logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Máte talent na běhání?

Máte talent na běhání?

Nemáte tušení, zda ve vás náhodou nevězí malý Haile Gebrselassie? Je docela možné, že kdybyste obětovali běhání více času, mohli by z vás být dobří běžci – dobré běžkyně. V následujících dvou pondělních článcích vám ukážeme, jak to zjistit a to zcela sami a bez drahých testů v renomovaných laboratořích.

Co vám nejdříve vytane na mysli, když uvidíte běžet africkou běžeckou elitu? Jsou šlachovití, lehcí a mají relativně dlouhé nohy. No a my víme, že většina z nás vypadá trošku jinak. Otázka pro nás pak nezní, jestli zvládneme 5 km pod 13 minut, ale jestli máme vůbec na běhání nějaký talent. A když ano, čeho bychom mohli reálně dosáhnout. To se dá samozřejmě zjistit přesně různými lékařskými vyšetřeními – zátěžovými testy, přičemž může být obecná fyziognomie jedním z parametrů, ale stejně tak složení svalů, VO2max, velikost srdce, vitální kapacita plic, citlivost na laktát atd. Tato vyšetření samozřejmě dlouho trvají a jsou poměrně drahá a ne každý si je může dovolit. Máme pro vás však alternativu, která se vám bude určitě líbit – nebudete platit nic a ještě si při tom dobře zasportujete.

Při zjišťování talentu není ani tak důležitý váš aerobně – anaerobní práh jako vaše flexibilita, elasticita, stabilita a síla. Vytrvalost můžete natrénovat, i když vám je třeba už 45 i víc a máte nadváhu, u těch ostatních kritérií je to už hůře ovlivnitelné. Prostě dřevo zůstane dřevem :). Také je nutné říct, že tento test má smysl tehdy, pokud je vaším cílem běhat na čas. Pokud běháte jen pro radost, tak si jej můžete udělat prostě jen jako test, bez toho, abyste tomu přikládali nějakou vyšší váhu. I ten, kdo v testu propadne, se může stát dobrým běžcem, ale nikdy nebude běžcem excelentním.

Kdo chce běžet maraton pod 3 hodiny, ½ maraton pod 1:30 hod, 10 km pod 40 minut, musí v testu dosáhnout výsledku „velmi dobře“. Kdo jej zvládne na „nedostatečnou“, tak si může rozmyslet, jestli mu to vadí či nevadí a bude běhat dál, anebo využije ke zlepšení doporučení, která budou doprovázet vyhodnocení každého testu. Pak se snadno může stát, že příště už to bude výsledek „uspokojivý" nebo „dobrý“.

Otestujte se sami

Příště vám nabídneme 7 testů, podle nichž zjistíte, jakou máte flexibilitu, cit pro rovnováhu, silový potenciál v nohách, středu těla a rukou a jaké tréninkové zatížení jste v době provádění testu schopni snést.

Celý test netrvá déle než 30 minut, a jak sami zjistíte, může to být vhodný program pro porovnání výkonnosti mezi jednotlivými členy vaší rodiny, fit centra, běžeckého klubu apod. My si to vyzkoušíme s těmi, kteří přijedou na Běžecký týden na Šumavě a to hned 2x, totiž na jeho začátku a konci. Bude to pro nás srovnání, jak jsme celý týden pracovali. Klidně se ale může stát, že budeme natolik unavení, že na konci už dosáhneme jen samých výsledků „nedostatečný“!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

pert | 16. 8. 2010 18.01 hod. | 82.208.25.x
Už se těším,snad to nebude hned v sobotu abych nezjistil,že tam nemám co dělat

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas82
Asics113
Brooks16
Inov-850
Icebug5
Hoka One20
Mizuno49
Newton3
NB21
Nike48
Salming326
Salomon38
Scott2
Vibram Fivefingers6
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce44
Běhám bos, bot netřeba13
ON6

kde se diskutuje

  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Katko držím palce a těším se na zprávy, jak to jde. »
  • Roční běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila pro všechny, kteří se po letech opět rozhodli hýbat : Dobrý den, pane Škorpile, moc děkuji za tréninkový plán, pokusím se ho bezezbytku dodržet:-). Pak…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků