logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Lekce z (aqua)joggingu

Lekce z (aqua)joggingu

Upozornění: Nejedná se o další utroušená životní moudra P.Kosorina, nýbrž o nejnovější vědeckou studii, v níž jsou popisovány různé běžecké způsoby související s aquajoggingem.

Když už jsem v tom běhání namočen, chtěl jsem také jednou pořádně vyzkoušet, jaké to je běhat namočen. Tedy ne deštěm, ale v moři (pár příležitostí k tomu se mi nabídlo ve volných chvilkách na sportovním kurzu v Itálii). Zdravotní přednosti aquajoggingu už popsány byly; odbornou běžeckou literaturu však nyní zásadním způsobem obohatí následující přehled běžeckých způsobů, které s aquajoggingem tak či onak souvisejí:

Seajogging

Důležité terminologické odlišení běhání v moři od běžného aquajoggingu, tedy pobíhání či polovznášení se v bazénu. Výhoda: I když toho v moři uběhneme málo, můžeme potom věci neznalým osobám ukázat na tělě zaschlou sůl a nakukat jim, bůhvíjak jsme se při těch kilometrech zpotili :). Nevýhoda: větší nebezpečnost, hlavně pro chlapy (dámské bikini mohou způsobovat zablokování krční páteře).

Sandjogging

Zvlněné písčité dno moře může způsobovat zajímavý jev: vodní příkop ve vodě. Na rozdíl od příkopu na stadionu, který překonávají závodníci ve steeplu a zapadnou do něj maximálně po kolena, můžete do tohoto zapadnout skoro až po ramena. Jinak je písek u moře i dobrým prostředkem na posilování vůle, protože nás místo válení se vybízí běhat a nestrkat před tréninkem hlavu do písku.

Windjogging

Je to parádní nemluvit jen tak do větru o běhání, ale jít si do větru zaběhat. Je to nádherné v tom mořském větru běžet jako vítr, aspoň na chvíli pádit s větrem o závod. A je to i užitečné; předpokládám totiž, že se mi windjogging bude hodit při pražském (půl)maratonu, až zas bude – jako vždycky – fučet podél Vltavy.

Wavejogging

Až budeš u moře, nedělej vlny a jdi si do nich vyzkoušet svou svalovou sílu! Běh proti vlnám totiž posiluje nejen tělo, ale i duši (ne náhodou je vlna pohybu centrem taoistického symbolu dokonalé rovnováhy). Jednu záludnost však mořské vlny mají: smažou naše stopy v písku, takže žádný důkaz o naběhaných vzdálenostech nemáme :).

Shelljogging

Ve chvíli, kdy jsem šel poprvé vyzkoušet aquajogging, jsem nevěděl, že ve skutečnosti jsem šel na shelljogging. Je zajímavé, že mohou – svým pevným umístěním v chodidlech – tak malé škebličky vyvolat tak velké šklebíčky. Shelljogging má však prokazatelné léčivé účinky; jsme po něm totiž méně rozmazlení a odolnější vůči různým nepříjemným vlivům (nepřehlédněme, že jiný význam slova „shell“ je krunýř).

Kokojogging

Jak mnozí z vás určitě vědí, po italských plážích chodí prodavači čerstvého kokosu. Několikrát jsem je zklamal; mylně se totiž domnívali, že běžím směrem k nim v reakci na jejich nabízející vyvolávání a chci si koupit kokos. V jednom případě, kdy jsem tu situaci trochu okomentoval, jsem pak byl velmi rád, že umím běhat a že jsem nedostal na kokos…

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8657/8577×, 2 komentáře

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 18. 9. 2010 21.00 hod. | 80.243.103.xx
Milane, jen by me zajimalo.. ta poznamka: „dámské bikini mohou způsobovat zablokování krční páteře", doufam, ze to mas vedecky a experimentalne overene:).
Ja jsem nekolikrat videl dobre bezce se „plouzit“ pomalu za hezkou bezici zenou v kratkych vypasovanych bezeckych haderkach:). Sice se ruzne kroutili, ale na zablokovanou pater to nevypadalo:). At se dari!

Milan Kůtek: No jó, ale tady jde samozřejmě o případ, kdy běžíš jenom ty a kolem sebe vidíš bikini, zabraňující úplnému opálení ležících ženských těl… takže se ti z toho otáčení může zablokovat krční páteř :)
M

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků