logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Máte talent na běhání?

Máte talent na běhání?

Nemáte tušení, zda ve vás náhodou nevězí malý Haile Gebrselassie? Je docela možné, že kdybyste obětovali běhání více času, mohli by z vás být dobří běžci – dobré běžkyně. V následujících dvou pondělních článcích vám ukážeme, jak to zjistit a to zcela sami a bez drahých testů v renomovaných laboratořích.

Co vám nejdříve vytane na mysli, když uvidíte běžet africkou běžeckou elitu? Jsou šlachovití, lehcí a mají relativně dlouhé nohy. No a my víme, že většina z nás vypadá trošku jinak. Otázka pro nás pak nezní, jestli zvládneme 5 km pod 13 minut, ale jestli máme vůbec na běhání nějaký talent. A když ano, čeho bychom mohli reálně dosáhnout. To se dá samozřejmě zjistit přesně různými lékařskými vyšetřeními – zátěžovými testy, přičemž může být obecná fyziognomie jedním z parametrů, ale stejně tak složení svalů, VO2max, velikost srdce, vitální kapacita plic, citlivost na laktát atd. Tato vyšetření samozřejmě dlouho trvají a jsou poměrně drahá a ne každý si je může dovolit. Máme pro vás však alternativu, která se vám bude určitě líbit – nebudete platit nic a ještě si při tom dobře zasportujete.

Při zjišťování talentu není ani tak důležitý váš aerobně – anaerobní práh jako vaše flexibilita, elasticita, stabilita a síla. Vytrvalost můžete natrénovat, i když vám je třeba už 45 i víc a máte nadváhu, u těch ostatních kritérií je to už hůře ovlivnitelné. Prostě dřevo zůstane dřevem :). Také je nutné říct, že tento test má smysl tehdy, pokud je vaším cílem běhat na čas. Pokud běháte jen pro radost, tak si jej můžete udělat prostě jen jako test, bez toho, abyste tomu přikládali nějakou vyšší váhu. I ten, kdo v testu propadne, se může stát dobrým běžcem, ale nikdy nebude běžcem excelentním.

Kdo chce běžet maraton pod 3 hodiny, ½ maraton pod 1:30 hod, 10 km pod 40 minut, musí v testu dosáhnout výsledku „velmi dobře“. Kdo jej zvládne na „nedostatečnou“, tak si může rozmyslet, jestli mu to vadí či nevadí a bude běhat dál, anebo využije ke zlepšení doporučení, která budou doprovázet vyhodnocení každého testu. Pak se snadno může stát, že příště už to bude výsledek „uspokojivý" nebo „dobrý“.

Otestujte se sami

Příště vám nabídneme 7 testů, podle nichž zjistíte, jakou máte flexibilitu, cit pro rovnováhu, silový potenciál v nohách, středu těla a rukou a jaké tréninkové zatížení jste v době provádění testu schopni snést.

Celý test netrvá déle než 30 minut, a jak sami zjistíte, může to být vhodný program pro porovnání výkonnosti mezi jednotlivými členy vaší rodiny, fit centra, běžeckého klubu apod. My si to vyzkoušíme s těmi, kteří přijedou na Běžecký týden na Šumavě a to hned 2x, totiž na jeho začátku a konci. Bude to pro nás srovnání, jak jsme celý týden pracovali. Klidně se ale může stát, že budeme natolik unavení, že na konci už dosáhneme jen samých výsledků „nedostatečný“!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

pert | 16. 8. 2010 18.01 hod. | 82.208.25.x
Už se těším,snad to nebude hned v sobotu abych nezjistil,že tam nemám co dělat

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků