí a v čem tkví kouzlo. Pro mě je běh nutnost, abych byla čilá a silná a stárla jen na povrchu. A závody? No to je bič, abych se porád necourala.

Miloš | 5. 8. 2010 14.34 hod. | 88.101.112.xxx
Motivace z vnějšku, pokud to nezapadne do našich plánů nemůže fungovat už proto, že to vnímáme jako pokus někoho nás měnit a to už také víme nefunguje, tedy funguje, ale přesně opačně – i kdyby se nám to zdálo dobré, tak to zapečem, protože to nebyl náš nápad. A just NE :-(. A teď se jdu vznášet, chci vidět blízký cíl :), i když ten se nyní vznáší dost vysoko, asi tak 2100 m nad mořem na Kleine Scheidegg, kde je cíl Jungfrau maratonu. To zas bude mazec :)

Daniela | 5. 8. 2010 13.22 hod. | 213.162.68.xx
Dik Edo za tento moc hezky a poucny clanek.Dani

fotoMiloš Škorpil: Dani, Eda bude mít určitě z tvého komentáře radost, ale žádný článek, byť sebelépe napsaný ti nepomůže s realizací :). Víš co myslím, viď?

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas90
Asics126
Brooks18
Inov-853
Icebug5
Hoka One22
Mizuno53
Newton5
NB21
Nike57
Salming352
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce47
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků