logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak Peggy objevila tepovku

Jak Peggy objevila tepovku

Sporttester mi ležel dlouho zašantročený pod spoustou naprosto zbytečných krámů (jako je nádobí anebo hadr na podlahu). Běhala jsem pouze pocitově. Když Miloš napsal, že mám úsek dát intenzivněji, prostě jsem trochu přidala. Když mělo být pár kilometrů volně, lehce jsem běžela, kochala se okolím nebo šmírovala jiné sportovce na cyklostezce. Prostě pohoda.
Jenomže jsem slíbila (a dokonce veřejně), že při tréninku na maraton budu poslouchat Miloše na slovo. To jsem ještě netušila, jaké sado maso mě čeká. Miloš totiž vytáhl na světlo tepovou frekvenci. Musela jsem se tedy pohrabat v krabicích a najít dávno ztracený a v podstatě nikdy nepoužívaný sporttester (ještě tak k němu najít návod, abych zjistila, jak vynulovat stopky).

Miloš mi vypočítal, jaký by měl být můj tep při předepsaných trénincích, a hned tu máme kámen úrazu. Co kámen, pořádný kus hory!

Miloši, jak se to vlastně počítá? Na mém blogu se k tomu rozhořela diskuze (až jsem si popálila prsty od klávesnice) a vzorečků se objevilo hned několik.
Peggy, těch vzorečků je opravdu povícero, ale ten, co je uvedený v encyklopedii Běžecké školy považuji za nejlepší, protože počítá s klidovou tepovou frekvencí a tudíž zohledňuje momentální fyzický a zdravotní stav hýbajícího se jedince. Vycházet při výpočtu z univerzálního vzorce 220 – věk je sice aspoň něco, ale jinak je to stejně na kočku, protože když na tebe něco leze, jsi pár dní pod pracovním či citovým stresem apod. a ty běháš na frekvence, jako bys byla úplně ready, tak tě to může na několik týdnů odstřelit.

Kdysi dávno jsem si vypočítala tepovku pouze z obecně daného maxima, od kterého jsem odečetla věk. Jenomže 65% TF podle tohoto vzorce jsem měla už při zavazování tkaniček. Jak je možné, že na někoho vzorec funguje a pro mě je nepoužitelný?
Jak už jsem napsal výše, je to proto, že ten vzorec nezohledňuje tvou současnou fyzickou kondici. A nenech se mýlit, pocit, že máš TF 65 % už při zavazování tkaniček, má 80 % těch, co se podle něj chtějí řídit. Ten vzorec odvodil pan doktor Cooper – odtud také Cooperův test (oblíbených 12 minut běhu), který ale sledoval zejména to, aby pohyb, který daný jedinec provozuje, byl pro jeho srdce maximálně nenáročný resp. představoval pro jeho srdce co nejmenší riziko.

Dobře, máme tepovku. Zkusila jsem nejprve běžet na 65% na běhátku. Fíha! Zpočátku makám, abych tep udržela, kde mám. Po prvních třech kilometrech se situace obrací. Už jsem zahřátá a mám co dělat, abych tep udržela dole. Snižuji rychlost. Bojuji sama se sebou, protože pomaleji je to na palici. Mám chuť se rozeběhnout proti zdi, u které běhátko stojí.

Miloši, tepovka, co se rychlosti týče, úplně otočila mé tréninky na běhátku. Na začátku běhu mám větší rychlost, a když se unavím a zahřeji, tep se drží vysoko ze setrvačnosti, takže zpomaluji, aby tep ještě nestoupal.
Peggy, tady jsem něco podcenil a asi nejen u tebe. Dostatečně jsem nevysvětlil, že na těch 65 % TF max se nemusíš dostat hned, ale máš se na ně dostat postupně – spíše ke konci té zahřívací fáze, pak by se ti nemělo stát to, co výše uvádíš.

Naopak venkovní výběh při 65% TF byl až moc velká pohoda. Kroužila jsem na lesní cestě. Kochala se přírodou, zdravila pejskaře. Tepovka se držela ukázkově, kde měla … jenže. Na deset kilometrů potřebuji o deset minut víc, než byl zatím můj nejhorší čas.

Čím to, že při stejné tepovce na běhátku makám a venku se flákám?
Peggy, „ty jsi nějaká divná“ :), myslím tím, že většinou je to obráceně, totiž že běh na běžeckém pásu je fyzicky méně náročný než běh venku, což je dáno tím, že pás ti pod nohama sám ubíhá a cesta se ne a ne odvalit. Může to být ale tím, že tvůj pás je méně kvalitní a pak, že v uzavřeném prostoru jsi stresovaná, kdežto venku z tebe všechno spadne – je to, jako bys byla doma Sisyfem, držícím na svých bedrech svět, a to dá jednomu zabrat. Venku tu kouli odhodíš, resp. zůstane daleko za tebou, a tak se ti běží lehce. Z toho plyne poučení – pohyb venku je daleko prospěšnější, než hýbání se uvnitř!

Opravdová chuťovčička mě ale teprve čekala. Dřív jsem milovala dlouhé sobotní výběhy. Vyrazila jsem brzy po ránu, kdy se svět teprve probíral k životu. Bylo fuk, zda mi na cestu svítilo sluníčko nebo křoupal sníh pod nohama. Běžela jsem si v poklidu a užívala si fetování endorfinů. Teď mi Miloš předepsal, že většinu dlouhého tréninku mám dát při 82% TF. Funěla jsem jak lokomotiva a tepovku ne a ne vyhnat nahoru. To prostě rychleji nejde! Leda, že bych začala sprintovat, ale to nevydržím sedm kilometrů.
Ze sobotního rána si nepamatuji barevné listy stromů, ani slunce na modré obloze. Vybavuji si jen myšlenku, která mi tu hodinu a půl pulsovala ve spáncích: „Pokud Miloš říkal, že na 82% bych měla uběhnout většinu maratonu, tak jsem v prdeli.“ (mohla bych to napsat slušněji, ale já v ten okamžik slušně nemyslela). Co je nejhorší, můj celkový čas nebyl o moc lepší. Ke konci jsem už nemohla a přecházela chvílemi do chůze.

Miloši, je možné, že se člověk (tedy já) nedostane na 82 %, které jiní běžci považují za normální?
Peggy, to je snadný, zatím jsi to pořád flákala, teď vidíš, k čemu jsou ty rychlý úseky dobrý!

Napadá mě možná trochu blond otázka: Jako někdo má klapku při pití alkoholu a nedostane do sebe ani kapku, pokud už je opilý, můžu mít podobnou ochranu proti vyčerpání?
Ne, Ne, NE! a ještě jednou NE! viz předchozí odpověď. Neboj, až budeme – budeš, v tréninku dál – naběháš pár rychlých tréninků, ono se to zlomí :).

Tvůj výpočet tepové frekvence vychází z ranního tepu. Neměla bych si ho měřit denně, abych si podle toho dopočítala hodnoty pro trénink podle aktuálního zdravotního stavu a únavy? (i když denní měření musí být pěkná pakárna).
Cožpak ideální by to bylo, ale úplně stačí si to měřit týden, vypočítat si průměrnou ranní tepovku a pak s ní pracovat – počítat. V té průměrné ranní tepovce se projeví vše, o čem jsem psal výše (tedy únava, stres, nemoc, tvé dny atd.). Dobré je po určitém čase, tak jednou za 3 měsíce, si provést další měření ranní tepovky, protože lze předpokládat, že když budeš v tréninku poslušná a pilná, tvá fyzická kondice se zlepší a ranní tepovka klesne!

A závěrem trochu rebelství. K čemu je vlastně tepovka dobrá? Nebylo by lepší se méně řídit čísly a více svými pocity?
Hele Peggy, ne…, nepruď, nebo si přečti znovu a lépe mé odpovědi :)

"Titánka" Peggy foto
  • přečteno: 15194/14599×, 10 komentářů

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Peggy | 16. 10. 2010 7.21 hod. | 188.95.127.xxx
Díky všem za podporu.
Majka: Obětovala bych krátkodobě kochání (do manaronu), kdybych byla rychlejší, ale ono se to nastalo. No uvidíme, co ukáže čas.
Magdo: První, co mě po přečtení napadlo, bylo: Ten mi zase dal. Po tomhle seriálu nebudu moci vlézt na závod, aby se mi všichni nesmáli :-)
Veverka: Díky. Třeba u Tebe touha po maratonu taky postupě uzraje. U mě zrála postupně a snad teď neshnije :-)
finn: Nebýt Miloše, tepovku bych asi neřešila. Prostě bych běhala :-)

Majka | 15. 10. 2010 20.47 hod. | 90.176.130.xxx
Tož, dobrej článek! Úplně mi tě bylo líto, Peggy, jak ti ten Miloš ty krásný sobotěnky naboural. Já se to pokoušela zlomit na jaře, ale prd. Když už to vypadalo nadějně, našla jsem si práci, kde jsem od nevidím do nevidím. Sklouzla jsem zpět k svýmu pohodovýmu tempíčku a kochání. Ale tobě fandím, abys vydržela a zlomila to! Budeš živej důkaz, že to jde! Já pak dám výpověď a začnu zase poctivě podle opravdickýho plánu.

Magda | 15. 10. 2010 19.26 hod. | 90.179.97.xxx
Ach, ach, Peggy, to jsi to zase schytala!!! :-)))
Obávám se, že pokud se něco „zlomí", tak to budeš ty, pokud se přestaneš flákat :-)
A jestli se ti někdy ranní tep třeba vlivem stresu zvedne, dostaneš ještě přidáno !!! (vypočtené TF stoupnou:-)))
V tomto případě bude asi opravdu lepší se řídit pocity a nastavit podle nich ta čísla o něco níže.

ll | 15. 10. 2010 10.39 hod. | 89.176.84.xxx
Pozdě není nikdy snad jen v hrobě .
Jinak se tomu říká když čas a tělo uzrálo :)

Veverka | 15. 10. 2010 10.05 hod. | 90.176.130.xxx
Peggy, musím říct, že mě tvoje články baví. Píšeš vtipně. Jsem podobného ražení jako ty. Taky je mi proti srsti si měřit tepovku i když vím, že se k tomu stejně jako ty jednou dostanu. Raději si užívám přírodu. Běžím teď první závod „vokolopriglu“ 14 km ale maraton byl vždy můj sen. Jen jsem já blbec začala běhat pozdě. Budu číst tvoje články a možná mi pomohou jednou u sklenky červ. vína tu registraci maratonu stejně jako to odťuknout. Držím Ti palce.

finn | 14. 10. 2010 17.35 hod. | 158.50.204.xx
Peggy, vydrž a nepanikař, držím ti palce! Já to mám úplně stejně jako ty, a nepotřebuju k tomu ani Miloše! … :-)

dav | 14. 10. 2010 17.13 hod. | 94.113.49.xx
...stejně mi to pořád nejde do hlavy, na 65% ještě pořád docela pohoda a přes 80% se ne a ne vyhrabat..., těším se na ten článek v pondělí...

12Honzade | 14. 10. 2010 11.52 hod. | 80.243.103.x
No ja jsem asi podobna lama:), proto jsem na pocatku svych snazeni proste obetoval cca 600Kc a nechal se zmerit v zatezovem testu. Jako starsi clovek jsem se bal, abych si neublizil a abych behal co nejspravneji, kdyz tomu nerozumim. Myslim si dosud (a ted jeste vic), ze to byly jedny z nejlip utraceneych penez.:). Asi tak.. 12:)

ll | 14. 10. 2010 10.09 hod. | 89.176.84.xxx
Vzorců jsem našel opravdu hodně každý tvrdí že ten jeho je nejlepší. Někteří se schodují na tom že vzorec je jen orientační protože ty %pásma vycházejí z laktátu a na to je potřeba se nechat změřit. Někde se zase dočítám že i měření je nepřesné protože dvě stejná měření a různé výsledky . Někdo říká změřit VO2 Max a vycházet z maximálky někdo říká změřit laktát a vycházet z laktátových prahů. Někdo říká stačí základní odhad pomocí vzorce a přizpůsobit to sobě.
Jak se s tím vším mám popasovat ??? Prostě chci udělat maximální minimum abych to měl co nejjednodušší :)

fotoMiloš Škorpil: II. dík za komentář, protože je to ale na delší povídání zpracuji do samostatného článku, který vyjde v rámci seriálu Běžecký rok v pondělí.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Peggy běží o život

Ženy v běhu

všechny články Ženy v běhu

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Miloši,jste borec!Krásný článek a neskutečný výkon!Ať se daří i nadále. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků